ساخت کلبه چوبی با ترموچوب (آپدیت 1400)

استفاده نمودن از چوب های ترموچوب یکی از جذاب ترین متریال های مورد استفاده در طراحی نما محسوب می شود. که امروزه مورد توجه بسیاری از طراحان و معماران قرار گرفته است. این چوب های ترمو شده از مقاومت بسیار بالایی نسبت به چوب های طبیعی برخوردار است. از طرفی این چوب ها از مقاومت ایده آلی در برابر شرایط آب و هوایی مختلف برخوردار هستند. به همین دلیل است که در شرایط آب و هوایی مختلف از این متریال در طراحی نمای ساختمان ها استفاده می شود. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با مزایا و دلایل استفاده از ترموچوب در ساخت کلبه های چوبی، بیشتر آشنا کنیم.

ترموچوب

استفاده نمودن از چوب های ترمووود یکی از جذاب ترین متریال های مورد استفاده در طراحی نما محسوب می شود. که امروزه مورد توجه بسیاری از طراحان و معماران قرار گرفته است. این چوب های ترمو شده از مقاومت بسیار بالایی نسبت به چوب های طبیعی برخوردار است. از طرفی این چوب ها از مقاومت ایده آلی در برابر شرایط آب و هوایی مختلف برخوردار هستند. به همین دلیل است که در شرایط آب و هوایی مختلف از این متریال در طراحی نمای ساختمان ها استفاده می شود. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با مزایا و دلایل استفاده از ترمووود در ساخت کلبه های چوبی، بیشتر آشنا کنیم.

دلیل استفاده از ترموچوب ها در ساخت کلبه های چوبی

ترموچوب

امروزه با توجه به زندگی های ماشینی و افزایش خانه های آپارتمانی، زندگی در خانه باغ های بزرگ و یا خانه های حیاط دار، رویایی دور محسوب می شود. به همین دلیل است که انسان ها فرصت زندگی در طبیعت را از دست داده اند. همین موضوع موجب شده تا افرادی که دارای باغ و یا خانه باغ هستند، به فکر ساختن کلبه های چوبی باشند. کلبه های چوبی همانطور که از نامشان پیداست، از متریال چوب ساخته شده اند. اما با توجه به این که چوب ها در برابر حرارت و رطوبت از مقاومت بسیار کمی برخوردار می باشند. از طرفی این متریال ها محل مناسبی برای رشد جلبک ها و قارچ ها است. همچنین چوب ها محل مناسبی برای رشد موریانه و حشرات هستند. به همین دلیل است که نگهداری و مراقبت نمودن از کلبه های چوبی نیز مستعد زمان و هزینه نسبتا زیادی می باشد.

ترمووود ها چوب هایی هستند که در روند ترمو شدن، در معرض حرارت بالا قرار می گیرند. به همین دلیل از رنگ تیره تری نسبت به چوب های طبیعی برخوردار هستند. در روند ترمو نمودن چوب ها، چوب های اولیه را در معرض حرارت قرار می دهند و به مرور میزان حرارت را افزایش می دهند. تا زمانی که حرارت به بیشتری میزان خود برسد. در این فرآیند رطوبت موجود در چوب های ترمو شده  به حداقل ممکن می رسد. به همین دلیل است که ترمووود ها از مقاومت و دوام بیشتری نسبت به چوب های معمولی برخوردار هستند. بهترین ترمووود مورد استفاده در ساخت کلبه های چوبی ترمو چوب های فنلاندی هستند. زیرا چوب اولیه آن ها از درخت کاج فنلاندی تهیه شده است. این چوب ها از کیفیت بالاتری نسبت به دیگر چوب های اولیه مورد استفاده در ساخت ترمو چوب ها برخوردار اند. از طرفی به منظور افزایش مقاومت چوب های ترمو مورد استفاده در ساخت کلبه های چوبی، نیاز است تا سطح تمام ترمووود ها با استفاده از لاک مخصوص ترمو چوب پوشش داده شود.

از آنجایی که تنها ضعف ترمو چوب ها، مقاومت نسبتا کم آن ها در برابر اشعه خورشید است. استفاده نمودن از رنگ و یا لاک مخصوص ترمو چوب می تواند تا میزان قابل توجهی این ضعف را پوشش دهد. از طرفی استفاده از رنگ مخصوص ترمووود علاوه بر پوشش دهی ضعف ترمو چوب در برابر اشعه UV خورشید، میزان مقاومت آن ها را در برابر رطوبت، حرارت، نفوذ موریانه ها و … نیز افزایش می دهد.

مزایای استفاده از ترمووود ها در ساخت کلبه های چوبی

ترموچوب

از کاربرد ترمو چوب ها در ساخت کلبه های چوبی می توان به موارد مختلفی اشاره نمود. به طور مثال از چوب های ترمو شده می توان در ساخت میز و صندلی، پله، نرده، سقف و یا دیواره های داخلی و خارجی کلبه های چوبی استفاده نمود. از طرفی مقاومت ایده آل ترمو چوب ها نسبت به چوب های معمولی، موجب شده تا امروزه این متریال ها جایگزین بسیار مناسبی برای چوب های طبیعی محسوب شوند. به همین منظور در ادامه به مزایای استفاده از چوب های ترمو شده در طراحی و ساخت کلبه های چوبی خواهیم پرداخت.

  • ترموچوب ها به دلیل قرار گیری در معرض حرارت و از دست دادن رطوبت موجود در آن ها، از مقاومت بالایی در برابر حرارت و رطوبت، نسبت به چوب های معمولی برخوردار هستند.
  • از طرفی در روند ترمو نمودن چوب ها، صمغ و رزین موجود درون چوب های ترمو شده به طور کامل از بین می روند. بنابراین از رشد جلبک، باکتری و قارچ ها روی سطح ترمو چوب ها جلوگیری می شود.
  • هنگام رنگ آمیزی نمودن ترمو چوب ها، تمامی حفره های موجود در سطح چوب های ترمو شده، پر شده و از بین می روند. بنابراین پیشگیری از نفوذ حشرات و موریانه ها به درون ترمو چوب ها از دیگر مزایای این چوب ها نسبت به چوب های معمولی است.
  • از آنجایی که در روند تولید چوب های ترمو شده، از هیچ گونه مواد شیمیایی استفاده نشده است. این چوب های ترمو شده هیچ گونه ضرری برای انسان ها ندارند و کاملا سازگار با محیط زیست می باشند. به همین دلیل است که این متریال را قابل بازیافت می دانند و پس از فرسودگی به طبیعت باز خواهند گشت.
  • با توجه به این موضوع که چوب های ترمو شده در معرض حرارت بسیار بالایی قرار می گیرند. این چوب ها پس از تولید و اجرا دچار انبساط و انقباض نمی شوند. بنابراین پس از نصب، ابعاد آن ها تغییر نمی کند.
  • همچنین ترمو چوب ها از مقاومت مکانیکی چند برابری نسبت به چوب های معمولی برخوردار هستند.
  • از آنجایی که ترمو چوب ها در ابعاد مشخص تولید شده اند. حمل و نقل و نصب چوب های ترمو شده از سهولت بسیار ایده آلی برخوردار است.
  • در نهایت باید گفت که تنها ضعف ترمو چوب ها، مقاومت کم آن ها در برابر اشعه خورشید است. این چوب های ترمو شده در صورت قرارگیری در معرض اشعه خورشید به مرور زمان تغییر رنگ می دهند. به همین دلیل پس از مدت طولانی دچار کاهش مقاومت و پوسیدگی می شوند. به منظور پوشش دهی این ضعف، نیاز است تا از لاک مخصوص ترموود، برای پوشش سطح ترمو چوب ها استفاده شود. این لاک های مخصوص علاوه بر اشعه خورشید، مقاومت ترمو چوب ها را در برابر سایر عوامل جوی و محیطی مانند رطوبت، حرارت و … نیز افزایش می دهد.

پست های مرتبط