نحوه ی حفاظت و نگهداری از ترموود (آپدیت بهمن 1399)

ترموود ‌ها نوعی از آیتم‌های جدید طراحی دکوراتیو، باظاهری خیره کننده و جذاب هستند.که می‌توان از آن‌ها هم در  فضای بیرون ساختمان به عنوان چهارچوب پنجره، درب‌ها، کفپوش تراس، مبلمان باغ و.. و هم دردکوراسیون فضای داخلی  مانند مبلمان و لوازم چوبی، پانل‌ها و صندلی‌های سونا، سرویس‌های بهداشتی، آبنما‌ها و ..استفاده کرد. در واقع، تولید ترموود‌ها، با انجام عملیات حرارتی ویژه بر روی چوب انجام می‌شود که این کار، مقاومت چوب را در برابر عوامل محیطی مانند اشعه ی ماورابنفش و رطوبت بالا برده و می‌توان در شرایط متفاوت محیطی از دکوراسیون  زیبا و لوکس با طرح و بافت چوب لذت برد. البته نباید فراموش کرد که برای حفظ زیبایی و کیفیت ترموود ‌ها نیاز  به رعایت روتین‌های ویژه و نگهداری اصولی است. اگر قصد تهیه مبلمان یا اجرای دکوراسیون ترموود را دارید و یا در دکوراسیون شما از ترموود استفاده شده است خواندن این مطلب می‌تواند برای شما مفید باشد.

در مقالات گذشته در مورد این که ترموود چیست و مزایا و معایب ترموود و همچنین محاسبه هزینه ترموود صحبت کردیم. در این مقاله نیز همچون گذشته با ما همراه باشید.

ترمووود

نگهداری ترموود‌ ها از چند جهت قابل بررسی است:

  • از زمان تولید و نگهداری پیش از فروش
  • زمان نصب
  • روتین‌های نگهداری پس از نصب و در طول  مدت استفاده

نگهداری ترموود پیش از نصب:

ترمووود

ترموود در کارخانه و با شرایط ویژه‌ای تولید می‌شوند، یکی از مهمترین مراحل در تولید این محصول کاهش قابل توجه رطوبت چوب است که باعث می‌شود این محصول حداقل انقباض یا تورم را نشان دهد. ترموودها پس از تولید در کارخانه ممکن است برای مدتی در انبار کارخانه و یا انبار مراکز فروش نگهداری شود. باید توجه کردن که فضایی که برای نگهداری ترموود استفاده می‌شود، بایستی  به منظور حفظ کیفیت محلی با رطوبت پایین و دمای خنک در نظر گرفته شود. فضای نگهداری حتما باید سربسته باشد و ترموود‌ها باید در بسته بندی مقاوم به رطوبت مانند پلاستیک نگهداری شده و به منظور جلوگیری از وارد شدن آسیب‌های ناشی از وزن، با  تعداد کم بر روی هم انبار شوند.

به دلیل شرایط رطوبت خاص این محصول توصیه می‌شود پیش از زمان نصب ترموود‌ها را به منظور تطبیق با شرایط محیطی بدون پوشش و در فضای نصب قرار داده شود.

مبلمانی که در فضای باز استفاده می‌کنید از جنس ترموود هستند؟

برای ساخت مبلمان فضای باز از ترموود استفاده می‌شود،  اشعه‌ی ماورابنفش ناشی  از قرار گرفتن در معرض نور خورشید، بارش باران و قرار گرفتن در تماس با رطوبت، و آلودگی‌های محیطی مانند آلودگی‌های قارچی و کپکی از مهمترین مواردی هستندکه بایستی در به کار گیری تدابیری برای حفاظت از این مبلمان مد نظر قرار گرفته شود.

 سطح میز، صندلی، پوشش کف ویا هر وسیله‌ای از جنس ترموود که در فضای باز نصب شده است، را می‌توان با استفاده از روغن‌های رنگدانه دار، لکه برهای چوب، لاک الکل یا رنگ‌های مات رنگ کرد.

انتخاب صحیح نوع پوشش با توجه به شرایط محل قرار گیری این مبلمان بایستی انجام شود.

به عنوان مثال استفاده از روغن‌های بدون رنگ با توجه به این که قابلیت محافظت کنندگی کافی در برابر اشعه‌ی ماورا بنفش ندارند، برای استفاده در میز وصندلی‌های ترموود در فضای باز استفاده می‌شوند مناسب نیستند.

چوب‌هایی که با روغن اشباع شده اند، آب و کثیفی‌ها را دفع می‌کند از این رو برای حفظ بهتر کیفیت، توصیه می‌شود یک یا دو بار در سال  و نیز هنگامی‌که به نظر می‌رسد چوب آب را جذب کرده است، ترموود با استفاده از روغن رنگ شود. روغن همیشه بهترین انتخاب برای محافظت از وسایلی است که در فرایند ساختشان مرحله ی روغن کاری وجود دارد.

محافظت از ترموود در ساخت مبلمان:

ترموود
  • ترموود‌هایی که برای موارد خارج از ساختمان استفاده می‌شوند، با لایه ی محافظ در برابر شرایط جوی به   اصطلاح رنگ شده یا پوشش داده می‌شوند.
  • پیش از  استفاده از لایه‌ی محافظ، سطح چوب بایستی به دقت تمیز شده باشد. باقی ماندن هر گونه آلودگی برروی سطح ترموود باعث می‌شود پوشش دهی رنگ به صورت کامل انجام نشده و محافظت کامل انجام نگیرد.
  • لایه‌ی محافظ مورد نظر را ابتدا بر روی بخشی از چوب تست کرده و در صورت به دست آمدن نتیجه‌ی مطلوب کار را ادامه دهید.
  • هنگامی‌که می‌خواهیم با ترموود‌ها را به عنوان مثال برای ساخت صندلی استفاده کنید، توصیه می‌شود یک بار قطعات را پس از بریدن و بار دوم پس از اتمام ساخت صندلی با لایه محافظ پوشش دهید؛. تا از وجود لایه‌ی محافظ بر روی تمامی‌قطعات به ویژه در محل اتصالات اطمینان داشته باشید.
  • لایه‌ی محافظ بایستی، روی کل قسمت‌ها خصوصا لبه‌های انتهایی بریده شده قرار گرفته باشد.
  • هرچه لایه‌ی محافظ به کار گرفته شده دارای رنگدانه‌های بیشتری باشد، ماندگاری بیشتری بر روی ترموود دارد. و می‌توان رنگ کردن دوره‌ای را با فاصله ی زمانی بیشتری تکرار کرد.
  • لایه‌ی محافظی که در نوبت‌های بعدی برای محافظت از ترموود استفاده می‌شود بایستی دقیقا مشابه لایه‌ی محافظ اولیه باشد.

 اگر از ترموود در گلخانه‌ها و تراس‌ها استفاده کرده اید بخوانید :

ترمووود

روغن‌های چوب شفاف یا روغن‌هایی که  رنگدانه دارند برای ترموود‌هایی که از کاج یا صنوبر ساخته شده اند مناسب هستند. یکی از نکاتی که باعث افزایش طول عمر و کیفیت ترموود‌های نصب شده در تراس یا گلخانه می‌شود، نصب صحیح ترموود است. درصورتیکه قطعات انتهایی به خوبی نصب و آب بند نشده باشند امکان جذب آب و خراب شدن ترموود وجود دارد. بنابراین همواره توصیه می‌شود که نصب را به متخصصین این امر بسپارید و از طول عمر ترموود در گلخانه و تراس خود مطمئن باشید.

برای یک دست شدن سطح بایستی دقت شود که لایه‌ی بسیار نازکی از روغن حاوی پیگمان یا رنگ چوب روی سطح قرار گیرد و از هر گونه انباشته شدن رنگ بر روی سطح جلوگیری شود.

نگهداری سالیانه از ترموود را در برنامه‌ی خود قرار دهید. روغن‌هایی برای این کاراستفاده می‌شوند از ورود آب و نفوذ جرم به داخل چوب جلوگیری می‌کنند. با این وجود در صورتی که این نشانه‌های نفوذ رطوبت به ترموود را مشاهده کردید حتما از روش‌های نگهداری دیگر کمک بگیرید.

وارنیش یا لاک الکل به دلیل این که یک لایه بر روی سطح چوب تشکلیل می‌دهد و با قرار گرفتن در محیط مرطوب ممکن است پوسته شود برای استفاده در تراس‌ها و گلخانه‌ها مناسب نیست.

نگهداری ترموود در سونا؟

ترموود - ترموچوب - ترمووود

 برای پانل‌ها و صندلی‌های ترموود که در سونا استفاده شده‌اند، نیاز به رنگ و روغن ویژه‌ای وجود ندارد. دقیقا  رعایت همان دستورالعمل‌هایی که در نگهداری سوناهایی با پانل‌ها و صندلی‌های ساخته شده از  چوب معمولی استفاده می‌شود برای ترموود نیز کفایت می‌کند.

موادی که برای رنگکردنصندلی‌ها و پانل‌ها استفاده می‌شود، در سهولت نظافت آن‌ها تاثیر گذار است. در نصب پانل‌ها و صندلی‌های سونا بایستی دقت شود که سطوح برش خورده با جنس مشابه کاملا جفت شود تا نفوذ رطوبت بین لایه‌ها و ماند رطوبت و احتمال رشد کپک‌ها و جلبک‌ها به حداقل ممکن برسد. برای رنگ کردن پانل‌ها و صندلی‌ها در سونا می‌توان از روغن پارافین خالص نیز استفاده کرد.

استفاده از ترموود در تجهیزات داخلی :

ترموود - ترموچوب - ترمووود

وقتی ترموود داخل ساختمان، مانند تزئینات دیوار استفاده می‌شود محافظت از آن بسیار آسان می‌شود. تجهیزات داخلی ساختمان که از ترموود درختان کاج، صنوبر یا درختان برگریز ساخته شده اند به راحتی نصب می‌شوند و استفاده از ماده‌ی ویژه‌ای برای  روتین نگهداری از آن‌ها نیازی نیست. می‌توان با اطمینان خاطر از  از وکس، روغن یا لاک الکل برای سطوح آن استفاده کرد و از زیبایی آن لذت برد.

محافظت از ترموود کف :

صفحات ترموود مناسب برای کف سالن‌ها که از چوب صنوبر، کاج یا گیاهان برگریز ساخته شده‌اند، را می‌توان با استفاده از  رنگ‌هایی که برای چوب معمولی استفاده می‌شود، پوشش داد.روغن، لاک الکل و وکس برای حفاظت از سطح آن‌ها مناسب است. البته توجه به دستورالعمل سازنده در زمان نصب و دوره‌های نگهداری اهمیت زیادی دارد.

ترموود‌ها در راهرو :

ترموود - ترموچوب - ترمووود

پانل‌های ترموود که برای نصب در راهرو  انتخاب می‌شوند، بایستی پوشش مناسبی برای استفاده در فضاهای بیرونی و درونی داشته باشند. در خصوص راهرو‌هایی که در معرض نور مستقیم خورشید هستند،  استفاده از روغن‌هایی که رنگدانه‌ی بیشتری دارند، از آسیب دیدن ترموود در برابر اشعه‌ی ماورا بنفش خورشید و جلوگیری از کهنه به نظر رسیدن چوب جلوگیری می‌کند. استفاده از روغن‌هایی که رنگدانه  دارند به چوب ظاهری تیره و روشن می‌دهند. آن را به چوب طبیعی شبیه‌تر می‌کنند. در نگهداری از ترموود‌های به کار رفته در راهروها دقت کنید که قسمت‌های انتهایی به خوبی با رنگ محافظ پوشانده شده باشد.

ترموود - ترموچوب - ترمووود

با توجه به مواردی که در بالا گفته شد، به راحتی می‌توان از ترموود‌های نصب شده در محیط‌های مختلف با اطلاع از عواملی که ممکن است به کیفیت آن‌ها آسیب وارد کند جلوگیری کرده و از ترموود برای مدت زمان بیشتری با ظاهر زیبای اولیه استفاده کرد.

پست های مرتبط