نحوه ی استفاده از ترموود در نمای ساختمان (آپدیت دی 1399)

نحوه ی استفاده از ترموود در نمای ساختمان

ترموود که به آن چوب حرارتی نیز گفته می شود، ماده ای زیبا و پایدار از الوار است که با استفاده از عملیات حرارتی بدون مواد شیمیایی تولید می شود. ترموود با عملیات حرارتی روی چوب نرم در دمای 180 تا 230 درجه در کوره های مخصوص بعد از 96 ساعت تولید می شود. از بخار به عنوان گاز محافظ استفاده می شود و به جلوگیری از شکاف و آسیب دیدن چوب کمک می کند.

ترمووود

چرا باید از ترموود استفاده کرد؟

امروزه، به دلیل نگرانی های روزافزون در مورد تغییر آب و هوا و انتشار کربن، چوب به عنوان یک ماده مهم ساختمانی برای آینده، در صورت استفاده آگاهانه و پایدار، دوباره اهمیت پیدا کرده است. قابلیت های عملکرد ساختاری چوب آن را برای طیف گسترده ای از برنامه های ساخت و ساز مناسب می‌کند. چوب در قاب ها و ساختارهای متفاوت، اغلب ترکیبی است که برای ساخت نمایشگاه، دفاتر، دانشگاه ها و ساختمان‌های دیگر که دیوارهای بلند دارند، استفاده می‌شود. امروزه با پیشرفت تکنولوژی در زمینه معماری و ساختمان سازی، چوب را به اشکال مختلفی می‌توان تهیه کرد. یکی از این اشکال پرطرفدار و کارآمد که در صنعت ساختمان سازی استفاده می شود، ترموچوب است که علاوه بر مقاوم سازی، ظاهری زیباتر به سازه های ساختمانی می‌دهد. همانطور که گفته شد، برای ساخت این نوع چوب باید در الوار، تغییرات شیمیایی و ساختاری به وجود آورد. بنابراین برخی از خصوصیات و کیفیت آن تغییر کرده و این چوب را به یک سازه مقاوم در برابر رطوبت و گرما تبدیل می کند. این نوع ویژگی ها و خصوصیات، ترموود را به گونه ای محبوب از سازه های ساختمانی تبدیل کرده است.

ترمووود

مشخصات و کیفیت ترموود

  • پایداری بیشتر: گرمای شدیدی که چوب برای تولید در معرض آن قرار دارد، به عمق هسته چوب خشک وارد شده و باعث می شود تمام رطوبت و رزین از الوار پاک شوند. بنابراین ترموود به اندازه چوب های تصفیه نشده، در برابر تغییرات رطوبت واکنش نشان نمی دهد. خطر تورم، ترک خوردگی و شکست چوب کاهش می یابد. این نوع فرایند در تولید چوب باعث می‌شود، تا چوب شکل خود را به مراتب بهتر حفظ کند. چوب حتی در دمای بالا، شیره یا رزین ترشح نمی کند.
  • سازگار با محیط زیست: چوب نرم مورد استفاده برای تولید ترموود از جنگل‌های کاملاً مدیریت شده و دارای گواهینامه PEFC تهیه می‌شود و از آنجا که هیچ ماده شیمیایی یا مواد خارجی در تولید آن دخیل نیست، این نوع چوب فراوری شده را می‌توان ماده‌ای سازگار با محیط زیست دانست که فقط با استفاده از روش‌های طبیعی تولید می‌شود.
  • مقاومت در برابر پوسیدگی و قارچ: فرایند گرم شدنی که در تولید چوب مورد استفاده قرار می‌گیرد، باعث شکستن همی سلولز چوب می‌شود و این چوب بر خلاف شکل طبیعی خود، دیگر حاوی مواد مغذی مناسب برای رشد و نموی قارچ‌ها نیست.
  • افزایش طول عمر: هنگامی که چوب تحت دمای بالا تولید می‌شود، عمر آن نیز طولانی‌تر می‌شود. البته میزان دمای استفاده شده به نوع چوب بستگی دارد. هر اندازه میزان حرارت چوب زیاد و دقیق باشد، طول عمر چوب نیز بیشتر می‌شود. 
  • عایق بندی بهبود یافته: چوب‌هایی که تحت عملیات حرارتی قرار گرفته اند، بسیار با دوام‌تر از چوب‌های تصفیه نشده هستند. به همین دلیل به طور چشمگیری خاصیت عایق بندی و نفوذ نا پذیری آن‌ها بالا است.
  • قابلیت بازیافت: برخلاف چوبی که تحت فشار قرار گرفته، ترموود را می‌توان مانند چوب تصفیه نشده دور ریخت یا دوباره بازیافت کرد؛ بدون اینکه به چوب دیگری نیاز باشد. 

روش‌های مقاوم سازی نمای ساختمان با استفاده از ترموود

ترمووود

همانطور که گفته شد، ترموود از طریق حرارت، خصوصیات چوب را بهبود می‌بخشد، در نتیجه دامنه کاربردهای چوب را گسترش می‌دهد. طیف گسترده‌ای از کیفیت‌های سودمند آن باعث شده تا از این ماده برای نمای بیرونی و داخلی ساختمان استفاده شود. مقاومت بالای این چوب آن را در برابر رطوبت و پوسیدگی، به ماده ای عالی برای پروژه ها و نماهای خارجی ساختمان تبدیل کرده است. برای مقاوم سازی این چوب، آن را تحت حرارت و دمای زیادی قرار می دهند. هرچه دمای داده شده بیشتر باشد، مقاومت چوب برای کار در نمای ساختمان نیز بیشتر می‌شود. 

رنگ ترموود تحت تأثیر دمایی است که چوب در معرض آن قرار گرفته و مدت زمان قرار گرفتن در معرض گرما، رنگ چوب را تغییر می‌دهد و این به دلیل نوع تراکم چوب نرم و واریانس کم رنگ موجود در آن است، بنابراین در دمای بالا رنگ چوب تیره تر خواهد شد.

برای مقاوم سازی ساختمان از طریق ترموود، از درخت کاج که چوب سبک‌تر، نرم‌تر و ارزان تری دارد استفاده می‌شود. به دلیل فرآیند حرارتی که در حین تولید ترموود مورد استفاده قرار می گیرد، خاصیت عایق بودن و مقاومت چوب در برابر شرایط جوی افزایش می یابد؛ بنابراین بدون نگرانی می‌توان از آن در نمای ساختمان استفاده کرد. همانطور که گفته شد انواع درخت‌ها با چوب نرم برای تهیه این نوع چوب به کار می‌روند و از این بین چوب درخت راش به دلیل مقاومت و چگالی بالایی که دارد، بسیار مورد توجه است و از آن برای کف سازی ساختمان استفاده می‌شود.

ترموود به دلیل کیفیت بالا و عایق بندی و تطبیق پذیری با دیگر اجزای و سازه‌های ساختمانی، بسیار مورد توجه است. در حقیقت، سبکی، خلوص، طبیعی بودن و ماندگاری این نوع چوب در انواع شرایط آب و هوایی باعث شده تا از آن به عنوان یکی از مواد با استاندارد بالا در مقاوم سازی نمای ساختمان استفاده شود. در فضاهای باز، استفاده از ترموچوب برای نمای ساختمان باعث می‌شود تا برخلاف دیگر انواع چوب، رنگ سازه تغییر نکند، زیرا این چوب‌ها در برابر تابش اشعه محافظت شده اند و تغییر رنگ نمی‌دهند و می‌توان با رنگ آمیزی مجدد، آن‌ها را به شکل اولیه خود برگرداند. تمام موارد ذکر شده، به مقاوم سازی نمای ساختمان کمک کرده و شما با خیالی آسوده می‌توانید از مقاومت و کیفیت این ماده ارزشمند در زیبا سازی ساختمان خود استفاده کنید. 

چگونه از ترمووود در نمای ساختمان استفاده می‌شود؟

ترمووود

برای استفاده از ترموود در نمای ساختمان مراحل زیر روی چوب انجام می‌شود:

١. اره کاری

اره کاری چوب‌های ترمو شده با اره کاری چوب‌های تصفیه شده تفاوت قابل توجهی ندارد. به دلیل تثبیت چوب در فرآیند عملیات حرارتی، اثر تحریف چوب پس از اره کاهش می یابد. از آنجا که در ترموود ماده رزینی دیگری وجود ندارد، تیغه های اره تمیز می مانند. 

۲. پرداخت

پرداخت چوب ها تحت عملیات حرارتی با استفاده از دستگاه‌های استاندارد انجام می‌شود. 

٣. فرز

به منظور دستیابی به سطح خوب، تیغه‌ها باید تیز باشند، به همین دلیل از فرز استفاده می‌شود. در غیر این صورت ممکن است در سطح چوب پارگی یا شکاف ایجاد شود. 

۴. سنباده زدن

سنباده زدن ترموود همانند چوب‌های تصفیه نشده است. چوب‌های حرارتی کیفیت سطح خوبی پس از پرداخت پیدا می‌کنند، بنابراین سنباده زدن این نوع چوب‌ها آسان است و کاغذ سنباده توسط رزین مسدود نمی‌شود.

۵. بهبود کیفیت سطح

برای جلوگیری از تغییرات رنگ و لرزش‌های احتمالی، سطح را در برابر اشعه ماوراء بنفش مقاوم می‌سازند و از مواد دارای روغن همانند چوب‌های معمولی برای این چوب‌ها نیز استفاده می‌شود. همچنین هنگام کار با مواد حلال، باید مواد پایه آب در نظر گرفته شود. چوب‌های تصفیه شده حرارتی یا همان ترموود، جذب آب کمتری نسبت به چوب‌های معمولی دارند. آن‌ها به آرامی خشک می شوند و زمان کافی برای نفوذ به چوب وجود دارد، به همین دلیل پایه آب به خوبی کار می‌کند. هنگام به اتمام رساندن چوب برای استفاده در فضای باز، از روغن مخصوص نیز استفاده می‌شود. 

 ۶. چسباندن

چوب‌های حرارتی به آرامی چسب و آب را مانند PVAc جذب می‌کنند، به همین دلیل فشار دادن بیش از حد معمول، مورد نیاز است. برخی از چسب‌های PVAc به دلیل نیاز چوب به آب، مدت زمان بیشتری برای خشک شدن نیاز دارند. هنگام کار با چسب PVAc باید دقت بیشتری نمود. چسب‌های پلی اورتان با چوب‌های ترمو شده به خوبی کار می‌کنند. هنگام استفاده از چسب های پلی اورتان (PU)، باید به خاطر داشت که واکنش سخت شدن PU، به آب نیاز دارد. آب می‌تواند از چوب یا هوای اطراف جذب شود. اگر چوب و هوا هر دو بسیار خشک باشند، ممکن است فرایند چسب کاری سخت شود.

٧. اتصالات مکانیکی

 عملیات حرارتی، مقاومت شکاف چوب را کاهش می‌دهد. برای جلوگیری از شکافتن مواد، استفاده از پیچ‌های خودکاری یا سوراخ کاری از طریق مته لازم است. هنگام استفاده از چوب‌های ترمو توصیه می‌شود از پیچ‌های کم رزوه در مقایسه با چوب‌های معمولی استفاده شود. پیچ‌های فولادی ضد زنگ با سر ضد آب مناسب‌ترین گزینه در استفاده‌های خارجی و یا سایر محیط‌های مرطوب هستند. برای میخکوبی، بهتر است از دستگاه مخصوص با عمق قابل تنظیم میخ استفاده شود. استفاده از چکش عادی باعث می‌شود خطر شکاف به دلیل تماس چکش با چوب افزایش یابد. برای کاهش خطر تغییر رنگ، میخ فولادی ضد زنگ بهترین راه حل است؛ همچنین می‌توان از میخ‌های گالوانیزه نیز استفاده کرد. توصیه می‌شود برای کاهش خطر شکاف، از میخ کوچک بیضی شکل استفاده کنید.

ترمووود

پست های مرتبط