رنگ ترموچوب (آپدیت 1401)

ترموچوب ها از جمله چوبهای بسیار پرکاربرد در صنعت ساختمان سازی و دکوراسیون میباشد. از آنجایی که این ترموچوب ها از مقاومت بسیار بالایی نسبت به چوبهای معمولی برخوردار میباشند. از محبوبیت بسیار بالایی نیز برخوردار اند. نکته قابل توجه در رابطه با ترمو چوب ها، ضعف آن ها در برابر اشعه UV خورشید می باشد. این محتوا به منظور آشنایی با رنگ ترموچوب و خواص رنگ ترموچوب، نگارش شده است.

ترموچوب و ویژگی های آن

رنگ ترموچوب


ترمو چوب ها، چوب درخت کاج هستند که تحت استاندارد حرارت، قرار می گیرند. این حرارت دهی موجب می شود تا مقاومت چوب در برابر عوامل جوی افزایش پیدا کند. از طرفی رطوبت چوب به شدت کاهش می یابد و در برخی مواقع با صفر برابر می شود. از این چوب ها در نما سازی، روف گاردن، استخر، سونا، ساخت آلاچیق و … استفاده می گردد.
از طرفی ترمو چوب ها نقش بسیار موثری در سبک سازی ساختمان ها دارند. در صورت رعایت استاندارد در روند ترمو شدن و انتخاب مواد اولیه با کیفیت، این چوب ها می توانند از بهترین متریال های مورد استفاده در ساختمان سازی و دکوراسیون محسوب شوند. از ویژگی های این ترمو چوب ها می توان به موارد زیر اشاره نمود

  • مقاومت در برابر عوامل جوی و محیطی
  • از بین رفتن رطوبت چوب در روند ترمو شدن، موجب می شود تا از رشد قارچ ها در سطح چوب جلوگیری شود.
  • از دیگر ویژگی های ترمو چوب ها می توان به مقاومت آن ها در برابر نفوذ حشرات و موریانه ها اشاره نمود.
  • قابلیت رنگ آمیزی آن ها از دیگر ویژگی های ترمو چوب ها می باشد.
  • به دلیل مقاومت و طول عمر بالا قابل استفاده در فضاهای داخلی و خارجی می باشند.
  • دارای ابعاد و وزن مشخصی می باشند. به همین دلیل به راحتی می توان آن ها را نصب نمود.

رنگ ترموچوب چیست؟

رنگ ترموچوب


رنگ های ترموچوب نوعی پوشش بسیار مقاوم برای ترمو چوب ها محسوب می شود. این رنگ در انواع مختلفی تولید می شود که، می تواند از چوب در برابر اشعه UV خورشید محافظت نماید. معمولا استفاده از ترمو چوب ها در فضاهای داخلی نیاز چندانی به رنگ ترمو چوب ندارند. اما در صورت استفاده از ترمو چوب ها در فضای آزاد، استفاده از رنگ ترموچوب امری بسیار ضروری می باشد.
از طرفی رنگ ترموچوب علاوه بر ایجاد مقاومت چوب در برابر اشعه خورشید، مقاومت ترمو چوب را در برابر رطوبت و نفوذ حشرات نیز افزایش می دهد. همچنین می توان چند سال بعد با رنگ آمیزی مجدد ترمو چوب ها، مقاومت آن ها را افزایش داد. همچنین رنگ های تولید شده جهت رنگ آمیزی ترمو چوب ها عموما بر پایه روغن می باشند. به همین دلیل معمولا بدون نیاز به آستر می توان از آن استفاده نمود.
از طرفی این رنگ ها از طیف رنگی بسیار گسترده ای نیز برخوردار می باشند. همچنین از دیگر ویژگی و مزایای رنگ ترموچوب ها می توان به امکان ترمیم آنها، جلوگیری از خوردگی و پوسیدگی ترمو چوب، ایجاد شرایط مناسب جهت تنفس چوب و سطح پوشش بسیار زیاد اشاره نمود. از جهتی مواد اولیه و روند تولید رنگ ترمو چوب ها به گونه ای است که، هیچ گونه آسیبی برای سلامتی انسان به همراه ندارد.

آماده سازی ترموچوب قبل از رنگ آمیزی


کیفیت رنگ آمیزی نمودن ترمو چوب ها علاوه بر انتخاب رنگ ترمو چوب، بستگی به اقدامات قبل از رنگ آمیزی نیز دارد. به طور مثال سطح ترموچوب ها قبل از رنگ کردن، باید فاقد هر گونه آلودگی و یا رطوبت باشد. همچنین عدم وجود گرد و خاک و چربی روی سطح چوب نیز قبل از رنگ آمیزی امری ضروری می باشد. در صورتی که رنگی قدیمی روی سطح چوب وجود داشته باشد. قبل از رنگ آمیزی باید آن را با استفاده از سمباده پاک کرد.
نکته قابل توجه در رابطه با آماده سازی رنگ، حلال های رنگ می باشند. رنگ ترموچوب ها به گونه ای تولید شده است که، نیاز به هیچگونه حلالی ندارند. بنابراین اضافه نمودن حلال به این رنگ ها می تواند از کیفیت آن ها بکاهد. قبل از رنگ آمیزی سعی کنید رنگ را به طور کامل هم بزنید. اینکار موجب می شود تا حباب های موجود در رنگ از بین رفته و رنگ یکدست تری داشته باشید
بهتر است برای هم زدن از میله چوبی و یا فلزی استفاده نمایید. همچنین برای رنگ کردن سطح ترمو چوب ها سعی کنید تمامی سطوح را به صورت کاملا یکدست رنگ آمیزی نمایید. نیاز نیست ضخامت رنگ را به وضوح نمایید. فقط کافی است یکدست بودن رنگ را مشاهده کنید. از طرفی سعی کنید ترمو چوب را در راستای الیاف چوب رنگ آمیزی نمایید.

آشنایی با رنگ ترموچوب و خواص رنگ ترموچوب

لاک مخصوص چوب


نحوه رنگ آمیزی ترموچوب ها


رنگ آمیزی ترموچوب ها اگر کاملا اصولی و درست انجام شود. قطعا مقاومت ترمو چوب در برابر عوامل جوی و اشعه خورشید به میزان قابل توجهی افزایش پیدا خواهد کرد. مراحل رنگ آمیزی نمودن ترمو چوب ها به شرح زیر می باشند.

ترموود - ترموچوب
  • در ابتدا سطح ترمو چوب ها را از هرگونه آلودگی، رطوبت، گرد و خاک و …. به طور کامل پاک کنید.
  • فضای اطراف خود را به طور کامل تمیز کنید و آن را عاری از هرگونه آلاینده نمایید. تا هنگام رنگ آمیزی ترمو چوب ها دچار مشکل نشوید.
  • دمای فضایی که می خواهید در آن رنگ آمیزی انجام دهید را متعادل تنظیم نمایید.
  • رنگ را به خوبی هم زده و ترکیب نمایید.
  • در راستای الیاف چوب شروع به رنگ آمیزی کنید. به گونه ای که تمامی سطح چوب به صورت یکدست رنگ زده شوند.
  • سپس اجازه دهید تا چوب کاملا خشک شود.

پست های مرتبط