ترمووود در طراحی فضای استخر

ترمووود ها از متریال های بسیار جذاب و آرامش بخش هستند، که استفاده نمودن از آن ها در طراحی هر فضا می تواند جلوه بصری منحصر به فردی ایجاد نماید. اما از آنجایی که چوب ها از مقاومت کمی در برابر رطوبت و حرارت برخوردار هستند، نمی توان از آن ها در فضاهای مرطوب و خیس استفاده نمود. ترمووود ها چوب هایی هستند که در فرآیند حرارت دهی، در برابر رطوبت و حرارت مقاوم شده اند. به همین دلیل از آن ها می توان در فضاهای مرطوب نیز استفاده نمود. به همین دلیل یکی از جذاب ترین کاربردهای ترمووود، استفاده نمودن از آن ها در طراحی فضای استخرها است. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با نحوه استفاده از ترمووود ها در طراحی فضای استخر، به طور کامل آشنا کنیم.

چه زمانی می توان از ترمووود در طراحی استخر استفاده نمود؟

ترمووود در استخر
ترمووود در استخر

طراحی فضای استخر یکی از جذاب ترین بخش های طراحی در ویلاها، خانه های بزرگ و برج های بلند مرتبه  است. که معمولا در فضای باز و یا در فضای بسته با توجه به محدودیت فضا و نظر طراحان اجرا می شود. از مهم ترین نکات در رابطه با طراحی استخرها، متریال های مورد استفاده در فضا است. ترمووود ها یکی از متریال های به روز و جذاب در طراحی استخرها هستند. ترمووود ها را به راحتی و در مدت زمان بسیار کم می توان نصب نمود. از ترمو چوب ها می توان به عنوان کفپوش فضای اطراف استخر، مبلمان اطراف استخر و … استفاده نمود.

ترمووود مورد استفاده در طراحی فضای استخر

معمولا برای ساخت استخر و سونا از کفپوش های سیمانی استفاده می شود. این کفپوش ها در فصل تابستان داغ شده و در فصل سرما، موجب احساس سرمای شدید افرادی می شود که روی این کفپوش ها ایستاده اند. به همین دلیل تردد روی این کفپوش ها می تواند آزاردهنده باشد. ترمووود ها می توانند جایگزین بسیار مناسبی برای این کفپوش ها در سونا و استخر باشند. این کفپوش ها نقش بسیار موثری در حفظ تعادل دمایی دارند. به همین دلیل راه رفتن روی این کفپوش ها به هیچ عنوان آزاردهنده نخواهد بود. از طرفی عدم انبساط و انقباض ترمو چوب ها موجب می شود تا از پوسیدگی کفپوش ها و فرسودگی زیرسازی آن ها به میزان قابل توجهی پیشگیری شود. همچنین این متریال در شرایط آب و هوایی مختلف و عوامل محیطی از مقاومت نسبتا خوبی برخوردار هستند.

ترموود در استخر
ترمووود

همچنین در صورت استفاده نمودن از ترمووود در طراحی استخرها، بهتر است به منظور افزایش مقاومت آن ها از رنگ های مخصوص استفاده شود. استفاده نمودن از رنگ های مخصوص ترمو چوب موجب افزایش مقاومت آن ها در برابر آسیب های احتمالی می شود. از طرفی در صورتی که استخرها در فضای باز طراحی شوند. مقاومت متریال کفپوش ها در برابر اشعه خورشید از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. با توجه به اینکه ترمو چوب ها در برابر اشعه خورشید دچار ضعف بوده و تغییر رنگ می دهند. ممکن است پس از گذشت مدت زمان طولانی دچار فرسودگی شوند. به همین منظور برای افزایش طول عمر ترمو چوب ها، کاهش احتمال فرسودگی آن ها و همچنین افزایش مقاومت ترمووود ها در برابر رطوبت، رشد جلبک ها و قارچ ها، حرارت و سایر عوامل محیطی و جوی بهتر است در صورت استفاده از ترمو چوب ها به عنوان کفپوش استخرها، از رنگ های ترمو چوب کاملا استاندارد استفاده شود.

نگهداری از ترمووود مورد استفاده در طراحی استخر

ترمووود
ترموود در فضای استخر
  • هنگام نصب ترمو چوب ها به عنوان کفپوش استخر، توجه به زیرسازی اصولی و چسبندگی کامل میان ترمو چوب و زیرسازی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. زیرا عدم توجه به این موضوع می تواند موجب نفوذ رطوبت و حشرات به زیر ترمو چوب ها شده و در نهایت منجر به پوسیدگی زیرسازی و خراب شدن ترمو چوب ها شود.
  • برای افزایش دوام و طول عمر ترمو چوب ها، باید رنگ آمیزی آن ها کاملا مطابق با دستورالعمل رنگ خریداری شده انجام شود. از طرفی ترمو چوب هایی که در کارگاه رنگ آمیزی می شوند، از کیفیت بالاتری نسبت به ترمو چوب هایی که در محل رنگ آمیزی می شوند، برخوردار هستند.
  • از آنجایی که نصب و زیرسازی ترمو چوب های مورد استفاده در کفپوش ها، باید به طور کامل محاسبه شوند بهتر است نصب ترمو چوب های مورد استفاده در استخرها را به دست افراد مجرب و متخصص بسپارید.
  • برای پیشگیری از آسیب دیدگی و ایجاد ترک در سطح ترمو چوب ها، بهتر است تا زمانی که می خواهید آن ها را نصب نمایید، از نایلون مخصوص آن خارج نکنید.
  • در صورت استفاده نمودن از ترمو چوب ها در طراحی سونا، استخر و جکوزی استفاده نمودن از رنگ ترموود به منظور افزایش مقاومت ترمو چوب ها و قرارگیری آن ها در معرض رطوبت و حرارت زیاد، امری الزامی است.
  • همچنین هنگام تهیه ترمو چوب ها، به بسته بندی و شرایط نگهداری از آن ها توجه نمایید. معمولا ترمو چوب هایی که در انبارهای خشک و خنک نگهداری شده اند و همچنین از بسته بندی استانداردی برخوردار هستند، از کیفیت بالاتری نسبت به دیگر ترمو چوب ها برخوردار هستند. 

دلیل استفاده از ترمووود در طراحی استخر

  • ترمو چوب ها از مقاومت بسیار بالایی در برابر رطوبت برخوردار هستند. همچنین با استفاده از لاک های مخصوص می توان این میزان مقاومت را افزایش نیز داد.
  • تنوع رنگ و مدل ترمووود ها از دیگر مزایای آن ها در طراحی استخرها محسوب می شود. زیرا می توان در هر سبک و هماهنگ با دیگر قسمت های فضا، آن ها را انتخاب نمود.
  • نگهداری نمودن از ترمو چوب ها از سهولت بسیار بالایی برخوردار است.
  • برای نگهداری و تعمیر ترمو چوب های مورد استفاده در استخرها، نیاز به صرف زمان و هزینه زیادی نیست.
  • در صورت استفاده نمودن از ترمووود ها در طراحی استخرهای آب گرم، بهتر است از ترمو چوب های ضخیم تر استفاده نمایید. این ترمو چوب ها از مقاومت بیشتری نسبت به سایر ترموود ها برخوردار هستند.
  • به منظور عبور آب و تعبیه آب راه برای استخرها می توان به راحتی میان ترمو چوب ها فضای مشخص تعیین نمود.

پست های مرتبط