بهترین فصل انجام پروژه های ترمووود و ترموود (آپدیت اسفند 1400)

ترمووود دنیایی است که ورود به آن مزیت های زیادی خواهد داشت اما قبل از آن باید بدانید که ترمووود چیست ؟ و مزایا و معایب ترموود را بدانید.

ترموود - ترموچوب

چوب ها از جمله متریال های پرکاربرد و محبوب در دکوراسیون داخلی و طراحی نمای ساختمان ها هستند. اما رطوبت موجود در چوب و همچنین ضعف این متریال در برابر نفوذ حشرات و باکتری ها، موجب سختی کاربرد آن شده است. امروزه متریال های جذاب و مقاوم تری جایگزین چوب ها شده اند که، آن ها را ترمووود می نامند.    ترمو چوب ها معمولا از چوب درخت های کاج تولید شده اند. روند تولید این ترمو چوب ها موجب شده تا مقاومت قابل توجهی نسبت به چوب های معمولی، در شرایط جوی و محیطی مختلف داشته باشند. از جمله مواردی که در حفظ مقاومت ترمووود ها موثر است، می توان به فصل انجام پروژه های ترموود اشاره نمود. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با بهترین فصل برای انجام پروژه های ترمووود و ترمو چوب بیشتر آشنا کنیم.

ترموود و ترموچوب چیست؟

ترموود ها چوب های حرارت دیده ای هستند، که معمولا از چوب درخت کاج تولید شده اند. مکانیزم حرارت دهی به ترمو چوب ها، موجب افزایش مقاومت آن ها در برابر عوامل جوی و شرایط آب و هوایی مختلف می شود. از طرفی در روند تولید آن ها از هیچ گونه مواد شیمیایی استفاده نمی شود. همین موضوع موجب افزایش طول عمر آن ها نیز خواهد شد. حرارت  وارد شده به چوب از 180 تا 215 سانتی گراد به صورت تدریجی افزایش پیدا می کند. این روند موجب حذف رطوبت موجود در چوب می شود. از آنجایی که در طبیعی ترین حالت حدود 70 درصد رطوبت در چوب ها باقی می ماند. هدف از فرایند ترمو کردن چوب ها، این است که میزان رطوبت موجود در چوب به حداقل ترین میزان خود برسد.

ترمووود

از طرفی این ترمو چوب ها را می توان از درختان کاج فنلاندی، ایرانی، روسی و … تهیه نمود. اما به دلیل شرایط آب و هوایی و مقاومت چوب های فنلاندی، بهترین نوع ترموود ها ترمو چوب های فنلاندی می باشند. که معمولا این ترمو چوب ها گران تر از دیگر انواع آن می باشند. به طور کلی از مهم ترین ویژگی های تولید ترموود ها،  افزایش مقاومت چوب در روند ترمو کردن چوب ها، با استفاده از گرما و بدون استفاده از مواد شیمیایی می باشد.

کاربرد ترمووود و ترموچوب در حوزه دکوراسیون

ترموود - ترموچوب - ترمووود

ترموود ها به دلیل مقاومت بسیار بالایی که در برابر رطوبت، حرارت و دیگر عوامل جوی دارند، قابل استفاده در طراحی داخلی و خارجی ساختمان ها می باشند. از آنجایی که متریال چوب از جمله مصالح مورد استفاده در ساختمان ها است که، در تمامی سبک ها و دوره های معماری پرکاربرد بوده و با تمامی سلیقه ها هماهنگی دارد. استفاده از ترموود ها و جایگزین کردن آن ها به جای چوب های معمولی، امروزه بسیار مورد استقبال طراحان و معماران قرار گرفته است. از جمله کاربردهای ترموود و ترمو چوب می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • ساخت نماهای چوبی
  • طراحی فضای محوطه و بیرون ساختمان
  • ساخت انواع مبلمان و میز و صندلی در فضای باز
  • اجرای انواع طراحی و دکوراسیون های داخلی
  • اجرای کفپوش های خارجی و داخلی
  • طراحی روف گاردن (باغ بام)
  • طراحی فضای داخلی و خارجی سونا، استخر و جکوزی
  • ساخت و طراحی درب و پنجره
  • طراحی و اجرای آلاچیق
  • ساخت لوور و سایبان ها
  • ساخت نرده
  • طراحی و اجرای تراس و بالکن ها
  • ساخت قرنیز
  • طراحی و اجرای راه پله ها
  • و …

بهترین فصل اجرای ترمووود و ترمو چوب

ترمووود

اجرای ترمو چوب ها یکی از مهم ترین بخش های طراحی و استفاده از آن ها است. به همین دلیل بهتر است از  با کیفیت ترین نوع ترمو چوب استفاده شود. در صورتی که نحوه اجرای آن به صورت اصولی و در زمان درست انجام نشود، احتمال کاهش کیفیت نتیجه وجود دارد. به خصوص زمانی که قرار به اجرای ترمو چوب ها در فضای باز نیاز به رنگ آمیزی ترمو چوب ها می باشد. به همین دلیل رنگ آمیزی اصولی و در زمان مناسب، بسیار حائز اهمیت می باشد.

از آنجایی که یکی از ضعف های ترموچوب ها عدم مقاومت آن ها در برابر نور خورشید است. به همین دلیل بهتر است در فصل تابستان در فضای آزاد آن ها را رنگ آمیزی و نصب نکرد. همچنین سرمای بیش از حد ممکن است موجب آسیب به بافت چوب هنگام نصب شود. بنابراین بهترین فصل برای اجرای ترمو چوب ها، فصل بهار است. البته این موضوع زمانی که قرار به استفاده از ترمو چوب در فضای باز به خصوص در طراحی نمای ساختمان باشد، صادق است. در صورتی که قرار باشد از ترمو چوب ها جهت طراحی فضاهای داخلی و بسته استفاده شود. نرمال بودن دمای فضا در هر فصل می تواند، بهترین موقعیت جهت اجرای ترمو چوب ها باشد.

فرآیند تولید و اجرای ترمووود و ترمو چوب ها

برای انتخاب بهترین ترموود و نصب آن ها، نیاز است تا با فرآیند تولید ترموود و آمادگی های لازم قبل و بعد از اجرای آن به طور کامل آشنا شوید. همانطور که قبل تر به آن اشاره شد، روند ترمو کردن ترمو چوب ها به     گونه ای است که ساختار سلولی چوب ها تغییر پیدا کرده و مقاومت آن ها در برابر رطوبت و حرارت افزایش پیدا می کند. از آنجایی که در این فرایند از هیچ گونه مواد شیمیایی استفاده نمی شود. طول عمر آن ها نیز بسیار مناسب است. در این فرایند چوب اولیه را تحت تاثیر گرما و حرارت قرار می دهند و به تدریج میزان حرارت را افزایش می دهند. در این صورت رطوبت طبیعی موجود در چوب به حداقل و در برخی مواقع به صفر درصد     می رسد. به طور کلی افزایش دما در فرایند ترمو کردن چوب تا مرحله قبل از سوختن آن ادامه پیدا می کند.

ترموود

از طرفی تنها نقطه ضعف ترموچوب ها تغییر رنگ و پوسیدگی آن ها در برابر اشعه خورشید می باشد. که با استفاده از رنگ مخصوص ترمو چوب می توان آن را کنترل نمود. از طرفی در ادامه به برخی موارد مورد توجه هنگام نصب و اجرای ترمو چوب ها اشاره خواهیم داشت. که این موارد تاثیر بسیار زیادی در افزایش مقاومت و طول عمر ترمو چوب ها دارد.

  • قبل از رنگ زدن چوب توجه داشته باشید که، رنگ را به اندازه کافی رقیق و یکدست کرده باشید. در غیر این صورت ممکن است روی سطح ترمو چوب حباب های کوچکی ایجاد شود که، موجب کاهش مقاومت چوب در برابر اشعه خورشید شود. از طرفی هنگام ترکیب رنگ با آب یا روغن، به استاندارد و میزان درج شده روی قوطی آن دقت نمایید. تا بتوانید در نهایت رنگ با کیفیت تری داشته باشید.
  • بهتر است قبل از اجرای ترمو چوب ها، آن ها را از نایلون های محافظ آن خارج نکنید. تا در صورت جابجایی دچار خراش دیدگی و ضربه خوردگی نشوند.

پست های مرتبط