ترمووود به عنوان پارکت (بروزرسانی 1400)

ترمووود ها از جمله چوب های بسیار مقاومتی هستند. که به دلیل ویژگی های ایده آلی که دارند، می توان از آن ها در فضاهای مختلف استفاده نمود. یکی از کاربردهای بسیار مورد استقبال ترمو چوب ها، استفاده نمودن از آن ها به عنوان پارکت است. چوب های ترمو شده با توجه به مقاومت بسیار بالایی که در برابر حرارت و رطوبت دارند، می توانند کفپوش های مناسبی برای فضاهای داخلی و یا طراحی محوطه محسوب شوند. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با کاربرد ترمووود به عنوان پارکت و مزایای آن بیشتر آشنا کنیم.

اجرای ترمووود به عنوان پارکت

ترموود

ترمووود ها را می توان در مصارف مختلفی مانند سایبان، کفپوش، آلاچیق و … مورد استفاده قرار داد. یکی از معمول ترین کاربردهای ترمو چوب، استفاده نمودن از آن به عنوان پارکت است. برای افزایش مقاومت و دوام ترمو چوب ها به عنوان پارکت، نیاز است تا زیرسازی اصولی و درست انجام شود. همچنین قبل از اجرای ترمووود ها به عنوان پارکت نیاز است تا ترمو چوب های با کیفیت تهیه شوند. به خصوص در صورتی که این پارکت ها در فضاهای باز مورد استفاده قرار می گیرند. نیاز است تا حتما از رنگ های استاندارد و با کیفیت جهت پوشش دهی آن ها استفاده نمایید. این رنگ ها مقاومت ترمووود ها را در برابر رطوبت، حرارت و دیگر شرایط محیطی افزایش می دهند. از طرفی ترمو چوب ها در برابر اشعه خورشید ضعیف هستند و تغییر رنگ می دهند. همچنین تابش اشعه خورشید روی ترموچوب ها می تواند موجب کاهش مقاومت آن ها شود. استفاده نمودن از این رنگ ها می تواند مقاومت ترمووود ها را در برابر اشعه خورشید نیز افزایش دهد.

ویژگی های ترمووود مورد استفاده به عنوان پارکت

ترمووود

ترمووود ها می توانند جایگزین بسیار مناسبی برای چوب های معمولی باشند. این چوب های ترمو شده از ویژگی هایی برخوردار هستند که موجب استقبال استفاده از آن ها به عنوان پارکت شده است. از دلایل استفاده از ترمووود به جای چوب های معمولی به عنوان پارکت می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • مقاومت بالا در برابر رطوبت
  • عدم خمیدگی و تاب برداشتن ترمو چوب ها پس از نصب
  • عدم انبساط و انقباض چوب های ترمو شده به دلیل کاهش رطوبت طبیعی چوب
  • مقاومت در برابر رشد جلبک ها و قارچ ها روی سطح چوب ترمو شده
  • پیشگیری از نفوذ حشرات و موریانه ها به دلیل کاهش رطوبت موجود در چوب های ترمو شده
  • مقاومت ترمو چوب ها در برابر شرایط جوی و آب و هوایی مختلف
  • دوام و طول عمر بیشتر نسبت به چوب های معمولی
  • مقاومت در برابر ساییدگی و ترک برداشتن ناشی از تغییر دما
  • نیاز به هزینه کمتر جهت تعمیر و نگهداری از پارکت ها

نگهداری از ترمووود مورد استفاده به عنوان پارکت

ترموود - ترموچوب

نگهداری درست از ترمووود ها از مهم ترین نکاتی است که به منظور افزایش دوام و طول عمر پارکت ها باید مد نظر قرار داد. ترمووود های مورد استفاده به عنوان پارکت در معرض آسیب هایی مانند پوسیدگی، ضرب دیدگی، عدم توجه به زیر سازی، نصب اشتباه پارکت ها، ریختن مواد و یا چسب های قوی و چسبنده روی پارکت ها و … قرار دارند. به همین دلیل به منظور افزایش مقاومت و طول عمر ترمووود های مورد استفاده به عنوان کفپوش نیاز است تا به موارد زیر توجه نمود.

  • در صورتی که قسمتی از سطح چوب های ترمو شده آسیب دیده است، باید هر چه سریع تر نسبت به تعویض و یا تعمیر آن قسمت اقدام نمود.
  • در صورت استفاده از ترمو چوب ها به عنوان پارکت فضاهای داخلی و به خصوص فضاهای خارجی، برای افزایش مقاومت ترمو چوب ها در برابر حرارت، رطوبت و اشعه خورشید نیاز است تا از رنگ های ترمو چوب استاندارد و با کیفیت استفاده شود.
  • استفاده نمودن از لاک های نامرغوب به عنوان پوشش دهنده ترمو چوب می تواند موجب تغییر رنگ ترمو چوب ها به مرور زمان شود. به همین دلیل در صورت استفاده از لاک های پوشش دهنده به کیفیت آن ها توجه نمایید.
  • همچنین افتادن و یا کشیدن اجسام تیز و یا سنگین روی سطح ترمو چوب ها می تواند موجب ترک برداشتن و یا خش افتادن روی سطح پارکت ها شود. برای از بین بردن این خطوط بهتر است از سمباده های مخصوص استفاده نمایید. سنباده های مخصوص پارکت ها را معمولا سنباده تانکی می نامند. ساب زدن را باید تا جایی ادامه دهید که ترک به صورت کامل رفع شود. پس از برطرف نمودن ترک ها با استفاده از سنباده نرم سطح ترمو چوب را یکنواخت می نمایید. سپس پولیش زنی را اجرا نمایید. در نهایت نیز از لاک های مخصوص به منظور پوشش دادن سطح ترمو چوب ها استفاده کنید.
  • در برخی مواقع به دلیل زیرسازی نامناسب و یا نصب غیر استاندارد ممکن است ترمو چوب ها به طور کامل دچار آسیب دیدگی شوند. از جمله این آسیب دیدگی ها می توان به پوسیدگی و یا باد کردن ترمو چوب ها اشاره نمود. در این صورت نیاز به تعویض ترمو چوب می باشد.

از روش های نگهداری درست به منظور پیشگیری از آسیب دیدگی ترمو چوب ها می توان به موارد زیر اشاره نمود.

ترموود
  1. پاک نمودن لکه های سخت و عمیق از روی پارکت ها
  2. تمیز کردن فوری لکه های ایجاد شده روی ترمو چوب های کف
  3. استفاده نمودن از پادری در صورتی که از ترمو چوب ها به عنوان پارکت فضای داخلی استفاده می نمایید.
  4. جلوگیری از برخورد اجسام تیز و سنگین روی سطح ترمو چوب ها، موجب جلوگیری از ترک برداشتن ترمو چوب ها می شود.
  5. اجتناب از کشیدن اجسام تیز و یا سنگین روی سطح پارک ها، به منظور پیشگیری از خش برداشتن ترمو چوب ها
  6. عدم استفاده از بخارشو به منظور نظافت پارکت ها، از آسیب دیدگی بافت ترمو چوب ها جلوگیری می نماید.
  7. تهیه محیطی مشخص به منظور نگهداری از حیوانات خانگی، از آسیب دیدگی و یا ترک برداشتن ترمو چوب ها جلوگیری می نماید.
  8. استفاده نمودن از لاک مخصوص به منظور پوشش دهی ترمو چوب های مورد استفاده به عنوان پارکت، مقاومت آن ها را در برابر شرایط محیطی و جوی افزایش می دهد.

پست های مرتبط