نگهداری از ترموود (آپدیت 1401)

ترموود و ترموچوب ها از جمله متریال هایی است که، امروزه در دنیای معماری جایگاه ویژه ای برای خود پیدا کرده است. زیرا از آن ها می توان برای تمامی بخش های طراحی و ساخت استفاده نمود. به طور مثال امروزه با توجه به ویژگی های ترمو چوب ها می توان آن ها را در نما سازی، ساخت آلاچیق ها، سونا، جکوزی، استخر و همچنین طراحی های داخلی مورد استفاده قرار داد. اما قطعا برای افزایش طول عمر و مقاومت ترموود و ترموچوب، نیاز است تا ابتدا با ویژگی های ترموچوب و سپس با نکات کاربردی در رابطه با نگهداری درست و اصولی از ترموود و ترموچوب آشنایی پیدا کنید. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با ویژگی ها و نحوه نگهداری درست از ترموود و ترموچوب ها به طور کامل آشنا کنیم.

ویژگی های ترموود و ترموچوب ها

ترموود
  • میزان مقاومت ترمو چوب نسبت به چوب معمولی: چوب اولیه جهت تولید ترموچوب ها معمولا از چوب درختانی مانند درخت کاج، بلوط، راش، توس، صنوبر، کبوده و زبان گنجشک تهیه می شود. از طرفی با توجه به تحقیقات انجام شده روی ترموچوب ها، دوام آن ها نسبت به چوب های معمولی بیشتر است. به همین دلیل معمولا ثبات ابعادی آن ها از چوب های معمولی بیشتر است.
  • مقاومت ترموود و ترموچوب در برابر رطوبت: ترموود ها به دلیل قرار گیری در حرارت استاندارد، از رطوبت نسبی بسیار کمتری نسبت به دیگر چوب ها برخوردار می باشند. به همین دلیل از مقاومت بیشتری در برابر رطوبت برخوردار اند. معمولا بیشترین درصد رطوبت ترمو چوب ها در انتهای مقاطع پروفیل ها مشاهده     می شود. به همین دلیل نیاز است تا این قسمت ها به خوبی با استفاده از روغن چوب و یا رنگ پوشش داده شوند.
ترموود
  • سازگاری ترموچوب ها با محیط زیست: از آنجایی که در روند ترمو نمودن چوب، فقط از بخار آب و انرژی استفاده می شود. از طرفی هیچگونه مواد شیمیایی در این روند مورد استفاده قرار نمی گیرد. به همین دلیل ترمو چوب ها قابلیت بازگشت به طبیعت و بازیافت دارند. بنابراین این متریال ها بسیار سازگار با محیط زیست می باشند. به همین دلیل نیز بوی نامطبوع و زننده ای ندارند و ایجاد آلرژی    نمی کنند.
  • مقاومت ترموچوب در برابر اشعهUV خورشید: یکی از بزرگترین ضعف های ترمو چوب ها، عدم مقاومت کافی آن ها در برابر اشعه UV خورشید است. تابش اشعه خورشید روی سطح ترمو چوب ها،   می تواند موجب رنگ پریدی، ترک خوردگی و پوسیدگی چوب های ترمو شده می شود. به همین دلیل از دیگر ویژگی های چوب های ترمو شده می توان به عدم مقاومت آن ها در برابر اشعه خورشید اشاره نمود.
ترموود

نگهداری درست و محافظت از ترموود و ترموچوب ها

  • محافظت از ترموود و ترموچوب در برابر اشعه UVخورشید: از آنجایی که مقاومت ترموچوب ها در برابر نور خورشید بسیار کم است. مقاوم سازی آن ها در برابر اشعه خورشید از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. به همین منظور در صورت استفاده از ترموود و ترموچوب در فضای آزاد نیاز است تا آن را به طور کامل رنگ آمیزی نمود.  رنگ های مخصوص چوب از بهترین پوشش دهنده های ترموود می باشند. از طرفی پس از چند سال نیز می توان مجددا آن ها را رنگ آمیزی نمود. همچنین استفاده از پرایمر نیز موجب می شود تا رنگ ترموود ها ماندگاری و دوام بیشتری داشته باشند.
  • محافظت از ترموود در برابر ترک خوردگی: از آنجایی که رطوبت مهم ترین عامل ایجاد            ترک خوردگی و همچنین تغییر در ابعاد چوب می باشد. در صورت افزایش مقاومت چوب در برابر رطوبت می توان تا حد زیادی از ترک خوردگی و همچنین تغییر ابعاد ترموود و ترموچوب ها نیز جلوگیری      می شود. از طرفی در صورتی که ترمو چوب ها در معرض برخورد آب قرار بگیرند. سپس مجددا خشک شوند. این روند در طولانی مدت موجب ترک خوردن سطح ترموود ها می شود. به همین دلیل در صورت استفاده از ترموود ها در فضاهای مرطوب بهتر است تا از پوشش دهنده و رنگ های مخصوص استفاده نمود. در این صورت مقاومت و طول عمر ترموود ها افزایش پیدا خواهد کرد. به طور مثال در صورت استفاده از ترموود ها در نما سازی برای جلوگیری از برخورد باران و برف به نما باید از رنگ های مخصوص ترمو چوب ها استفاده نمود.
ترمووود
  • محافظت از ترموود و ترموچوب در برابر رطوبت: محافظت از چوب ها در برابر رطوبت موجب افزایش طول عمر آن ها می شود. به همین دلیل است که در مصارف مختلف ترموود و ترموچوب ها جای    چوب های معمولی را گرفته اند. ترمو کردن چوب ها به طور قابل توجهی مقاومت چوب را در برابر رطوبت افزایش می دهد. اما در صورت استفاده از ترمو چوب ها در فضای باز، بهتر است از یک لایه پوشش دهنده (رنگ های مخصوص و جلا دهنده) به منظور افزایش مقاومت ترموود ها استفاده نمایید.
  • محافظت از ترموچوب در برابر رشد قارچ و جلبک ها: از دیگر مواردی که می توانند موجب فرسودگی ترموود و ترموچوب ها می شوند، جلبک ها و قارچ ها می باشند. که معمولا کفپوش ها و نماها را بیشتر تحت تاثیر قرار می دهند. این جلبک ها و قارچ ها بیشتر در مناطق مرطوب روی سطح    ترموود ها رشد می کنند. جلبک ها پوششی سبز رنگ هستند که روی سطوح نمایان می شوند. در صورت دیده شدن این جلبک ها در اولین اقدام نیاز است تا با استفاده از برس های مخصوص آن ها را از روی سطوح پاک نمود. همچنین برای رشد مجدد آن ها باید از پوشش دهنده ای مناسب روی سطوح ترمو چوب ها استفاده نمود.  
  • محافظت از رنگ ترموود و ترموچوب ها: در برخی مواقع لکه هایی ناشی از آب و … روی سطح ترموود و ترموچوب ها ظاهر می شود. که بلافاصله می توان آن ها را با استفاده از دستمال نمدار پاک نمود. اما در صورتی که این لکه ها تمیز نشوند، به روش های قوی تری برای نظافت نیاز دارند. بهترین روش برای محافظت از رنگ ترموود ها استفاده نمودن از روغن های مخصوص و جلا دهنده است. زیرا علاوه بر پوشش دهی چوب های ترمو شده، می توان با سرعت و سهولت بیشتری سطوح آن ها را تمیز کرد.

پست های مرتبط