بیشترین استفاده از ترموود در ایران (آپدیت 1400)

ترموود ها به دلیل مزایای بسیار زیادی که دارند، در فضاهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. امروزه در ایران نیز علاوه بر واردات ترمو چوب، تولید کنندگان بسیاری هستند که در کشور، شروع به تولید چوب های ترمو نموده اند. از طرفی با توجه به اینکه چوب های ترمو از برتری بسیار بارزی نسبت به چوب های طبیعی برخوردار هستند، می توان در فضاهای مختلف آن ها را مورد استفاده قرار داد. به همین دلیل در ایران نیز علاوه بر فضاهای داخلی در طراحی فضاهای خارجی نیز به وفور از ترمو چوب استفاده می شود. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با بیشترین کاربرد ترموود در ایران آشنا کنیم.

ترموود چیست؟

ترموود - ترموچوب - ترمووود

چوب از جمله متریال های بسیار پرطرفدار در حوزه طراحی و دکوراسیون است. که در حوزه معماری قدمتی طولانی مدت دارد. از آنجایی که چوب قابلیت هماهنگی با تمامی سبک های معماری را دارد. از محبوبیت و کاربرد بسیار بالایی در طراحی داخلی و خارجی برخوردار است. اما وجود رطوبت بسیار بالا در چوب ها، امکان استفاده از آن ها در تمامی فضاها و همچنین طول عمر طولانی مدت آن ها وجود ندارد. زیرا وجود رطوبت بسیار بالای چوب آن ها را در برابر رطوبت و حرارت ضعیف می نماید. همچنین این رطوبت فضای مناسبی را برای رشد قارچ و جلبک ها به وجود می آورد. که حشرات را نیز به خود جذب می نماید. بنابراین استفاده از چوب نیاز به مراقبت و نگهداری سخت و حساسی دارد. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و قابلیت استفاده از حرارت در دماهای مختلف، چوب هایی تحت عنوان چوب ترمو تولید شده اند. که از مزایای بسیار بالایی در برابر چوب های طبیعی برخوردار هستند. به همین دلیل است که جایگزین مناسبی برای چوب های طبیعی می باشند. ترموود ها     چوب های حرارت دیده ای هستند. که تحت شرایط استاندارد به وسیله افزایش و کاهش اصولی حرارت، رطوبت آن ها به طور کامل گرفته می شود. این ترموود ها از چوب درختان کاج تولید شده است. که در روند ترمو کردن به چوب ترمو تبدیل شده است.

مزایای ترموود و دلیل استفاده از آن در ایران

ترموود - ترموچوب - ترمووود
  • مقاومت در برابر رطوبت: از آنجایی که در روند ترمو کردن چوب، رطوبت موجود در چوب ها به طور کامل گرفته می شود و یا به حداقل ممکن می رسد. مقاومت ترموود ها در برابر رطوبت، بسیار بیشتر از چوب های معمولی است.
  • مقاومت در برابر حرارت: از آنجایی که حرارت دهی به ترموود ها بسیار زیادتر از حد نرمال است. امکان سوختن آن ها به حداقل خواهد رسید. بنابراین ترمو چوب ها از مقاومت مناسبی نیز در برابر حرارت و آتش برخوردار می باشند.
  • مقاوم در برابر نفوذ حشرات: از بین بردن رطوبت موجود در چوب و صیقلی نمودن حفره های موجود در سطح چوب، موجب می شود تا از نفوذ حشرات به درون چوب جلوگیری شود.
  • جلوگیری از رشد جلبک ها در سطح چوب: کاهش و حذف رطوبت ترموود ها موجب می شود تا هنگام برخورد باران و رطوبت به آن ها، از رشد جلبک و باکتری ها در سطح ترمو چوب ها جلوگیری شود.
  • نصب راحت: از آنجایی که ترموود ها در ابعاد مشخص تهیه و تولید می شوند. نیازی به برش آن ها هنگام حمل و تحمل وزن بالای آن ها هنگام نصب نمی باشد. به همین دلیل به راحتی می توان آن ها را در محل مورد نظر نصب نمود.
  • عدم انبساط و انقباض: حرارت دهی چوب های ترمو موجب می شود تا در هنگام تهیه آن ها، حداکثر انبساط و یا انقباض چوب های ترمو شده اتفاق بیفتد. به همین دلیل پس از نصب در شرایط آب و هوایی مختلف، ترمو چوب ها دچار انبساط و انقباض نخواهند شد. که همین موضوع می تواند از خراب شدن و فرسودگی زیرسازی آن ها نیز جلوگیری نماید.
  • سبک سازی ساختمان: یکی از مهم ترین و بزرگ ترین دغدغه های ساختمان سازی و نماسازی، سبک سازی نماها است. از آنجایی که نمای ساختمان ها شامل متریال های سنگینی مانند فلز، سنگ، تیرآهن و … می باشند. سبک سازی آن ها کار نسبتا دشواری محسوب می شود. اما امروزه با وجود ترموود ها به راحتی می توان به سبک سازی نماها کمک نمود. از آنجایی که ترمو چوب ها از مقاومت کافی در برابر شرایط جوی برخوردار می باشند. می توانند در نما سازی نیز مورد استفاده قرار گرفته و طول عمر مناسبی نیز داشته باشند.
  • سازگاری با محیط زیست: از آنجایی که در فرایند تولید چوب های ترمو از هیچ گونه مواد شیمیایی و سمی استفاده نمی شود. ترمو چوب ها کاملا با محیط زیست سازگار بوده و هیچ گونه خطری برای محیط زیست و انسان ها نخواهد داشت.
  • طول عمر بالا: مقاومت مناسب ترموود ها در برابر حرارت و مقاومت و دیگر مزایای آن، موجب شده تا در صورت نگهداری درست از چوب های ترمو، بتوان در طولانی مدت (حداقل 30 سال) از آن ها استفاده نمود.

بیشترین کاربرد ترموود در ایران

ترموود - ترموچوب - ترمووود

ترموود ها همانطور که در جهان مشهور شده اند. در ایران نیز مورد استفاده قرار می گیرند. با توجه به مزایای بسیار زیادی که ترمو چوب ها دارند و همچنین محبوبیت متریال چوب برای انواع سلیقه و سبک های مختلف، می توان آن ها را در موارد بسیار زیادی مورد استفاده قرار داد. از جمله کاربردهای ترموود در ایران می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • کفپوش ها: یکی از بیشترین کاربردهای ترمو چوب در ایران، استفاده نمودن از آن ها در طراحی  کفپوش های داخلی و خارجی است. از آنجایی که این ترمو چوب ها در برابر رطوبت از مقاومت بالایی برخوردار می باشند. به راحتی می توان از آن ها برای کفپوش سونا، استخر و جکوزی ها نیز استفاده نمود. همچنین در فضاهای داخلی، استفاده نمودن از ترمو چوب ها موجب تنظیم دمای محیط و پیشگیری از هدر رفتن انرژی می شود.  
  • نمای ساختمان: از آنجایی که ترمو چوب ها نقش موثری در سبک سازی ساختمان ها دارد. استفاده از آن ها در نما سازی نیز بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. اما نکته قابل توجه در رابطه با استفاده از چوب های ترمو در نمای ساختمان، ضعف آن ها در برابر اشعه UV خورشید است. از آنجایی که ترمو چوب ها در برابر اشعه خورشید ضعیف می باشند. در صورت استفاده نمودن از آن ها در نما، نیاز است تا از رنگ های مخصوص ترمو چوب استفاده شود. این رنگ ها مقاومت چوب های ترمو را در برابر اشعه خورشید افزایش داده و مانند یک پوشش قوی عمل می کنند. به همین دلیل بهتر است در صورت استفاده نمودن از ترمو چوب در فضای باز، از رنگ پوشش دهنده نیز استفاده شود.
  • دیگر کاربردها: از دیگر کاربردهای ترمو چوب در ایران می توان به طراحی تراس، اجرای روف گاردن ها، طراحی سقف، ساخت آلاچیق، محافظ در و پنجره، پله و نرده، میز و صندلی و … اشاره نمود.

پست های مرتبط