پوشش ترمووود و ویژگی های آن (آپدیت 1400)

ترمووود ها از جمله چوب های حرارت دیده هستند که، از مقاومت بسیار بالایی نسبت به چوب های معمولی برخوردار می باشند. این چوب ها از مقاومت خوبی در برابر رطوبت، حرارت و دیگر عوامل جوی برخوردار        می باشند. ویژگی و برتری های ترموود موجب شده تا امروزه جایگزین بسیار مناسبی برای چوب های معمولی در مصارف مختلف از جمله دکوراسیون داخلی و نما سازی باشد. اما علاوه بر ترموود ها روکش ترموود ها نیز امروزه از کاربرد بسیار بالایی برخوردار است. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با پوشش ترموود و ویژگی های آن، بیشتر آشنا کنیم.

پوشش ترمووود چیست؟

ترموود - ترموچوب
پوشش ترمووود

ترمووود ها از جمله مصالح بسیار ارزشمند و با کیفیتی هستند که، امروزه استفاده از آن ها در موارد مختلفی خصوص در نما سازی و دکوراسیون داخلی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. اما طبیعتا در بسیاری از مواقع به دلایل مختلف نمی توان از آن ها استفاده نمود. در این صورت می توان از روکش های ترموود کمک گرفت. همانطور که از نام آن پیداست، روکش های ترموود نوعی پوشش دهنده با کیفیت ترموود ها هستند که روی چوب ها قرار می گیرند.

نحوه ساخت پوشش ترمووود

رنگ ترمووود

پوشش ترمووود را معمولا با استفاده از چوب های نرم می سازند. در ساخت این روکش ها نیز از حرارت برای مقاوم سازی پوشش ها استفاده می گردد. در ساخت پوشش ترموود باید با استفاده از فشار و گرما، روکش ها را خشک نمود. از طرفی فرایند خشک کردن باید کاملا اصولی انجام شود. تا میزان مقاومت آن ها افزایش یابد. همچنین با قرار دادن مصالح در مجاورت بخار آب، از آسیب دیدگی و ترک خوردن آنها تا میزان  بسیار زیادی جلوگیری     می شود.

معمولا تولید پوشش ترمووود ها از حساسیت و اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. شاید به همین دلیل است که روند تولید آن می تواند یک روز تا چهار روز ادامه داشته باشد. با توجه به نوع پوشش ها آن ها را در دمای      180 درجه تا نهایتا 230 درجه سانتی گراد حرارت می دهند. در این فرایند به دلیل قرار گرفتن روکش ها در معرض حرارت، رزین و رطوبت موجود در چوب تا بیشترین حد امکان از بین خواهد رفت. همین موضوع موجب مقاومت بالای پوشش ترموود در برابر حرارت و رطوبت می شود.

مقاومت بسیار بالای این روکش ها نسبت به چوب های معمولی موجب می شود تا معماران نسبت به این    روکش های ترموود واکنش نشان دهند. به همین دلیل در نما سازی، ساخت کفپوش ها و طراحی خارجی بنا از این متریال استفاده می نمایند. همچنین روند تولید پوشش های ترموود موجب می شود تا طول عمر آن ها نیز به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند.

کاربرد پوشش ترمووود

ترمووود

پوشش ترمووود به دلیل ویژگی های منحصر به فردی که دارد. معمولا در مصارف بسیار زیادی مورد استفاده قرار می گیرند. علم معماری با پی بردن به ویژگی های بسیار جذاب روکش های ترموود از آن ها در ساخت نمای ساختمان، دیواره های خارجی جکوزی، سونا و استخر ها، ساخت کفپوش ها، طراحی محوطه، دکوراسیون خارجی، طراحی فضای روف گاردن، ساخت دکوراتیو برای تراس، ساخت نیمکت، آلاچیق، پانل های چوبی و … استفاده نمود.

ساخت سقف کاذب، طراحی پنجره و ورودی، پارتیشن، سایه بان و طراحی دکوراسیون های داخلی از دیگر مواردی است که با استفاده از پوشش ترموود ها می توان آن ها را اجرا نمود. سبک وزن بودن این متریال جذاب، موجب شده تا از آن به راحتی بتوان در تمامی مصارف ساختمانی و طراحی دکوراسیون استفاده نمود. از دیگر کاربردهای روکش های ترموود می توان به حصار، نرده، مبلمان، طراحی وسایل آشپزخانه، طراحی حمام و سرویس های بهداشتی و … اشاره نمود.

مزایای استفاده از پوشش ترمووود

  • مقاومت نسبتا بالا در برابر خمش و تغییر حالت در اثر نیروهای مختلف
  • مقاومت کافی در برابر پوسیدگی
  • سهولت در پردازش روکش ها
  • قابلیت هماهنگی رنگ روکش ها با طراحی اطراف
  • ایجاد بستری جذاب و یکنواخت
  • مقاومت بالا در برابر انواع شرایط آب و هوایی
  • مقاومت بسیار بالا در برابر عوامل جوی مانند رطوبت نسبت به مقاومت چوب های معمولی
  • عایق حرارتی بسیار مناسب و کاربردی
  • نگهداری و مراقبت بسیار آسان
  • اقتصادی و مقرون به صرفه بودن
  • پوشش های ترموود کاملا با محیط زیست سازگار می باشند.
  • مقاومت و طول عمر آن ها نسبت به چوب های معمولی بیشتر است.
  • در روند تولید روکش های ترموود هیچ گونه موارد شیمیایی و مضری مورد استفاده قرار نگرفته است.
  • چوب اولیه جهت تولید آن ها از درختان پایدار می باشد.

نکات حائز اهمیت در رابطه با پوشش ترمووود

لاک مخصوص چوب
  • روند تولید پوشش تروود ها موجب شده تا مقاومت آن ها در برابر پوسیدگی، ترک خوردگی، خمش و تغییر شکل، رشد قارچ و جلبکها و … نسبت به چوب های معمولی افزایش یابد.
  • در صورتی که از پوشش های ترموود جهت طراحی و اجرای کفپوش ها استفاده شود. باید به نگهداری از آنها توجه بسیاری داشت. در صورتی که نصب آن ها به صورت کاملا تخصصی و حرفه ای انجام شود. اما به درستی از آن ها نگهداری نشود. پس از مدتی رنگ آن ها تغییر خواهد نمود.
  • از ویژگی های بسیار جذاب و مثبت پوشش ترموود ها، می توان به عدم تاثیر نگهداری نامناسب و غیر استاندارد روی ویژگی های اساسی آن ها اشاره نمود. به طور مثال در صورتی که از روکش های ترموود به درستی نگهداری و مراقبت نشود. در هیچ شرایطی آن ها تحت تاثیر نیروی خمشی دچار انتها نخواهند شد. اما طبیعتا تغییر رنگ آن ها که ناشی از عدم نگهداری مناسب است. می تواند ماندگاری و زیبایی روکش های ترموود را تحت تاثیر قرار دهد.
  • نگهداری از روکش های ترموود کار بسیار راحتی است. به همین دلیل برای نگهداری و تعمیر آن ها نیاز به فرایند سخت و طولانی نمی باشد.
  • هنگام نصب روکش های ترموود نیاز است تا از استانداردهایی پیروی شود. تا طول عمر آن ها نیز افزایش یابد. به همین دلیل بهتر است نصب این ترموود ها را به دست افراد متخصص و حرفه ای بسپارید.
  • با استفاده از چسب های مخصوص مانند پلی اورتان، می توان به راحتی پوشش ترموود ها را نصب نمود.

پست های مرتبط