کاربرد ترمووود در معماری (بروزرسانی 1400)

ترمووود ها از جمله چوب های بسیار مقاوم در برابر حرارت و رطوبت هستند، که امروزه با قدرت تمام جای چوب های طبیعی را گرفته اند. از طرفی ویژگی و مزایای بسیار زیاد این چوب های حرارت دیده، موجب شده تا در بسیاری از فضاها کاربرد داشته باشند. از آنجایی که ترمووود ها به دلیل شرایط ترمو شدن، از مقاومت چندین برابری در مقابل شرایط آب و هوایی و محیطی نسبت به چوب ها برخوردار است. امروزه استفاده نمودن از ترمووود ها به جای چوب های معمولی مورد استقبال بسیاری از معماران و طراحان قرار گرفته است. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با کاربردهای ترمووود در معماری و ساختمان سازی، به طور کامل آشنا کنیم.

کاربرد ترمووود در طراحی معماری

ترمووود در معماری
  • نماسازی: یکی از جذاب ترین و پرطرفدارترین کاربردهای ترمووود، استفاده نمودن از این متریال در طراحی نمای ساختمان است. از آنجایی که استفاده نمودن از چوب در طراحی نمای ساختمان می تواند ظاهری منحصر به فرد ایجاد نماید، همچنین القای حس طبیعت و آرامش در این متریال موجب جذابیت خاص آن شده است. استفاده نمودن از چوب در نمای ساختمان ایده بسیار زیبایی است. اما به دلیل مقاومت کم چوب های معمولی در برابر رطوبت و حرارت موجب شده تا استفاده نمودن از چوب های معمولی در نمای ساختمان نیاز به هزینه بسیار زیادی جهت حفظ و نگهداری داشته باشد. در صورتی که استفاده نمودن از ترمووود ها هزینه و زمان جهت نگهداری از نمای ساختمان را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.
  • روف گاردن: از دیگر کاربردهای ترمووود می توان به استفاده نمودن از ترمو چوب ها به منظور طراحی روف گاردن ها اشاره نمود. روف گاردن ها به منظور القای حس طبیعت و ایجاد آرامش طراحی می شوند. چوب از جمله متریال قالب در طبیعت است که، می تواند در ایجاد آرامش در محیط موثر باشد. به همین دلیل ترمو چوب ها با توجه به مقاومت بالایی که نسبت به چوب های معمولی دارند، بهترین جایگزین آن ها به منظور طراحی روف گاردن هستند.
  • تراس: در طراحی تراس و نرده های آن نیز می توان از ترمو چوب ها استفاده نمود. در برخی مواقع از تراس ها به عنوان یک فضای نشیمن یک یا دو نفره استفاده می شود، که به منظور مطالعه نمودن چیدمان شده اند. استفاده نمودن از ترموود ها می تواند به افزایش میزان آرامش این فضا کمک نماید.
  • مبلمان: از آنجایی که ترموود ها از مقاومت ایده آلی در برابر حرارت، رطوبت و سایر عوامل جوی برخوردار هستند، می توان از آن ها به منظور ساخت مبلمان مورد استفاده در محوطه و فضای باز استفاده نمود.
  • آلاچیق: همچنین از ترمووود ها می توان در ساخت انواع آلاچیق محوطه استفاده نمود.
  • استخر و سونا: از محبوب ترین و جذاب ترین کاربردهای ترمو چوب می توان به کاربرد آن در طراحی سونا، جکوزی و استخرها اشاره نمود. مقاومت ایده آل ترمو چوب ها در برابر رطوبت موجب شده تا بتوان از آن ها در طراحی سونا و استخر نیز استفاده نمود.
  • ساخت فلاورباکس: از دیگر کاربردهای ترمو چوب در طراحی محوطه و فضای باز، می توان به ساخت فلاورباکس  ها با استفاده از ترمو چوب اشاره نمود. از آنجایی که این متریال می تواند در برابر رطوبت، موریانه ها و حشرات مقاومت مناسبی از خود بروز دهد. استفاده نمودن از آن ها به عنوان فلاورباکس نیز امکان پذیر است.

کاربرد ترمووود در طراحی دکوراسیون داخلی

ترمووود در معماری
  • کفپوش: یکی از کاربردهای ترمووود در فضای داخلی و خارجی بنا، استفاده نمودن از این متریال به عنوان کفپوش است. از آنجایی که ترمو چوب ها در برابر تغییرات آب و هوایی (دما) دچار انبساط و انقباض نمی شوند. همچنین نصب آن ها بسیار آسان است. استفاده نمودن از ترمو چوب ها به عنوان کفپوش مورد استقبال طراحان قرار گرفته است. همچنین در محوطه سازی نیز به راحتی می توان در سطح کفپوش ها راهی برای عبور آب تعبیه نمود و از آسیب دیدن ترمو چوب های مورد استفاده در کفپوش های محوطه جلوگیری کرد.
  • دیوارپوش: طراحی یکی از دیوارهای خانه به عنوان نقطه مرکزی فضا، یکی از ایده های جذاب و به روز است که اکثر طراحان داخلی از آن در طراحی های خود استفاده می نمایند. استفاده نمودن از ترمووود ها نیز می تواند انتخاب جذابی برای طراحی این دیوارپوش ها محسوب شود.
  • طراحی سقف: استفاده نمودن از ترمو چوب ها به عنوان سقف کاذب و برای طراحی نورهای مخفی در سقف از دیگر کاربردهای ترمو چوب در طراحی دکوراسیون داخلی است.
  • کابینت: استفاده نمودن از کابینت های چوبی یکی از مهم ترین اصل در طراحی دکوراسیون به سبک کلاسیک و سنتی است. اما نفوذ رطوبت به چوب های طبیعی و هزینه بالای تهیه آن ها می تواند موجب تردید در تهیه این کابینت ها شود. اما ترمووود ها می توانند جایگزین بسیار مناسبی برای چوب های طبیعی در سبک کلاسیک و سنتی باشد.
  • طراحی در و پنجره: از دیگر کاربردهای ترمووود می توان به طراحی چهارچوب های در و پنجره، حفاظ پنجره و ساخت درها اشاره نمود. این طراحی علاوه بر زیبایی بیشتر می تواند موجب مقاومت بیشتر در و پنجره ها نیز شود. همچنین استفاده نمودن از متریال چوب در تزیین در و پنجره می تواند به دلنشین تر شدن فضای خانه و طراحی آن نیز کمک نماید.
  • وسایل دکوراتیو و شلف: طراحی و ساخت شلف ها، وسایل دکوراتیو مانند گلدان، قاب، میز و عسلی مبل، کتابخانه، میز تحریر، سرویس خواب و … از دیگر کاربردهای ترمووود محسوب می شود. استفاده نمودن از ترمو چوب به جای چوب های معمولی در ساخت این وسایل، می تواند موجب افزایش دوام و طول عمر وسایل شود.
  • پله و نرده: در نهایت نیز از انواع کاربرد ترمو چوب ها می توان به ساخت کف پله و نرده راه پله ها اشاره کرد. از آنجایی که استفاده نمودن از این متریال می تواند زیبایی خیره کننده ای در فضا به وجود آورد. همچنین در صورت نیاز به نظافت، با استفاده از یک دستمال نمدار به راحتی می توان سطح ترمو چوب ها را نظافت نمود. استفاده نمودن از این متریال به منظور ساخت پله و نرده راه پله ها بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.

پست های مرتبط