ماندگاری رنگ ترموود و فاکتورهای کیفیت آن

ترموود از جمله چوب های پر کاربرد و محبوب در حوزه دکوراسیون و طراحی نما می باشد. که با توجه به مقاومت آن در برابر عوامل جوی، در مصارف مختلفی از جمله طراحی روف گاردن، تراس ها، نرده، نما سازی، کفپوش ها، ساخت آلاچیق و … استفاده می شود. این محتوا به منظور آشنایی با ماندگاری رنگ ترموود و فاکتورهای کیفیت آن، نگارش شده است.

ترموود - ترموچوب

ترموود از جمله چوب های پر کاربرد و محبوب در حوزه دکوراسیون و طراحی نما می باشد. که با توجه به مقاومت آن در برابر عوامل جوی، در مصارف مختلفی از جمله طراحی روف گاردن، تراس ها، نرده، نما سازی، کفپوش ها، ساخت آلاچیق و … استفاده می شود. این ترمو چوب ها از چوب درختان کاج تولید می شوند. که با کیفیت ترین آنها ترموچوب های ساخته شده از درخت کاج فنلاندی می باشد. اما به دلیل ضعف ترمو چوب ها در برابر اشعه UV خورشید نیاز است تا، از رنگ های مخصوص برای محافظت از آن ها استفاده نمود. این رنگ ها نقش بسیار موثری در تعیین دوام و طول عمر ترمو چوب ها دارند. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با میزان ماندگاری رنگ ترموود و همچنین فاکتورهای مهم در افزایش کیفیت آن، به طور کامل آشنا کنیم.

ترموود - ترموچوب - ترمووود

دلیل استفاده از رنگ ترموود

چوب ترمو به دلیل مقاومت بالا در برابر عوامل طبیعی و جوی مانند تغییرات آب و هوایی، باران، برف و حرارت در فضاهای داخلی و خارجی ساختمان استفاده می شود. اما ترموود ها در برابر اشعه UV خورشید دچار ضعف هستند. به گونه ای که به مرور زمان دچار تغییر رنگ و فرسودگی می شوند. که در صورت استفاده از      ترموچوب ها در فضاهای باز این ضعف خود را نشان می دهد.

اما رنگ ترموود مخصوص، می تواند پوششی مقاوم برای ترمو چوب ها در برابر اشعه خورشید باشد. از طرفی پس از مدتی می توان ترموود ها را مجددا رنگ آمیزی نمود. این رنگ ها مقاومت و طول عمر ترمو چوب های مورد استفاده در فضاهای باز را افزایش می دهد. به طور کلی رنگ ترموود ها نقش پررنگی در محافظت و نگهداری از ترموچوب ها دارد.

لاک مخصوص چوب

انواع رنگ ترموود

  • رنگ ترموود فنلاندی: Tikurila نام تجاری این رنگ ها می باشد. که از کیفیت بسیار بالایی در میان رنگ های ترموود برخوردار می باشد. ولی در عین حال از قیمت نسبتا گرانی نیز برخوردار می باشد. این رنگ بر دو پایه آب و روغن تهیه و تولید شده است. معمولا با هر لیتر رنگ فنلاندی می تواند حدود    10 متر مکعب را به خوبی پوشش داد.
  • رنگ های ترموچوب آلمانی: این رنگ نیز با نام تجاری Adler در بازار موجود است. که از قیمت و کیفیتی مشابه با رنگ ترموود فنلاندی برخوردار است. البته از مشکلات رایج در بازار دسترسی بسیار سخت به این رنگ ها و یا در دسترس نبودن رنگ اصلی آن است.
  • رنگ ترموود اسپانیایی: این نوع از رنگ ها معمولا از قیمت و کیفیت متوسطی برخوردار هستند. از کیفیت رنگ های آلمانی و فنلاندی برخوردار نیستند. اما با توجه به قیمت از کیفیت مناسبی برخوردار هستند.
  • رنگ ترموچوب روسی: این رنگ های ترموود نیز از کیفیت نسبتا متوسطی برخوردار می باشند. که   می توان در پروژه ها از آن استفاده نمود. اما نکته قابل توجه در رابطه با این رنگ ها، طول عمر حداکثر سه ساله آن می باشد. ترموود هایی که با استفاده از رنگ روسی پوشش داده می شوند. باید حداقل هر سه سال یکبار مجددا رنگ آمیزی شوند.
ترموود | ترمووود

ویژگی های مهم رنگ ترموود

  • از آنجایی که رنگ ترموود ها دارای مقادیر قابل توجهی سیلیکات، مواد معدنی و … می باشند. استفاده نمودن از آن ها علاوه بر محافظت از ترمو چوب در برابر اشعه خورشید، می تواند مقاومت ترموود ها را در برابر دیگر عوامل طبیعی مانند حرارت و رطوبت افزایش دهد. بنابراین می تواند در افزایش طول عمر ترموود ها نیز می تواند نقش بسیار موثری داشته باشد.
  • استفاده نمودن از رنگ ترموود ها موجب می شود تا سطح چوب به میزان قابل توجهی صیقلی و شفاف شود. بدون آنکه نیاز به استفاده از مواد شیمیایی سمی باشد.
  • تنوع رنگی این پوشش دهنده ها، موجب می شود تا در هر طراحی بتوان به راحتی هماهنگی ایجاد نمود. یکی از جذاب ترین رنگ های این پوشش دهنده ها، طوسی است. که معمولا در نما سازی کاربرد بسیار فراوانی دارد.
  • رنگ ترموود ها بدون استفاده از هیچگونه مواد سمی و خطرناک تولید شده است. به همین دلیل هیچ خطر و بوی نامطبوعی تولید نخواهد کرد.
  • استفاده نمودن از رنگ های با کیفیت ترموود، موجب می شود تا این چوب های ترمو شده مدت زمان بسیار زیادی نیاز به رسیدگی نداشته باشند.
  • ماندگاری این رنگ ها، کاملا بستگی به نوع رنگ و همچنین میزان تابش مستقیم خورشید به ترموچوب ها دارد.

فاکتورهای موثر در کیفیت رنگ ترموود

ترموود - ترموچوب

فاکتورهای بسیاری هستند که در میزان ماندگاری و کیفیت رنگ ترمو چوب ها موثر می باشند. نوع رنگ ترموچوب ها از ابتدایی ترین مواردی است که در کیفیت و ماندگاری رنگ ها موثر است. قطعا بهترین رنگ برای ترموود ها رنگ های آلمانی و فنلاندی می باشد. رنگ های آلمانی معمولا به سختی قابل تهیه می باشند. از طرفی رنگ های فنلاندی از قیمت نسبتا بالایی برخوردار هستند. برای تهیه رنگ های ارزان قیمت تر، باید از رنگ هایی با کیفیت متوسط استفاده نمود. بنابراین هزینه نیز می تواند در میزان کیفیت رنگ ترموچوب ها موثر باشد.

از دیگر موارد موثر در کیفیت رنگ ترمو چوب ها نحوه اجرای ترموود ها می باشد. معمولا اجرای رنگ       ترمو چوب ها کار سختی نمی باشد. به همین دلیل هر فردی می تواند آن ها را رنگ آمیزی نماید. اما از آنجایی که میزان پوشش دهی سطح در مقاومت و طول عمر رنگ بسیار موثر است. بهتر است رنگ آمیزی ترموود ها توسط افراد متخصص و حرفه ای انجام شود. تا تمامی سطوح ترمو چوب ها از پوشش دهی کامل برخوردار شوند.

از طرفی برای افزایش کیفیت و ماندگاری رنگ ترموود ها توجه به نکات زیر، بسیار حائز اهمیت می باشد.

ترموود - ترموچوب - ترمووود
  1. در صورت استفاده از رنگ هایی بر پایه روغن، نیاز است تا قبل از شروع رنگ آمیزی به آن تینر اضافه شود. اما توجه داشته باشید که میزان تینر کاملا باید مطابق با مقدار توصیه شده توسط فروشنده باشد.
  2. همچنین در صورت استفاده از رنگ های بر پایه آب، باید مطابق با گفته فروشنده، به رنگ آب اضافه نمایید.
  3. هم زدن رنگ به میزان مورد نیاز، موجب می شود تا یکدستی بیشتری در رنگ ایجاد شود. این موضوع کاملا در افزایش کیفیت پوشش دهی رنگ موثر می باشد.

پست های مرتبط