از بین بردن لکه های ترموود و ترموچوب (آپدیت بهمن 1399)

ترموود ها از جمله چوب های مقاوم در برابر عوامل جوی و محیطی هستند. که به منظور نما سازی، ساخت آلاچیق و … مورد استفاده قرار می گیرند. نگهداری و محافظت درست از این ترموچوب ها به خصوص در فضای آزاد، تاثیر بسیار زیادی در افزایش طول عمر و دوام آن ها دارد. یکی از مشکلات رایج در نگهداری از این ترمو چوب ها، ایجاد لکه روی آنها و نحوه از بین بردن آن، بدون آسیب دیدگی ترمو چوب می باشد. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با روش های از بین بردن لکه های ترموود و ترموچوب، به طور کامل آشنا کنیم.

ترمووود

عوامل تاثیر گذار در ایجاد لکه روی ترموود و ترموچوب

عوامل جوی و محیطی متعددی وجود دارند که تاثیر آن ها را روی ترمو چوب ها می توان مشاهده نمود. این عوامل در محیط های داخلی کمتر از فضاهای باز تاثیرگذار می باشند. از جمله این عوامل که معمولا موجب بروز لکه روی ترمو چوب ها می شوند. می توان به موارد زیر اشاره نمود.

لاک مخصوص چوب
  • اشعه UV خورشید: چوب های ترمو شده نسبت به چوب های معمولی از مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند. اما تنها ضعف آن ها عدم مقاومت آن ها در برابر اشعه خورشید می باشد. به همین دلیل در صورت استفاده کردن از آن ها در فضای باز، احتمال بروز لکه روی سطح چوب وجود دارد. در صورت قرار گیری چوب ترمو بدون محافظ در برابر اشعه خورشید، پس از یک تا دو هفته به راحتی     می توان تغییر رنگ و لکه های ایجاد شده در اثر نور را روی سطح چوب مشاهده نمود. برای افزایش مقاومت ترموود ها می توان از رنگ های مخصوص ترمو چوب استفاده نمود.
  • رطوبت: از دیگر عواملی که می توانند روی چوب لکه ایجاد نمایند، رطوبت می باشد. لکه های آب از  بیشترین لکه هایی است که روی ترمو چوب ها دیده می شود. از ویژگی های بارز ترموود ها نسبت به چوب های معمولی از بین بردن رطوبت درون چوب ها است. بنابراین در صورت برخورد آب با          ترمو چوب ها رطوبت به صورت لکه روی سطح ترمو چوب باقی خواهد ماند.

نحوه از بین بردن لکه های ایجاد شده روی ترموود و ترموچوب

ترموود - ترموچوب - ترمووود

از آنجایی که معمولا ترموود ها با استفاده از رنگ مخصوص پوشش داده می شوند. از آنجایی که معمولا در صورت استفاده در از آن در ساخت کفپوش ها، وسایل و … از رنگ، روغن و جلا دهنده استفاده می شود. همین موضوع موجب می شود تا لکه آب به راحتی روی آن باقی بماند. به طور مثال به میزهای ساخته شده از ترمو چوب دقت کنید. زمانی که لیوان آبی را روی آن قرار می دهید. پس از برداشتن لیوان به راحتی می توانید لکه آب را روی میز ببینید. بنابراین لکه های آب از بیشتری لکه های موجود روی سطح ترمو چوب ها است. که با استفاده از روش های مختلفی می توان آن را از بین برد.

ترمووود

از طرفی سطح صاف و صیقلی ترمو چوب ها باعث می شود تا لکه ها به راحتی روی این سطوح قابل مشاهده باشند. از جمله روش های از بین بردن لکه از روی ترموود و ترموچوب ها به شرح زیر می باشند.

  • بهترین روش برای پاک کردن لکه از روی سطوح، این است که بلافاصله پس از ایجاد لکه آن را با استفاده از یک دستمال نمدار پاک کنید.
  • اگر لکه های روی سطوح ترموود بیشتر از یک یا دو لکه باشد. بهتر است از دستمال خیس برای پاک کردن سطوح استفاده نمایید. سپس بلافاصله پس از پاک کردن سطوح آن را با استفاده از سشوار خشک نمایید.
  • از دیگر روش های از بین بردن لکه های ترموود و ترمو چوب ها استفاده نمودن از نمک است. می توانید مقداری نمک را روی اسفنج بریزید. سپس آن را به آرامی روی لکه بکشید. این روش کم هزینه ترین روش از بین بردن لکه های ترمو چوب می باشد.
  • استفاده از جوش شیرین نیز برای پاک کردن لکه های ترموود و ترمو چوب بسیار مناسب است. برای استفاده از آن کافی است یک قاشق جوش شیرین را به همراه یک قاشق آب مخلوط نمایید. سپس    قطره ای از آن را روی لکه بریزید و به صورت دورانی مالش دهید. توجه داشته باشید که استفاده از آب زیاد می تواند موجب کاهش اثرپذیری پاک کننده شود.
  • خمیر دندان نیز از جمله موادی است که می تواند در از بین بردن لکه های ترموود و ترمو چوب موثر باشد. از طرفی استفاده از خمیر دندان می تواند علاوه بر از بین بردن لکه ها در براق نمودن سطح     ترمو چوب نیز بسیار موثر باشد. برای استفاده از خمیر دندان می توانید مقداری از آن را روی سطح چوب بمالید. سپس با استفاده از پارچه نخی آن را همزمان با فشار دست به صورت دورانی ماساژ دهید. پس از آن با استفاده از پارچه خشک آن را تمیز کنید. نکته حائز اهمیت در استفاده از خمیر دندان این است که، در صورت استفاده بیش از حد از آن، سطح چوب کدر و مات می شود.
  • دمای محیط نیز در میزان ماندگاری لکه های موجود روی سطح ترمو چوب ها موثر است. به گونه ای که اگر دمای محیطی که ترمو چوب در آن قرار دارد، پایین باشد. امکان ماندگار شدن لکه های ایجاد شده روی سطوح بیشتر است. به همین دلیل در فضاهای سرد لکه های بیشتری روی سطوح           ترمو چوب ها باقی می ماند. همچنین قرار گرفتن ترمو چوب ها در برابر نور مستقیم خورشید، امکان ماندگاری لکه ها را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. به همین دلیل در صورت قرار گرفتن       ترمو چوب در فضا با دمای بالا، بهتر است بلافاصله پس از ایجاد لکه آن را تمیز کرد.
  • در صورتی که لکه های روی سطوح ترموود از یک میزان مشخصی عبور کرد. به گونه ای که هیچ کدام از راه حل های پیشنهادی کارآمد محسوب نشدند. می توانید ترمو چوب ها را مجددا رنگ آمیزی نمایید.

نکته: پاک کننده های شیمیایی می توانند انتخاب بسیار مناسبی برای پاک کردن لکه های سخت از روی سطوح ترموود می باشد. اما استفاده زیاد از این مواد پاک کننده می تواند موجب آسیب دیدگی سطوح ترمو چوب ها شوند.

پست های مرتبط