ترموچوب و پردازش و محافظت از آن (آپدیت آذر 1399)

خلاصه مطلب

ترموچوب و نگهداری آن ها | از آنجایی که چوب ها از مقاومت کافی در برابر شرایط جوی و محیطی برخوردار نیستند. ترمو چوب ها جایگاه ویژه ای در صنعت ساختمانی و دکوراسیون پیدا کردند. زیرا این چوب ترمو شده از مقاومت بسیار بالاتری نسبت به چوب های معمولی برخوردار هستند. این محتوا به منظور آشنایی با نحوه محافظت و پردازش چوب ترمو، نگارش شده است.

از آنجایی که چوب ها از مقاومت کافی در برابر شرایط جوی و محیطی برخوردار نیستند. ترمو چوب ها جایگاه ویژه ای در صنعت ساختمانی و دکوراسیون پیدا کردند. زیرا این ترموچوب شده از مقاومت بسیار بالاتری نسبت به چوب های معمولی برخوردار هستند. اما طبیعا این ترمو چوب ها دارای نقاط ضعفی هستند که، نیاز به کنترل آن ها می باشد. همچنین برای افزایش عمر مفید چوب های ترمو شده، نیاز است تا به درستی پردازش شوند. همچنین نحوه محافظت از این چوب ها نیز، در افزایش طول عمر آن ها موثر می باشد. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با نحوه محافظت و پردازش ترموچوب، به طور اصولی و درست آشنا کنیم.


دلیل استفاده از ترموچوب در ساختمان سازی و دکوراسیون


امروزه استفاده از ترموچوب در معماری و طراحی داخلی و خارجی ساختمان ها، بسیار مرسوم شده است. دلیل اصلی این موضوع می تواند زیبایی و جذابیت بسیار بالای چوب های ترمو شده باشد. این چوب ها هماهنگی خاصی با طبیعت ایجاد می نمایند. به همین دلیل است که هرگز قدیمی نشده اند و با به روز شدن متریال ها، این چوب ها نیز با آن ها هماهنگ شده اند. از طرفی ترموچوب دارای مزایای بسیاری می باشد. که از جمله دلایل اصلی استفاده از ترمو چوب ها در معماری می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • مقاومت و دوام چوب های ترمو شده بسیار زیادتر از چوب های معمولی است.
  • به دلیل حرارت وارده به چوب در زمان ترمو شدن، رطوبت چوب به طور کامل از بین می رود. به همین دلیل از نفوذ میکروب ها و قارچ ها درون چوب پیشگیری می شود.
  • این چوب ها از جمله متریال های ساختمانی هستند که، با محیط زیست سازگاری کامل دارند و به حفظ سلامتی انسان کمک می نمایند.
  • از طرفی روند ترمو شدن چوب، موجب می شود تا موریانه و حشرات درون حفره های ترموچوب نفوذ نکنند.
  • حرارت وارد شده به چوب در حین ترمو شدن، میزان مقاومت ترموچوب را در برابر آتش با مقدار نسبتا قابل توجهی افزایش می دهد.
  • همچنین ابعاد ترمو چوب ها کاملا استاندارد می باشد. به همین دلیل نصب آن بسیار راحت است.
  • از طرفی وزن سبک چوب های ترمو، موجب می شود تا در نمای ساختمان ها به منظور سبک سازی نما مورد استفاده قرار بگیرد.

به دلیل مزایای بسیاری که به برخی از آن ها اشاره شد. ترموچوب در مصارف مختلفی مانند ساخت آلاچیق، نما سازی، در و پنجره، روف گاردن، کف پوش و دیوار پوش ها، ساخت سقف های کاذب، سونا و استخر و … مورد استفاده قرار می گیرد.

ترموود - ترموچوب - ترمووود


چگونگی محافظت و پردازش ترموچوب


همانطور که گفته شد ترموچوب از مزایای بسیار زیادی برخوردار است. به همین دلیل معمولا در معماری داخلی، خارجی و نما سازی مورد استفاده قرار می گیرد. اما چوب های ترمو شده در برابر اشعه خورشید از مقاومت کافی برخوردار نیستند. شاید این تنها ضعف چوب های ترمو شده باشد، که باید برای آن راه حل پیدا نمود. برای حفظ رنگ و بافت ترموچوب در برابر اشعه خورشید، می توان از روش های متعددی استفاده نمود. که به منظور محافظت و پردازش چوب های ترمو شده با آن ها بیشتر آشنا خواهید شد.

ترموود - ترموچوب - ترمووود


نکته ای که باید به آن توجه نمود. نفوذ قارچ ها و باکتری ها به درون ترمو چوب ها است. که در صورت عدم پردازش چوب های ترمو شده اتفاق می افتد. پردازش چوب های ترمو به دو صورت صنعتی و خانگی امکان پذیر می باشد. هر دو روش تاثیرات مثبتی روی چوب ها خواهند داشت. اما اگر بخواهیم بهترین روش پردازش چوب های ترمو شده را به شما معرفی کنیم. باید بگوییم که به دلیل تخصص بالای افراد در پردازش صنعتی و استفاده از مواد با کیفیت و تخصصی، پردازش ترموچوب به روش صنعتی بهترین روش پردازش چوب های ترمو محسوب می شود.

ترموود - ترموچوب - ترمووود

• پردازش چوب به روش صنعتی: در این روش پردازش، معمولا قبل از نصب ترمو چوب ها را در کارخانه ها رنگ آمیزی می نمایند. این رنگ ها معمولا به صورت قهوه ای طلایی مورد استفاده قرار می گیرند. اما در صورت استفاده از رنگ های خاکستری و نقره ای برای پردازش چوب، باید پس از آن از ضد آب مخصوص در نظر گرفته شده برای چوب های حرارت دیده نیز استفاده شود.
• پردازش چوب به روش خانگی: در صورت پردازش ترموچوب در خانه، نیاز است تا از روغن های حاوی رنگ دانه استفاده شود. استفاده از برچسب و یا اسپری های ضد آب نیز می تواند تا مدت زمان محدودی از ترمو چوب ها محافظت نماید. معمولا پردازش به روش خانگی، مدت زمان کمتری چوب را تحت محافظت نگه می دارد. بنابراین بهترین و موثرترین روش پردازش چوب های ترمو، روش های صنعتی می باشد.
در صورت آلودگی چوب می توان از صابون مایع و یا اسپری آب برای پاکسازی چوب استفاده نمود. اما باید توجه داشت که در صورت عدم احتیاط ممکن است چوب لکه دار شود. که در نهایت برای رفع این لکه ها می توان از فرایند شن پاشی استفاده نمود.

ترمووود

محافظت از ترمو چوب ها:

ترمووود

برای محافظت نمودن از چوب های ترمو شده، می توان از ضد آب استفاده نمود. ضد آب ها معمولا محصولاتی فاقد مواد شیمیایی هستند. که می توانند رطوبت چوب را به گونه ای از بین ببرند، که امکان گردش هوا درون چوب ممکن باشد. از طرفی این محافظت کننده ها، می توانند سطح ترمو چوب ها را شفاف و درخشنده نمایند. یکدست شدن سطح چوب پس از استفاده از ضد آب ها، موجب می شود تا از تیره شدن چوب و همچنین رشد قارچ ها در سطح چوب به شدت جلوگیری شود.
نکته: به طور کلی در صورت استفاده از چوب های ترمو شده در ساختمان سازی، بهتر است به پردازش و محافظت از چوب به شدت توجه نمود. زیرا این دو کار تاثیر مستقیمی در طول عمر و دوام چوب های ترمو شده دارند. از طرفی پردازش صحیح ترمو چوب ها از ورود هر گونه آلودگی و قارچ درون چوب ها جلوگیری می نماید.

پست های مرتبط