استفاده از ترموود و ترموچوب در کف پوش (آپدیت 1399)

خلاصه محتوا:

ترموود و ترموچوب ها از جمله چوب های حرارت دیده هستند. که میتوان از آن ها در مصارف مختلفی از جمله طراحی ساختمان و دکوراسیون داخلی استفاده نمود. از انواع مصارف ترموود و ترموچوب در ساختمان میتوان به اجرای کفپوشها اشاره نمود. کفپوش ها از جمله عناصر مهم در طراحی داخلی میباشند. این محتوا به منظور آشنایی با دلیل استفاده از ترموود و ترموچوب در کفپوش ها، نگارش شده است.

ترموود - ترموچوب - ترمووود

ترموود و ترموچوب ها از جمله چوب های حرارت دیده هستند. که می توان از آن ها در مصارف مختلفی از جمله طراحی ساختمان و دکوراسیون داخلی استفاده نمود. از انواع مصارف ترموود و ترموچوب در ساختمان سازی     می توان به اجرای کف پوش ها اشاره نمود. کف پوش ها از جمله عناصر مهم در طراحی داخلی می باشند. که تاثیر بسیار زیادی در جذابیت و زیبایی فضا دارند. همچنین کیفیت و مقاومت متریال کف پوش ها محبوبیت و کاربرد فراوانی دارد. ترموود و ترموچوب ها هستند. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با ترموود و ترموچوب مورد استفاده در کف پوش ها به طور کامل آشنا کنیم.

ترموود و ترموچوب چیست؟

ترموود - ترموچوب - ترمووود

چوب ها به دلیل وجود رطوبت و حفره معمولا پس از اجرا در ساختمان محل مناسبی برای رشد قارچ و     باکتری ها و همچنین تجمع موریانه و حشرات می باشد. به همین دلیل بهتر است از ترموود و ترموچوب ها در دکوراسیون و طراحی ساختمان ها استفاده نمود. ترموود ها چوب های درخت کاج هستند که، تحت تاثیر حرارت استاندارد قرار می گیرند. به همین دلیل معمولا رنگ آن ها از چوب های معمولی تیره تر است. همچنین به دلیل حرارتی که متوجه چوب می شود، رطوبت چوب به طور کامل از بین می رود. بنابراین مقاومت آن در برابر حشرات و رشد قارچ ها نسبت به چوب معمولی افزایش می یابد.

مراحل تولید ترموود و ترموچوب کف پوش

روش عمل آوری ترموود و ترموچوب مورد استفاده در کف پوش ها، در میزان کیفیت آن بسیار موثر می باشد. نحوه تولید و عمل آوری ترمو چوب ها به سه فاز دسته بندی می شود که به شرح زیر می باشند.

  1. خشک کردن: فاز اول تولید ترموود و ترموچوب، خشک کردن چوب های مورد نظر می باشد. در این فاز باید ابتدا چوب ها را به اندازه های استاندارد و تعیین شده برش داد. سپس با توجه به میزان مقاومت چوب، آن را درون دستگاه مخصوص با حرارت 100 تا 130 درجه سانتی گراد حرارت می دهند. این حرارت دهی به خشک شدن کامل چوب ها کمک می نماید.
  2. عمل آوری ترموچوب با استفاده از حرارت: سپس چوب ها را در دمای 180 تا 212 درجه سانتی گراد، که دمای مخصوص ترمو کردن است، حرارت می دهند. البته توجه داشته باشید که، این درجه حرارت با استفاده از بخار آب ایجاد می شود. معمولا چوب ها حدود 2 تا 3 ساعت در این شرایط باقی می مانند. پس از آنکه چوب ها به شرایط ایده آل رسیدند. آن ها را از این شرایط خارج می نمایند. معمولا در این شرایط رنگ چوب ها تغییر نموده است.
  3. تهویه و خنک سازی: در نهایت نیز حرارت را به کمک بخار آب و اضافه نمودن آب به مرور کاهش   می دهند تا زمانی که چوب ها کاملا در دمای محیط قرار گیرند.

رعایت تکنیک و استانداردهای هر سه فاز بسیار حائز اهمیت می باشد. زیرا تاثیر مستقیمی در کیفیت نهایی ترموود و ترموچوب ها می گذارد. ترمو نمودن چوب می تواند بسیاری از خصوصیات منفی چوب ها را از بین ببرد. از جمله این خصوصیات عبارتند از:

ترموود - ترموچوب - ترمووود
  • از آنجایی که اسیدهای موجود در چوب تجزیه می شود. از نفوذ حشرات و موریانه ها درون ترمو چوب ها جلوگیری می شود.
  • مقاومت ترمو چوب ها پس از روند ترمو شدن در برابر رطوبت، قارچ ها، تغییر شکل، بارندگی، سرما و گرما به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.
  • حرارت دهی بالای چوب موجب می شود تا، ساختار سلولزی چوب به طور کامل از بین برود.

ترموود و ترموچوب مورد استفاده در کف پوش ها

ترموود و ترموچوب هایی که در کف پوش ها مورد استفاده قرار می گیرند، معمولا دارای استحکام بسیار زیادی می باشند. زیرا از ترموود و ترموچوب در فضاهای پر تردد نیز استفاده می گردد. معمولا استفاده از ترموود و ترموچوب در ساخت کف پوش ها می تواند چندین سال مقاومت و کیفیت خود را حفظ نماید. البته اگر از رنگ مخصوص چوب ترمو پس از نصب کفپوش ها استفاده شود. عمر مفید کف پوش ها به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

استفاده از ترموود ها در اجرای کف پوش می تواند علاوه بر زیبایی و جذابیت، به سرعت نصب شود. بنابراین در زمان نیز بسیار صرفه جویی می شود. همچنین از خصوصیات ترموود و ترموچوب های مورد استفاده در کف پوش می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • به دلیل عدم استفاده از ابزار های نجاری هنگام نصب کف پوش ها، به سادگی می توان این کفپوش ها را نصب نمود.
  • بهترین چوب برای ساخت ترموود های مورد استفاده در کف پوش ها، می توان به چوب درخت زبان گنجشک AHS اشاره نمود. که از مقاومت بسیار بالایی در برابر رطوبت، سرمای یخبندان و همچنین ساییدگی برخوردار می باشند.
  • زیر سازی ترموود ها در صورتی که در فضاهای خارجی مورد استفاده قرار گیرند. باید از پلاستیک بسیار مقاوم باشد.
  • این نوع ترموود ها را می توان برای کفپوش های هر فضایی مانند حمام، حیاط، سالن، بالکن، پشت بام و … مورد استفاده قرار داد.
ترموود - ترموچوب - ترمووود

مزایای استفاده از ترموود و ترموچوب در اجرای کف پوش

  • قابل استفاده در تمامی فضاها
  • قابلیت رنگ آمیزی ترموود ها
  • افزایش چشم گیر زیبایی و جذابیت فضا
  • اجرای ترموود ها به عنوان کفپوش های فضاهای داخلی می تواند، به حفظ گرما و یا سرما استاندارد محیط کمک نماید و از اتلاف انرژی به میزان قابل توجهی جلوگیری نماید.
  • نصب سریع و آسان از دیگر مزایای این متریال در اجرای کف پوش ها می باشد.
  • برای نصب کف پوش ها نیاز به هیچگونه تجهیزات نجاری نیست.
  • مقاومت این ترمو چوب ها در برابر رطوبت و حشرات نسبت به چوب های معمولی بیشتر است.
  • از مهم ترین مزایای این کف پوش ها می توان به سازگاری کامل آن با محیط زیست و امکان تجزیه آن پس از فرسودگی در طبیعت اشاره نمود.
  • نسبت به چوب های معمولی، این ترمو چوب ها از استحکام و طول عمر بیشتری برخوردار هستند.
  • میزان انقباض و انبساط ترموود ها به شدت کمتر از چوب های معمولی می باشد.

پست های مرتبط