استفاده از ترموود در روف گاردن (آپدیت 1400)

با توجه به افزایش قیمت زمین در شهرهای بزرگ، ساختمان های بلند مرتبه و بزرگ جای ویلاها و خانه باغ ها را گرفته اند. به همین دلیل است که فضای مورد نیاز جهت ساخت باغچه در حیاط خانه ها به یک رویای شیرین تبدیل شده است. اما با توجه به پیشرفت تکنولوژی در معماری و ساخت متریال های جدید مانند ترموود ها، طراحی و ساخت باغچه ها جای خود را به فضای روف گاردن دادند. روف گاردن های فضای سبز ایده آلی هستند که می توان آن ها را روی بام خانه ها اجرایی نمود. به همین دلیل است که امروزه ساخت روف گاردن با استفاده از متریال ترموود مورد استقبال افراد بسیار زیادی قرار گرفته است. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با نحوه اجرای روف گاردن با استفاده از ترموود و مزایای آن، به طور کامل آشنا کنیم.

کاربرد ترموود در طراحی و اجرای روف گاردن

ترموود

ترموود ها چوب های حرارت دیده ای هستند که نسبت به چوب های معمولی از مقاومت بیشتری برخوردار اند. از طرفی در روند تولید ترمو چوب ها از هیچ گونه مواد شیمیایی استفاده نشده است. به همین دلیل است که برای انسان ها و محیط زیست مضر و آسیب رسان نیستند. بنابراین از این متریال می توانید در هر قسمت از روف گاردن یا بام های سبز استفاده نمایید. به طور مثال از ترمو چوب ها می توان در ساخت آلاچیق، نیمکت، سایبان، نرده ها و … استفاده نمود. به طور کلی از آنجایی که هدف از طراحی و اجرای روف گاردن، تداعی طبیعت در فضاهای آپارتمانی است. استفاده نمودن از ترکیب چوب و گیاه می تواند تا حد بسیار زیادی در القای طبیعت موثر باشد. از طرفی مقاومت ترموود ها در برابر حرارت و رطوبت موجب شده تا استفاده نمودن از ترمو چوب در طراحی روف گاردن بسیار مورد استقبال قرار بگیرد.

مزایای استفاده از ترمووود در طراحی و اجرای روف گاردن

ترموود
  • مقاومت بالای ترموود در برابر تغییرات دما و رطوبت موجب شده تا از آن در ساخت آلاچیق و نیمکت های مورد استفاده در بام سبز استفاده شود.
  • از طرفی در روند تولید ترمو چوب ها از هیچ گونه مواد شیمیایی استفاده نشده است. به همین دلیل استفاده نمودن از آن در مجاورت افرادی که دارای حساسیت و آلرژی هستند، هیچ گونه مشکلی ایجاد نمی کند.
  • یکی از مزایای بسیار حائز اهمیت ترمو چوب ها در حوزه معماری، سبک بودن وزن آن ها است. از آنجایی که استفاده نمودن از متریال های سبک در ساختمان سازی بسیار مورد توجه قرار می گیرد. این متریال ها نیز از محبوبیت بالایی برخوردار هستند. از آنجایی که روف گاردن ها روی بام خانه ها اجرایی می شوند. استفاده نمودن از ترموود در طراحی و اجرای آن ها، می تواند در کاهش وزن ساختمان بسیار موثر باشد. از آنجایی که کاهش هر یک کیلوگرم وزن ساختمان می تواند تاثیر بسیار زیادی در کاهش فشار وارده بر ستون ها و پی بنا داشته باشد. این متریال ها در دوام و ایمنی بنا بسیار موثر اند.  
  • یکی از مشکلات عمده طراحی روف گاردن به وسیله چوب های طبیعی و یا مصنوعی، نفوذ کرم و حشرات درون آن ها است. اما از آنجایی که در روند تولید ترموود ها، رطوبت طبیعی موجود در چوب ها حداقل 50 درصد کاهش پیدا می کنند. احتمال نفوذ حشرات و موریانه ها درون ترمو چوب ها نیز به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می کند. همچنین عدم نفوذ موریانه و حشره درون چوب ها موجب افزایش طول عمر آن ها نیز می گردد.
  • از آنجایی که روف گاردن نیز مانند باغچه های معمولی، به منظور حفظ طراوت و رشد گیاهان نیاز به آبیاری دارد. استفاده نمودن از متریالی که در صورت خیس شدن دچار مشکل نشود، بسیار حائز اهمیت است. ترمو چوب ها به دلیل مقاومت نسبتا بالایی که در برابر رطوبت و آب دارند، می توانند انتخاب مناسب و ایده آلی محسوب شوند.
  • تنوع رنگی بالای ترموود ها موجب می شود تا بتوانید با تلفیق رنگ های مختلف، دهکده ای کوچک و پر انرژی در پشت بام خانه خود ایجاد نمایید.

نحوه اجرای روف گاردن با استفاده از ترموود

ترموود
  • مرحله اول: زیرسازی

 در صورت اجرای ترموود به عنوان کفپوش روف گاردن، ابتدایی ترین مرحله زیرسازی کفپوش ها است. در ابتدا باید وزن قابل تحمل پی و ستون ها مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرد. سپس وزن مجاز جهت اجرای روف گاردن باید مشخص گردد. پس از بررسی و محاسبات دقیق سازه ای، باید عملیات کروم بندی ایزولاسیون انجام شود. کروم بندی به معنای شیب بندی بام به سمت خروجی چاه آب بام است. پس از تکمیل شیب بندی، باید ایزولاسیون به طور کامل اجرایی شود.

  • مرحله دوم: اجرای تاسیسات

پس از شبکه بندی و ایجاد ارتفاع ایده آل، باید لوله کشی به منظور تخلیه آب ناشی از آبیاری انجام شود. همچنین لوله و شلنگ های آبیاری باکس های گل و گیاهان زیر شبکه های آهنی قرار بگیرند. در ادامه باید کابل بندی به منظور تامین برق جهت نورپردازی روف گاردن انجام شود. همچنین لوله کشی گاز به منظور تامین گرما در فصول سرد نیز ضروری است.

  • مرحله سوم: اجرای باکس گل

در این مرحله با استفاده از آهن و قوطی محل های مورد نظر جهت اجرای باکس گل و گیاهان را مشخص می نمایند. این باکس ها باید از ورق های ضد زنگ پوشیده شوند. همچنین روی این باکس ها باید سوراخ هایی به منظور تخلیه آب ناشی از آبیاری گیاهان تعبیه شود. سپس درون این باکس ها ورق های عایق مانند ژئوتکستایل می زنند. در ادامه نیز خاک و گیاه مورد نظر درون این باکس ها قرار می گیرد.

در مرحله بعدی روی شبکه های آهنی اجرا شده به جز محل قرار گیری ترموود، کفپوش و آلاچیق ها ورق های 3 میلی متری پانچ می شود. این ورق ها به منظور عبور آب باران از روی کارها اجرایی می شوند، به همین دلیل باید حتما دارای پوشش ضد زنگ باشند. در ادامه نیز قسمت هایی که جهت پوشش دهی از ورق های پانچ استفاده نشده است، با استفاده از چوب ترمو شده پوشانده شوند. در نهایت نیز نورپردازی و اجرای آلاچیق و مبلمان ها انجام می شود.

پست های مرتبط