لاک مخصوص چوب چیست؟ چه ویژگی هایی دارد؟ (آپدیت بهمن 1399)

چوب ها از مقاومت نسبتا کمی در برابر عوامل محیطی مانند رطوبت و حرارت برخوردار می باشند. برای افزایش مقاومت چوب می توان از روش های مختلفی استفاده نمود. یکی از روش های افزایش مقاومت چوب، استفاده نمودن از لاک مخصوص چوب است. این لاک نوعی ماده شفاف است که، می تواند از چوب در برابر عوامل محیطی محافظت نماید. همچنین موجب جلا دهی و براق شدن سطح چوب می شود. که در نهایت منجر به زیبایی بیشتر چوب می شود. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با لاک مخصوص چوب یا همان لاک الکل، بیشتر آشنا کنیم.

در مقالات گذشته اگر با ما همراه بوده باشید در مورد ترموود چیست و مزایا و معایب ترموود و همچنین رنگ ترموود و ترموچوب و همچنین ویژگی های رنگ ترموود صحبت کردیم. حال در این مقاله قصد داریم کمی از مقوله ترموود بیرون بیاییم و در مورد لاک مخصوص چوب صحبت کنیم.

لاک مخصوص چوب چیست؟

لاک مخصوص چوب

لاک مخصوص چوب ورق های جامدی هستند که با حل شدن در الکل، رقیق می شوند. سپس می توان آن ها را به صورت لایه ای یکسان روی سطح چوب زد. لاک های مخصوص چوب به طور طبیعی از ترشحات یک نوع حشره قرمز رنگ در هندوستان تهیه می شود. که به صورت ورق های طلایی رنگ در بازار موجود می باشند. برای رقیق نمودن این لاک ها نیاز است تا به ازای هر 100 گرم لاک، یک لیتر الکل استفاده نمود.

پس از زدن لاک روی سطح چوب، بهتر است تا حدود 2 هفته آن را در جایی بدون حرکت قرار دهید. تا کاملا خشک شود. از طرفی در صورتی که زمان کافی برای خشک کردن لاک چوب نداشتید. می توانید سطح چوب را پس از زدن لاک مخصوص چوب، به طور غیر مستقیم گرم نمایید. در این صورت سطح چوب زودتر خشک     می شود.

نکته: توجه داشته باشید که الکل در مجاورت حرارت مستقیم می تواند موجب انفجار شود. از آنجایی که روی سطح چوب ترکیبی از لاک مخصوص چوب و الکل زده می شود. در صورت قرارگیری در مجاورت حرارت مستقیم، احتمال آتش سوزی و انفجار وجود دارد.

چگونه لاک مخصوص چوب مرغوب را بشناسیم؟

لاک مخصوص چوب

لاک مخصوص چوب در انواع برندها و بسته بندی ها در بازار موجود می باشند. همین موضوع موجب می شود تا نتوان به درستی لاک مخصوص چوب مرغوب را از نامرغوب تشخیص داد. به همین دلیل قبل از خرید لاک مخصوص چوب، بهتر است با تفاوت های میان لاک های مرغوب و بی کیفیت آشنا شوید. تا بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید.

لاک های مخصوص چوب مرغوب معمولا رنگ طلایی دارند. اما در صورتی که این رنگ بسیار روشن باشد، به معنای کیفیت پایین لاک های چوب می باشد. از طرفی لاک های با کیفیت به صورت پولکی هستند. که رنگ نسبتا روشنی دارند. از طرفی این پولکی ها پس از ترکیب با الکل باید به طور کامل حل شوند و به صورت یکدست در آیند.

تهیه لاک مخصوص الکل

همانطور که گفته شد برای تهیه لاک مخصوص چوب باید به ازای هر 100 گرم لاک، یک لیتر الکل استفاده نمود. برای ترکیب بهتر و یکدست تر می توانید پولکی های لاک را با دست نصف کنید. سپس ترکیب لاک و الکل را حدود نیم ساعت به آرامی هم بزنید. هر چقدر لاک ها کوچک تر باشند، سریع تر در الکل حل می شوند.

نکته: برای اینکه پس از زدن لاک روی سطح چوب، سطح آن شکننده نباشد. می توانید مقدار بسیار کمی از موم زنبور عسل به آن اضافه نمایید.

برای استفاده نمودن از ترکیب لاک مخصوص چوب، باید پس از هم زدن 24 ساعت ترکیب را در محلی ساکن قرار دهید. در این صورت اگر مقداری از لاک حل نشده باشد، ته نشین می شود. در این صورت محلولی کاملا یک دست خواهید داشت. برای اطمینان بیشتر از یکدست بودن ترکیب، می توانید قبل از استفاده آن را از یک صافی عبور دهید.

نحوه اجرای لاک مخصوص چوب چگونه است؟

لاک مخصوص چوب

برای رنگ زدن سطح چوب با استفاده از لاک مخصوص چوب، باید لاک را در سه مرحله روی سطح چوب زد. مرحله اول به منظور پر کردن حفره و سوراخ های سطح چوب انجام می شود. در مرحله بعدی یک قشر تحت عنوان پولیش روی سطح چوب کشیده می شود. در مرحله نهایی نیز باید سطح چوب با استفاده از لاک پرداخت شود. به طور کلی نحوه اجرای لاک مخصوص چوب روی سطح به دو صورت امکان پذیر می باشد. که یکی از پرکاربردترین روش های اجرای لاک الکل شرح زیر می باشد.

در این مرحله ابتدا سطح چوب را با استفاده از دستمال آغشته به الکل، تمیز می کنند. این کار علاوه بر تمیز کردن سطح چوب موجب به وجود آمدن پرز روی سطح آن نیز می گردد. برای از بین بردن این پرزها بهترین کار استفاده نمودن از سمباده است. برای استفاده از این روش بهتر است از     الکل هایی استفاده نمایید که حلالیت بیشتری نسبت به دیگر الکل ها دارند.

سپس برای زدن ترکیب لاک و الکل روی سطح چوب، از یک پارچه نرم و لطیف استفاده نمایید. درون آن را با پنبه و پشم پر کنید. البته به جای آن می توانید از ابر نیز استفاده کنید. پارچه را درون ظرف رنگ قرار دهید و سپس روی سطح چوب بکشید. پس از آن که تمامی سطح چوب را به طور یکدست بپوشانید و به مدت حداقل  30 دقیقه اجازه دهید تا کاملا خشک شود.

به آرامی یک دست سمباده روی آن بزنید. توجه داشته باشید که سمباده های نو می توانند موجب خراش سطح چوب لاک خورده شوند. بنابراین حتما از سمباده هایی استفاده نمایید که قبلا مورد استفاده قرار گرفته اند. همچنین سمباده زدن را فقط در جهت بافت چوب انجام دهید. در مراحل بعدی زدن لاک، یک بار بیشتر پارچه را به همراه لاک روی سطح چوب نکشید. از کشیدن لاک دوبار روی هم اجتناب نمایید. پس از هر بار لاک زدن روی سطح چوب، اجازه دهید خشک شود و سپس سمباده بزنید.

توجه داشته باشید در صورتی که دستمال و لاک روی سطح دچار چسبندگی شدند، پارچه را از روی سطح چوب بلند نکنید. چند قطره پارافین را روی پارچه بریزید. این کار موجب چرب شدن پاره و جدا شدن آن از سطح چوب می شود. اما توجه داشته باشید که اگر میزان پارافین بیش از حد مجاز باشد، روی سطح چوب لکه ایجاد        می نماید.

همچنین اگر می خواهید سطح چوب به شدت صیقلی و براق باشد. می توانید بیش از سه دست از ترکیب لاک و الکل روی سطح چوب استفاده نمایید.

پست های مرتبط