رنگ های ترموود و ترموچوب

در پست های قبلی موارد مختلفی از ترموود مانند ترموود چیست یا مزایای ترموود و ترموچوب و البته همه چیز در مورد ترموود را بررسی کردیم

خلاصه مطلب :

برخی رنگ ها برای چوب های ترموود طراحی و تولید شده است که فقط مخصوص این چوب ها بوده و مقاوم شده در مقابل اشعه ی یو وی آفتاب هستند که این امر موجب می شود که رنگ های ترموود تغییر نکند و همین طور چوب براق شده و به اصطلاح جلا به چوب اضافه گردد.

ترموود - ترموچوب - ترمووود

بررسی انواع رنگ های ترموود

از آن جایی که چوب های ترموود مورد استفاده در انواع سطوح از جنس کاج باشند در این صورت در مقابل همه ی شرایط جوی بسیار مقاوم بوده ولی بایستی قبل از نصب به وسیله ی رنگ های ترموود رنگ آمیزی شوند این رنگ های مخصوص که در برند های گوناگون در بازار فروش موجود هستند.

برای مقاومت چوب ها در مقابل اشعه های یو وی آفتاب و همچنین برای جلوگیری از تغییر رنگ چوب استفاده می گردد. این مرحله در واقع جزء عملیات تکمیلی به حساب آمده و به صورت پایه آب و جذبی می باشند. به دلیل این که در انواع طیف های رنگی بوده می تواند قدرت انتخاب خریدار را زیاد کند.

البته در صورتی که چوب استفاده شده برای هر نوع  سطوح از جنس زبان گنجشک باشد این چوب ها نیز در مقابل همه ی شرایط آب و هوایی مخصوصا در فضاهای باز مقاوم بوده ولی می توان با استفاده از رنگ ها و روغن های مخصوص این مقاومت را دو چندان کرده و به ظاهر بیرونی آن نیز جلوه ی زیبایی بخشید.

ترموود - ترموچوب - ترمووود

 رنگ های ترموود برای استفاده در محیط های بیرونی در دو نوع می باشد که به صورت زیر است:

  • رنگ های پایه آب: این نوع رنگ های ترموود تا عمق 2 یا 3 میلی متری سطح چوب نفوذ می کند و بر روی چوب به هیچ وجه لایه ای تشکیل نمی دهد که همین امر موجب می شود که به مرور زمان پوسته پوسته نشود.
  • رنگ های پایه روغنی: این نوع رنگ ترموود به صورت بی رنگ می باشد که از آن برای کف سطوح بیرونی در فضاهای باز استفاده می شود به دلیل بی رنگ بودنش نقش و نگار چوب را نیز از بین نمی برد.

بررسی گام به گام مراحل رنگ آمیزی چوب ترموود:

رنگ های ترموود چوب در انواع متفاوت و گوناگونی در بازار فروش موجود می باشد, استفاده از رنگ ترموود علاوه بر ایجاد دوام بالا در زیباسازی آن و دادن جلوه ای جذاب بر روی آن از اهمیت بالایی برخوردار است. ذکر این موضوع در مورد انتخاب رنگ های ترموود خارج از قاعده نمی باشد که بایستی نوع رنگ با دکوراسیون محیط و فضای مورد استفاده یکسان باشد و این عامل با توجه به سلیقه ی اشخاص می تواند متغیر باشد.

در همین راستا برخی رنگ ها برای چوب های ترموود طراحی و تولید شده است که فقط مخصوص این چوب ها بوده و مقاوم شده در مقابل اشعه ی یو وی آفتاب هستند که این امر موجب می شود که رنگ ترموود تغییر نکند و همین طور چوب براق شده و به اصطلاح جلا به چوب اضافه گردد.

ترموود - ترموچوب - ترمووود

همانگونه که قبلا هم به این موضوع اشاره شد رنگ های ترموود موجب می شود که مقاومت چوب زیادتر شده و در نهایت از طول عمر بالاتری برخوردار باشد, در این مبحث به بررسی مراحل رنگ آمیزی چوب های ترموود و یا ترمو چوب ها می پردازیم :  

  1. اولین گام برای انجام رنگ آمیزی چوب های ترموود این است که ابتدا سطح چوب را تمیز کرده به صورتی که هیچ گونه گرد و خاکی روی آن نماند.
  2. دومین گام به این صورت است که محیطی که برای رنگ آمیزی چوب های ترموود انتخاب شده است نیز بایستی عاری از گرد و خاک بوده و حسابی تمیز شود تا در موقع رنگ آمیزی مشکلی پیش نیاید.
  3. سومین گام در این مرحله این است که دمای کارگاهی که برای رنگ آمیزی چوب های ترموود انتخاب شده است باید به صورت یکنواخت تنظیم گردد.
  4. چهارمین گام برای این کار مخلوط کردن رنگ های ترموود با هم زن چوبی است. تا زمانی که تمامی رنگ دانه ها با هم به خوبی ترکیب شده و مخلوط شوند.
  5. پنجمین گام برای رنگ آمیزی این است که رنگ های ترموود را روی چوب به وسیله ی یک قلم مو در راستای الیاف های چوب پخش کرده و به شکل یک لایه ی نازک در آورده تا خیلی سریع خشک شود.
  6. بعد از اتمام این مراحل و خشک شدن سطح چوب برای تکمیل مراحل رنگ آمیزی باید همه ی این 5 گام را به صورت مجدد بعد از گذشت 24 ساعت انجام داده شود.

ریموو و احیاء مجدد رنگ های ترموود

رنگ های ترموود بعد از گذشت زمان و با توجه به موقعیت های آب و هوایی ممکن است که به مرور خراب شده و ظاهری بد در خود ایجاد کند. عده ی زیادی از مردم این عامل را مبنی بر کیفیت پایین این چوب دانسته و با دیدن این موضوع سعی در عوض کردن چوب های ترموود که موجب متحمل شدن هزینه های خیلی زیاد می شدند و به این مشکل به چشم یک معضل خیلی سنگین نگاه می کردند.

در صورتی که به راحتی می توان با احیاء مجدد رنگ های ترموود  ابتدا رنگ اولیه را ریموو کرده و تمامی رنگ های فاسد شده را از روی سطح چوب ترموود حذف کرده و مجددا به رنگ دلخواه رنگ آمیزی کنید. انجام حذف رنگ های فاسد و ریموو آن طی چند مرحله انجام می پذیرد که به شرح زیر است:

ترموود - ترموچوب - ترمووود
  1. اولین قدم برای ریموو رنگ های ترموود و چوب ترموود این است که سطح چوب را به وسیله ی یک ماده ی مخصوص ریمو آغشته کرده و سپس به وسیله ی دستگاه های مخصوص سطح آغشته شده به مواد را با فشار بالا شسته که این کار موجب می شود تمامی رنگ های فاسد شده از روی چوب از بین رود.
  2. دومین قدم برای این کار با استفاده از دستگاه دیگری به نام سنباده انجام می شود به این صورت که تمامی سطح کار با استفاده از این دستگاه و با استفاده از نیروهای کارشناس و با تجربه در این کار به  صورت یکنواخت در آمده به صورتی که عاری از هر نوع برآمدگی و زدگی و یا پوسته باشد.
  3. سومین قدم برای ریموو رنگ قبلی  و احیاء رنگ جدید به این صورت است بعد از گذشت چندین ساعت سطحی که به وسیله ی دستگاه سمباده مسطح و صاف شد به وسیله ی رنگ های ترموود رنگ آمیزی شود

پست های مرتبط