ویژگی های رنگ مخصوص ترموود و ترموچوب (آپدیت بهمن 1399)

ترموود ها از جمله چوب های مقاومی هستند که در هر گونه آب و هوایی می توان آن ها را مورد استفاده قرار داد. به دلیل روند ترمو کردن چوب، ترموود ها از مقاومت بسیار بالاتری نسبت به چوب های معمولی برخوردار   می باشند. به همین دلیل است که امروزه استفاده از آن ها در طراحی و ساخت فضاهای داخلی و خارجی ساختمان ها کاربرد فراوانی دارد. از ویژگی های این چوب های ترمو شده می توان به مقاومت در برابر رطوبت، حرارت، حشرات، باکتری ها و … اشاره نمود. تنها ضعف این ترموچوب ها عدم مقاومت کافی آن ها در برابر اشعه UV خورشید می باشد. که با استفاده از  رنگ های مخصوص ترموود ها می توان آن را رفع نمود. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با ویژگی های رنگ مخصوص چوب و ترموچوب، به طور کامل آشنا کنیم.

رنگ مخصوص ترموود و ترموچوب چیست؟

ترموود

رنگ مخصوص ترموچوب، پوشش دهنده بسیار قوی چوب در برابر اشعه UV خورشید می باشند. که معمولا بر پایه آب و یا روغن تولید می شوند. همچنین استفاده از این رنگ ها تاثیر بسیار زیادی در پیشگیری از پوسیدگی ترموود ها دارد. از طرفی می توان این رنگ ها را در طیف رنگی بسیار متنوعی تهیه نمود. به همین دلیل است که قابلیت سازگاری با تمامی طراحی ها را دارد.

از طرفی رنگ های مخصوص ترموود می توانند علاوه بر اشعه خورشید، مقاومت ترمو چوب ها را در برابر عوامل جوی مانند باران و برف نیز افزایش دهند. همچنین قادر به جلادهی و درخشان نمودن چوب نیز می باشند. به طور کلی در صورتی که قرار است از ترموچوب ها در محیط باز استفاده شود. بهتر است با استفاده از رنگ های مخصوص آن ها را رنگ آمیزی نمود.

از مزایای این رنگ ها می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • جلوگیری از پوسیدگی ترمو چوب ها
  • افزایش مقاومت حرارتی چوب تا 200 درجه سانتی گراد به صورت مستقیم
  • جلوگیری از نفوذ آب به داخل چوب ها
  • پیشگیری از رنگ پریدگی چوب
  • جلوگیری از نفوذ آلودگی و باکتری ها درون چوب

انواع رنگ مخصوص ترموود و ترموچوب

رنگ های مخصوص ترمو چوب ها به دو دسته کلی تقسیم بندی می شوند. که با توجه به ویژگی های هر کدام از آنها، کاربرد متفاوتی برای ترموود ها تعریف می گردد.

رنگ های مخصوص بر پایه آب: تنوع رنگی این رنگ ها به 20 طیف تقسیم بندی می شود. که معمولا 2 تا 3 میلیمتر درون چوب نفوذ می نماید. این رنگ ها معمولا برای رنگ آمیزی نمای ساختمان ها و وسایل دکوری مورد استفاده قرار می گیرند.

رنگ ترموچوب بر پایه روغن: این رنگ ها از مقاومت بیشتری نسبت به رنگ هایی با پایه آب برخوردار اند. به همین دلیل در صورت قرار گیری ترموود ها در فضای باز و سخت از این رنگ ها جهت رنگ آمیزی استفاده می گردد.

مراحل رنگ آمیزی ترموود و ترموچوب

ترموچوب

برای رنگ آمیزی نمودن ترموچوب ها نیاز است تا در ابتدا به آماده سازی ترمو چوب ها پرداخت. سپس مراحل رنگ آمیزی را پیش برد. مراحل رنگ آمیزی ترمو چوب ها به شرح زیر می باشند.

  1. قبل از آنکه بخواهید ترمو چوب ها را رنگ آمیزی نمایید. نیاز است تا سطح آن را از هرگونه آلودگی و گرد و غبار تمیز نمایید.
  2. متعادل بودن آب و هوا موجب می شود تا پس از رنگ آمیزی سطحی یکدست و صاف داشته باشید.
  3. محیطی که قرار است رنگ آمیزی در آن صورت گیرد، باید کاملا تمیز باشد. تا از انتقال آلودگی محیط روی سطح ترموچوب جلوگیری شود.
  4. برای اینکه رنگی یکدست داشته باشید، باید ترکیب رنگ و حلال را به خوبی هم بزنید.
  5. پس از آن مقداری رنگ را روی سطح چوب در راستای بافت چوب بزنید.
  6. توجه داشته باشید که لایه رنگ نباید خیلی نازک و یا خیلی ضخیم باشد.
  7. معمولا پس از چند ساعت رنگ ترموچوب ها به طور کامل خشک می شود. اما بهترین زمان برای رنگ آمیزی دوم، 24 ساعت پس از اولین رنگ آمیزی می باشد.
  8. برای رنگ آمیزی دست دوم نیز تمامی از مراحلی که برای رنگ آمیزی اول رعایت نمودید، پیروی کنید.

نکات کلیدی جهت رنگ آمیزی ترموود ها و ترموچوب ها

ترمووود
  • هنگام رنگ آمیزی ترموچوب ها حتما اجازه دهید 24 ساعت از رنگ آمیزی اول بگذرد و سپس مرحله دوم رنگ آمیزی را شروع کنید. در هیچ شرایطی بلافاصله پس از خشک شدن رنگ ترموود، مرحله دوم رنگ آمیزی را شروع نکنید.
  • در صورت استفاده از ترمو چوب ها در فضای باز و محیط های بسیار مرطوب مانند استخر، جکوزی و سونا حتما از رنگ های مخصوص ترمو چوب بر پایه روغن استفاده نمایید.
  • ترمو چوب ها را در هیچ شرایطی به صورت رفت و برگشتی رنگ آمیزی نکنید. برای رنگ کردن آن ها قلم را فقط در جهت بافت چوب بکشید.
  • برای جلوگیری از آسیب دیدگی رنگ ترمو چوب ها، از باز کردن کاور آن ها قبل از استفاده اجتناب نمایید.
  • قبل از تهیه رنگ مخصوص ترمو چوب، مشخصات فنی آن را مطالعه نمایید. تا از سازگاری آن با محیط زیست و سلامت انسان مطمئن شوید.
  • مدت زمان مورد نیاز جهت خشک شدن رنگ ترمو چوب ها، با توجه به شرایط دمای محیط، متفاوت   می باشد.
  • رنگ آمیزی نمودن ترموچوب ها با استفاده از رنگ های مخصوص موجب می شود تا مقاومت          ترمو چوب ها در برابر رشد جلبک ها و قارچ ها نیز افزایش یابد.
  • از طرفی رنگ آمیزی ترموچوب ها موجب می شود تا پس از نصب پیچ و سرپیچ ها درون ترموود از زنگ زدگی آن ها جلوگیری شود.
  • نایلون های حبابدار بهترین محافظ برای ترمو چوب ها قبل از اجرا و نصب آن ها می باشد.
  • بهترین زمان جهت رنگ آمیزی ترمو چوب ها قبل از نصب و اجرای آن ها می باشد. زیرا پس از اجرا به دلیل شرایط مختلف مانند تابش نور خورشید در زمان خشک شدن رنگ، تغییر دما، وجود گرد و غبار در محیط و … در نهایت رنگ آمیزی نتیجه مطلوب و با کیفیتی نخواهد داشت.
  • سعی کنید در مدت زمان رنگ آمیزی ترمو چوب ها در هر بار مقدار رنگ یکسانی را با قلم مو روی سطح ترموود ها بزنید.

پست های مرتبط