ترمیم ترمووود چیست و چرا باید انجام شود؟ (آپدیت 1401)

ترمووود ها از جمله متریال های پرطرفدار در حوزه طراحی معماری و دکوراسیون می باشند. که امروزه با    شناخته تر شدن آن، به وفور مورد استفاده قرار می گیرند. به طور کلی ترمو چوب ها، چوب های حرارت دیده ای می باشند. که از کیفیت و مزایای بسیار زیادی نسبت به چوب های طبیعی برخوردار می باشند. اما قطعا تمامی ترمو چوب ها از کیفیتی یکسان و ایده آل برخوردار نیستند. چوب اولیه، روند حرارت دهی به چوب و … همگی از عواملی هستند که، می توانند در تعیین کیفیت نهایی ترمو چوب نقش داشته باشند. نگهداری نامناسب، چوب اولیه با کیفیت پایین، عدم رعایت استاندارد در کاهش و افزایش حرارت و … همگی موجب ترک خوردگی و خرابی ترمو چوب های نهایی می شود. به همین دلیل ترموود ها نیاز به ترمیم پیدا می کنند. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با چگونگی ترمیم ترمووود و عوامل موثر بر آن، بیشتر آشنا کنیم.

آشنایی با مراحل ترمیم ترمووود

ترمیم ترمووود
  • مرحله اول: برای ترمیم ترمو چوب ها نیاز است تا حتما از گروه های متخصص و حرفه ای کمک بگیرید. در این صورت احتمال خرابی مجدد ترمو چوب ها به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. به همین دلیل در مرحله اول نیاز است تا خرابی و محل مورد نیاز به ترمیم، توسط یک گروه متخصص و مجرب مورد بررسی قرار بگیرد. در این مرحله متراژ فضایی که ترموود نیاز به ترمیم دارد و همچنین رنگ و عملیات مورد نیاز جهت ترمیم مشخص می گردد.

مرحله دوم: در مرحله بعدی گروه متخصص با توجه به بررسی های انجام شده، رنگ و نیازهای       ترمو چوب را جهت ترمیم و بازسازی ارائه می دهد. در این مرحله مشخص می شود که آیا باید سمباده زنی، رنگ آمیزی، رفع ایراد شل شدگی پیچ ها و یا تعویض کل ترموود ها انجام شود. توجه داشته باشید که، در صورتی که ترمیم ترموود ها به موقع و به صورت منظم انجام شود. این متریال می تواند طول عمر بسیار طولانی داشته باشد. اما در صورتی که نیاز به ترمیم جدی گرفته نشود. ممکن است خرابی       ترمو چوب ها به قدری افزایش یابد که، مجبور به تعویض کامل ترمو چوب ها شوید. از آنجایی که      ترمو چوب های مورد استفاده در فضای باز بیشتر از سایر فضاها، در معرض اشعه خورشید و آلودگی قرار دارند. معمولا بیشتر از دیگر ترمو چوب ها نیاز به ترمیم و بازسازی پیدا می کنند.

ترموود
  • مرحله سوم: در این مرحله نیز تمامی کارهای اجرایی جهت ترمیم ترموود انجام می شود. از جمله فعالیت هایی که در این مرحله انجام می شوند، می توان به موارد زیر اشاره نمود.
  • ساب زدن چوب: زمانی که سطح ترمو چوب دچار آسیب دیدگی شده باشد و یا رنگ ترمو چوب ها پوسته پوسته شده باشند، نیاز به ساب زدن سطح ترمو چوب ها می باشد.
  • شستشوی نما: از آنجایی که آلودگی می تواند موجب آسیب دیدگی ترمو چوب های مورد استفاده در نمای ساختمان شود. شستشوی کلی نما نیز از جمله عملیات هایی است که در این مرحله، ممکن است انجام شود.
  • رنگ آمیزی: معمولا زمانی که عملیات شستشوی نما انجام می شود. به دلیل ضعف ترموود ها در برابر اشعه خورشید، پس از آن تمامی سطح ترمو چوب های به کار رفته در نما را رنگ آمیزی می نمایند. این رنگ آمیزی معمولا در دو مرحله انجام می شود. در مرحله اول چوب ها را به صورت کامل رنگ آمیزی می نمایند. سپس در مرحله بعدی پرداخت نهایی رنگ به منظور یکدست نمودن رنگ نما انجام می شود.
  • اصلاح نمودن ایرادات ترمو چوب: در برخی مواقع ممکن است ترمو چوب ها دچار ایرادات جزئی شده باشند. مانند شل شدن پیچ ها، جابجا شدن الوارهای چوب و … که در این صورت برای افزایش طول عمر ترمو چوب ها و پیشگیری از خرابی آن ها، نیاز به رفع این ایرادات می باشد.
  • تعویض نمودن ترمو چوب ها: در برخی از مواقع نیز، آسیب دیدگی و خرابی ترمو چوب ها به قدری زیاد است. که تعمیر و ترمیم آن بسیار هزینه بر و تقریبا غیر ممکن می باشد. معمولا این مشکل زمانی اتفاق می افتد که، ترمو چوب های استفاده شده از کیفیت پایینی برخوردار باشند. یا اینکه در شرایط مناسب نگهداری نشده باشند. همچنین در صورتی که نصب و اجرای ترموود ها نیز توسط افراد غیر متخصص و به صورت غیر استاندارد انجام شده باشد. امکان بروز این مشکل وجود دارد. در این صورت تنها راه تعویض ترمو چوب های استفاده شده در فضا می باشد.
ترموود - ترموچوب

چگونگی بازسازی و ترمیم ترمووود

در بسیاری از مواقع ممکن است ترمو چوب ها در شرایط استاندارد و با استفاده از چوب اولیه مرغوب ساخته نشده باشند. از طرفی در بسیاری از مواقع ممکن است تولیدکنندگان شرایط سختی را برای گارانتی در نظر گرفته باشند. در این صورت پس از مدتی ترمو چوب ها نیاز به بازسازی پیدا می کنند. هنگام بازسازی نمودن ترموود ها باید به برخی نکات توجه نمایید.

  • در صورتی که خرابی ترمو چوب ها به دلیل عدم رعایت جریان هوا و فشارهای وارده بر قطعات         ترمو چوب ها باشد. پس از مدتی می تواند منجر به صدمات بسیار زیادی به ترمو چوب ها شود. که فقط با تعویض ترموود ها می توان آن ها را رعایت نمود. از آنجایی که این بازسازی نیازمند بازسازی کل نمای ساختمان می باشد. هزینه بسیار سنگینی را به همراه دارد.
  • در صورتی که ترمو چوب ها به دلیل نصب غیر استاندارد فرسوده شده باشند، باید علاوه بر ترمو چوب ها زیر سازی و شاسی کشی زیر چوب های ترمو نیز بازسازی شود. که معمولا هزینه بسیار زیادی را به همراه خواهد داشت.

در صورتی که نیاز به بازسازی چوب های ترمو، به دلیل کیفیت پایین چوب اولیه باشد. شرکت تولید کننده آن، باید بدون دریافت هیچ گونه هزینه ای، آن را تعویض نماید.

ترمووود

نقش رنگ در ترمیم ترموود

ترمووود

از آنجایی که ترمو چوب ها در برابر اشعه خورشید دچار ضعف می باشند. در صورتی که چوب های ترمو در نمای ساختمان مورد استفاده قرار بگیرند، باید با استفاده از رنگ های مخصوص پوشش داده شوند. این رنگ ها از ترموود ها در برابر اشعه خورشید محافظت می نماید. همچنین مقاومت آن را در برابر عوامل محیطی و جوی نیز افزایش می دهد. بنابراین در صورت استفاده از چوب ترمو در نمای ساختمان، اگر از رنگ استفاده نشود. پس از مدت کوتاهی ترمو چوب ها نیاز به ترمیم پیدا خواهند کرد. بنابراین برای افزایش طول عمر ترمو چوب های نما و پیشگیری از پوسیدگی آن ها بهتر است از رنگ های مخصوص ترموود استاندارد و با کیفیت استفاده نمایید. توجه داشته باشید که رنگ های با کیفیت و استاندارد می توانند نیاز به ترمیم ترمو چوب ها را به شدت کاهش دهند.

پست های مرتبط