ترمووود فنلاندی و دلیل گران بودن آن (آپدیت 1400)

ترمووود فنلاندی به دلیل تفاوت بارزی که در میزان کیفیت و بافت چوب با دیگر ترموود ها دارند، معمولا از قیمت بیشتری نیز نسبت به آن ها برخوردار اند. معمولا هر کدام از انواع ترموود ها، از جمله ترموود فنلاندی، با در نظر گرفتن میزان کیفیت و نوع بافت چوب، کاربرد متنوعی دارند. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با ویژگی های ترموود فنلاندی و دلیل گران تر بودن آن از دیگر ترموود ها، به طور کامل آشنا کنیم.

ترمووود فنلاندی چیست؟

ترمووود فنلاندی نوعی از ترموود ها است که، از چوب درخت های کاج در فنلاند تولید شده است. که بر اساس کشور تولید کننده آن، نام گذاری شده است. معمولا به دلیل کیفیت بالا و ویژگی های آن، از ترمووود فنلاندی در تراس ها بسیار استفاده می گردد. از جمله ویژگی های بارز این نوع از ترموود ها، می توان به قابلیت رنگ کردن آن پس از نصب و مقاومت بسیار بالای آن در برابر عوامل جوی اشاره نمود.

ترمووود

تفاوت ترمووود فنلاندی و ترموود ایرانی

ترموچوب نوعی متریال طبیعی است که، می تواند حس حضور در محیط زیست را به انسان منتقل نماید. از آنجایی که امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی و ظهور ساختمان های بلند مرتبه وجود فضاهای سبز به شدت کاهش یافته است. همچنین معمولا به دلیل ماشینی شدن زندگی ها، افراد قادر به حضور هر روزه در طبیعت سبز را ندارند. بنابراین استفاده از ترموود ها می تواند در ایجاد حس آرامش و لطافت ناشی از محیط زیست در خانه ها موثر باشد.

ترمووود

برای تهیه نمودن ترموود ها یکی از فاکتورهای مهم قیمت آن ها می باشد. که معمولا ترموود های فنلاندی از نوع ایرانی آن گران تر می باشند. اما برای تشخیص تفاوت میان ترموود های ایرانی و ترموود فنلاندی باید با      ویژگی های هر کدام از آن ها به طور کامل آشنا شویم. معمولا کشور فنلاند دارای جنگل های گسترده و عظیمی از درختان کاج می باشند. که موجب می شود مناسب ترین ترموود ها را از چوب کاج آنجا بتوان تولید نمود.

ترمووود

از آنجایی که ترمووود فنلاندی از کیفیت بالاتری نسبت به ترموود ایرانی برخوردار هستند. بنابراین در برابر عوامل آب و هوایی مقاومت بیشتری دارند. همچنین می توان آن ها را با توجه به المان های اطراف آن، انتخاب نمود. بنابراین هماهنگی ترموود و دکوراسیون اطراف آن کاملا امکان پذیر می باشد.

نحوه تولید ترمووود فنلاندی به گونه ای است که، چوب درختان کاج را درون محفظه ای متشکل از آب و بخار قرار می دهند و با بالا ترین دما فراوری می نمایند. که همین موضوع موجب کیفیت بسیار بالای ترموود های فنلاندی شده است. ترموود های ایرانی نیز برای تولید همین روند را طی می نمایند. با این تفاوت که دمایی که چوب ها را تحت فشار قرار می دهد، کمتر از نوع فنلاندی است. بنابراین از کیفیت پایین تری نسبت به ترمو چوب فنلاندی برخوردار اند.

از طرفی فنلاند به دلیل وفور جنگل های درخت کاج، چوب مورد نیاز جهت تولید ترمو چوب را با کیفیت مد نظر خود انتخاب می نمایند. اما ایران به دلیل عدم کفایت درختان کاج، برای تولید ترمو چوب نیازمند واردات چوب درخت کاج از روسیه می باشد. که طبیعتا کیفیت چوب ها از حد مد نظر آن ها بسیار کمتر است. از آنجایی که مواد اولیه مورد نظر و استاندارد را نمی توانند از داخل کشور تولید نمایند. بنابراین ترموود های نهایی نیز از کیفیت دلخواه برخوردار نیستند.

به دلیل حرارت کمتری که متوجه ترموود های ایرانی می شود. معمولا رنگ روشن ترین نسبت به ترموود فنلاندی دارند. گره های موجود در ترموود های فنلاندی شباهت زیادی به بال پروانه دارند. در صورتی که    ترموود های ایرانی گره هایی به شکل نقطه دارند. از طرفی ترمو چوب های ایرانی را می توان راحت تر پیچ داد. اما میزان مقاومت و همچنین استحکام ترموود های فنلاندی بیشتر از این ترمو چوب ها است.

ترموود های ایرانی به دلیل حرارت دیدگی کم، معمولا برای مصارفی مورد استفاده قرار می گیرند، که نیاز به مقاومت بالا ندارند. زیرا ترموود های ایرانی در برابر نور خورشید و دیگر عوامل طبیعی دچار پوسیدگی و تغییر رنگ می شوند. به همین دلیل است که در محیط های خارجی به دلیل نیاز به مقاومت در برابر شرایط جوی، معمولا از ترموود فنلاندی استفاده می گردد.

ترمووود

کاربرد ترمووود فنلاندی

از آنجایی که ترموود فنلاندی از مقاومت بسیار بالایی در برابر آب، نور طبیعی و هر گونه شرایط جوی برخوردار است. بنابراین از آن در بسیاری از فضاها استفاده می گردد. از جمله کاربردهای ترموود فنلاندی می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • نمای ساختمان: از معمول ترین کاربرد های ترموود های فنلاندی می توان به استفاده نمودن از آن ها در نمای ساختمان ها اشاره نمود. از آن جایی که نمای ساختمان در برابر تابش مستقیم نور خورشید، باد، باران، برف، سرما و هرگونه عوامل جوی دیگری قرار دارد. استفاده از ترموود های فنلاندی      مناسب ترین انتخاب برای ترکیب چوب و سنگ در نما می باشد. زیرا همان طور که پیش تر گفته شد، این ترمو چوب ها از استقامت بسیار زیادی در برابر عوامل طبیعی برخوردار هستند.
  • ترمو چوب تراس: یکی از مهم ترین و پر کاربرد ترین مصارف ترمو چوب های فنلاندی، استفاده از آن ها تحت عنوان ترموود تراس می باشد. اجرای تراس ها و یا روف گاردن ها از جذاب ترین کاربردهای ترمو چوب می باشد. اما از آنجایی که تراس ها نیز در برابر عوامل جوی قرار دارند. بنابراین مقاومت    ترمو چوب در برابر عوامل جوی بسیار حائز اهمیت می باشد. بنابراین معمولا در تمامی پروژه های تراس، از ترموود های فنلاندی استفاده می گردد.
  • ترموود استخرها: ممکن است دیده باشید که، در بسیاری از ویلاها و یا خانه های لوکس، معمولا از ترموود در کنار استخرها استفاده می نمایند. از آنجایی که لبه های استخر و محل استراحت استخر، در معرض برخورد آب و رطوبت بالایی قرار دارند. بنابراین استفاده از  ترموود هایی که در برابر رطوبت مقاوم باشند، بسیار حائز اهمیت می باشد.

پست های مرتبط