ترموود ایرانی در قیاس با ترموود فنلاندی (آپدیت 1401)

ترموودها از جمله متریال های پرکاربرد و جذاب در طراحی داخلی و خارجی ساختمان ها هستند. که از مزایای بسیار زیادی برخوردار می باشند. از آنجایی که ترموود ها در کشورهای مختلفی مانند فنلاند، ایران، روسیه و … تولید می شود. انتخاب بهترین آن ها کمی مشکل است. بهترین ترموود تولید شده ترموود فنلاندی است. اما از آنجایی که این ترمو چوب ها وارداتی هستند. از قیمت بالاتری نسبت به دیگر ترمو چوب ها برخوردار می باشند. به همین دلیل مناسب ترین ترمو چوب از نظر قیمت ترموود ایرانی است. که ساخت کشور خودمان است. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با تفاوت ترموود ایرانی و ترموود فنلاندی، بیشتر آشنا کنیم.

تفاوت کیفیت و دوام چوب ترموود ایرانی و ترموچوب فنلاندی

ترمووود

به طور کلی چوب های ترمو، چوب های حرارت دیده ای هستند که در روند ترمو کردن آن ها از مواد شیمیایی به هیچ عنوان استفاده نمی شود. به همین دلیل از مقاومت بسیار بالایی نسبت به چوب های طبیعی برخوردار        می باشند. در این فرایند رطوبت موجود در چوب ها به حداقل و یا صفر می رسد. بنابراین از مقاومت بسیار مناسبی در برابر رطوبت و نفوذ حشرات برخوردار خواهند بود. طبیعتا ترموود های ایرانی و یا فنلاندی معمولا از چوب درختان کاج تهیه می شوند. اما از آنجایی که درختان کاج در جنگل های انبوه فنلاند بسیار بیشتر از درختان کاج در ایران است. انتخاب مناسب ترین چوب اولیه راحت تر انجام می شود. بنابراین به راحتی می توان مقاوم ترین و با کیفیت ترین چوب را برای تولید ترمو چوب مورد استفاده قرار داد. اما در ایران به دلیل محدود بودن درختان کاج، این امکان وجود ندارد. از طرفی چوب اولیه مورد استفاده نقش بسیار موثری در کیفیت و دوام نهایی ترمو چوب ها دارد. بنابراین ترمو چوب های فنلاندی معمولا از مقاومت و کیفیت بالاتری برخوردار  می باشند.

ترموود

از طرفی چوب درختان کاج فنلاند دارای بافت و گره های منظمی روی چوب هستند. که می تواند به طور مستقیم روی کیفیت ترموود تاثیر بگذارد. در ایران در ابتدا چوب اولیه از روسیه وارد می شد. سپس با استفاده از چوب های روسی و فرایند ترمو شدن چوب در ایران، ترمو چوب های ایرانی را تولید می کردند. اما کیفیت نسبتا پایین چوب های روسی نسبت به چوب های فنلاندی، موجب تولید ترموچوب های بی کیفیت شد. به همین دلیل تولیدکنندگان ترمو چوب در ایران، به اجبار چوب اولیه جهت ساخت چوب های ترمو را از فنلاند وارد می کردند. اما آسیب هایی که در طول واردات به بافت های چوب وارد می شد، مانند ترک خوردگی بافت ها موجب شد تا کیفیت و مقاومت ترمو چوب های نهایی تحت الشعاع این آسیب ها قرار بگیرد. به همین دلیل نمی شد که این ترمو چوب ها را در طراحی نمای بیرون ساختمان و یا بسیاری از کاربردهای دیگر مورد استفاده قرار داد. به همین دلیل بهترین ترموود برای استفاده در محوطه سازی، طراحی نمای ساختمان و فضاهای بیرونی، ترمو چوب های فنلاندی هستند. بنابراین بهتر است از ترمو چوب های ایرانی برای طراحی فضاهای داخلی استفاده شود.

ترموچوب

از طرفی روند ترمو کردن چوب ها، فرایند بسیار پیچیده و اصولی است. عوامل متنوعی وجود دارد که می تواند به طور مستقیم کیفیت ترمو چوب ها را تحت تاثیر قرار دهد. از انواع این عوامل می توان به یکنواختی حرارت، نحوه افزایش و کاهش حرارت، نظافت محیط، شرایط فاقد اکسیژن و … اشاره نمود. به همین دلیل در صورتی که استانداردها در این فرایند به طور کامل رعایت نشوند، کیفیت ترمو چوب های نهایی را به شدت تحت تاثیر قرار می دهند. تنها برخی از کشورها وجود دارند که، آزمایشگاه های مجهز در آنجا، این روند را به صورت کاملا استاندارد و اصولی مورد استفاده قرار می دهند. که از آن ها می توان به فنلاند، سوئد، آلمان و استونی اشاره نمود. به همین دلیل شرکت های تولید کننده ترمو چوب در ایران که دارای گواهی انجمن بین المللی ترموود فنلاندی می باشند. به طور کامل این فرایند استاندارد را رعایت می نمایند.

تفاوت ظاهری ترموود های ایرانی و ترمو چوب های فنلاندی

ترموود

معمولا ترمو چوب های ایرانی و ترموود های فنلاندی از نظر ظاهری نیز تفاوت هایی با یکدیگر دارند. به همین دلیل شما با دیدن آن ها نیز می توانید تشخیص دهید که چه نوع ترمو چوبی هستند. به طور کلی              ترمو چوب های فنلاندی رنگ تیره تری نسبت به ترمو چوب های ایرانی دارند. از طرفی این ترمو چوب ها در شرایط آب و هوایی متغیر از مقاومت و پایداری بیشتری نسبت به ترمو چوب های ایرانی برخوردار می باشند. اما از آنجایی که هنگام تولید ترمو چوب های ایرانی، دمای کوره را کمتر از حد استاندارد بین الملل قرار می دهند تا، چوب اولیه درون کوره نسوزد. ترمو چوب ها روشن تر از نوع فنلاندی می باشند. از طرفی هنگام پرداخت و صیقلی نمودن ترمو چوب ها، ترموودهای ایرانی مقاومت کمتری از خود نشان می دهند. که در نهایت به معنای کیفیت پایین تر آن ها می باشد. از طرفی از آنجایی که کوره های ترموود در ایران معمولا از شرایط استاندارد حرارتی برخوردار نیستند. پس از تولید ترمو چوب ها، ترک های ریز و درشتی را در دو طرف چوب ترمو مشاهده خواهید نمود. که می تواند روی مقاومت ظاهری چوب های ترمو نیز تاثیر بگذارد.

مقایسه ترمووود ایرانی و ترموود فنلاندی از نظر قیمت

ترمووود

یکی از مزایای بسیار مهم ترمو چوب های فنلاندی طول عمر بالای 20 سال آن ها می باشد. از دیگر مزایای این نوع ترمو چوب می توان به توانایی تحمل و مقاومت در برابر هرگونه شرایط آب و هوایی، عدم استفاده از مواد شیمیایی در روند ترمو کردن چوب، مقاومت بالا در برابر انواع حشرات، مقاومت بالا در برابر رشد باکتری و قارچ ها روی سطح ترمو چوب، مقاومت بسیار بالا در برابر رطوبت، کیفیت و دوام بسیار زیاد جهت استفاده در فضاهای باز به خصوص در طراحی نمای ساختمان و … اشاره نمود. از طرفی قیمت هر متر مربع آن با توجه به تنوع بالای آن، می تواند متغیر باشد. معمولا ترمو چوب های ایرانی از چوب های روسی تولید می شوند. به همین دلیل کیفیت آن ها قابل مقایسه با ترمو چوب های فنلاندی نمی باشد. بنابراین قیمت آن ها نیز بسیار کمتر از چوب ترمو فنلاند می باشد. اما تعداد بسیار کمی از تولید کنندگان ترمو چوب در ایران وجود دارند. که از چوب درختان فنلاندی برای تولید چوب ترمو استفاده می نمایند. کیفیت این چوب ترمو ایرانی، از انواع دیگر آن بهتر است. اما از آنجایی که قیمت چوب درختان کاج فنلاندی گران تر از نوع روسی است. بنابراین قیمت آن نیز بیشتر است. به طور کلی گران ترین نوع چوب های ترمو شده، ترمو چوب های فنلاندی هستند. که از باکیفیت ترین نوع ترمو چوب نیز می باشند.

پست های مرتبط