آشنایی با انواع ترموود (آپدیت دی 1399)

ترموود که به آن چوب گرم شده نیز گفته می‌شود، ماده‌ای زیبا و پایدار از الوار است که با استفاده از عملیات حرارتی بدون مواد شیمیایی تولید می‌شود.

ترموود | ترمووود

فرآیند ترموود را می‌توان به 3 قسمت تقسیم کرد: خشک کردن در دمای بالا، عملیات حرارتی و خنک کننده. به لطف فرآیند ترموود، بیشتر ویژگی‌های چوب به حداقل می‌رسد و از بین می‌رود.

در نتیجه درجه حرارت بالای وارد شده به چوب، موادی که باعث کوتاه شدن چرخه عمر می‌شوند (گلوکز، اسید سیتریک، رزین و …) که در قسمت داخلی چوب وجود دارد حل شده و بقیه متبلور می‌شوند. ‌این فرآیند باعث بهبود خواص فیزیکی چوب، بهبود دوام آن و ایجاد رنگی عالی می‌شود.

به عنوان یک اصل، فرآیند عملیات حرارتی را می‌توان روی همه گونه‌های چوب از جمله خاکستر، بلوط، کاج / صنوبر، راش و‌ایروکو  انجام داد.

 چگونگی تولید ترموود

ترموود | ترمووود

ترموود با عملیات حرارتی چوب نرم اسکاندیناوی تا دمای 180 تا 230 درجه در کوره‌های مخصوص محفظه تا 96 ساعت‌ایجاد می‌شود. بخار به عنوان گاز محافظ استفاده می‌شود و به جلوگیری از شکافتن چوب و آسیب رسیدن آن در طول درمان کمک می‌کند.

مشخصات و کیفیت ترموود

کیفیت چوبی که قرار است برای فرآیند ترموود استفاده شود بسیار مهم است. چوبی که در طی فرآیند ترموود استفاده می‌شود از زمان بیرون آمدن از جنگل کنترل می‌شود. مناسب بودن گره‌ها، ساختار الیاف، سن درخت، رطوبت چوب با کیفیت ارتباط مستقیم دارد.

برخی از ویژگی‌ها و خصوصیاتی که ترموود را به گونه‌ای محبوب تبدیل می‌کند شامل موارد زیر است:

  •  ابعاد پایدار: گرمای شدیدی که چوب در طول تولید در معرض آن قرار دارد در اعماق هسته خشک می‌شود و باعث می‌شود تمام رطوبت و رزین از الوار پاک شود. بنابراین ترموود به اندازه چوب‌های تصفیه نشده به شدت در برابر تغییرات رطوبت واکنش نشان نمی‌دهد (خطر تورم، ترک خوردگی و جمع شدگی کاهش می‌یابد) و اجازه می‌دهد شکل خود را به مراتب بهتر حفظ کند. چوب حتی در دمای بالا شیره یا رزین ترشح نمی‌کند.
  • سازگار با محیط زیست: چوب نرم مورد استفاده برای تولید ترموود از جنگل‌های کاملاً مدیریت شده و دارای گواهینامه PEFC سرچشمه می‌گیرد و از آنجا که هیچ ماده شیمیایی یا مواد خارجی در تولید آن دخیل نیست، ترموود ماده‌ای سازگار با محیط زیست است که فقط با استفاده از روش‌های طبیعی تولید می‌شود.
  • مقاومت در برابر پوسیدگی و قارچ‌ها: به دلیل فرایند گرم شدن، باعث شکستن سلولز می‌شود، در نتیجه چوب حاوی مواد مغذی مناسب برای رشد و نمو پوسیدگی و قارچ‌ها نیست.
  • افزایش طول عمر: وقتی چوب با حرارت تصفیه می‌شود، متوسط ​​عمر آن طولانی می‌شود.‌ این بستگی به حرارت دقیق چوبی دارد که تا چه مدت عمر می‌کند، اما به طور کلی هرچه دما بیشتر باشد، طول عمر بیشتر خواهد بود.
  • عایق بندی بهبود یافته: چوبی که تحت عملیات حرارتی قرار گرفته باشد بسیار متخلخل از چوب تصفیه نشده است و به طور چشمگیری خاصیت عایقی آن را بهبود می‌بخشد.
  • قابلیت بازیافت شدن: برخلاف چوب‌های آغشته به فشار، اگر دیگر نیازی به چوب نباشد، ترموود می‌تواند به عنوان چوب تصفیه نشده دور ریخته شود یا بازیافت شود.

موارد استفاده از ترموود

ترموود | ترمووود

در صفحه کاربرد ترموود در این زمینه عکس هایی گذاشتیم . اصلاح حرارتی چوب خصوصیات چوب را بهبود می‌بخشد، در نتیجه دامنه کاربردهایی را که می‌توان از چوب استفاده کرد گسترش می‌دهد. طیف گسترده‌ای از کیفیت‌های مطلوب آن باعث می‌شود که‌این ماده برای اهداف خارجی و داخلی استفاده شود.

موارد استفاده خارجی

ترموود | ترمووود

مقاومت بالای آن در برابر رطوبت و پوسیدگی، آن را به ماده‌ای عالی برای پروژه‌های خارجی تبدیل کرده است. برخی از محبوب ترین کاربردهای خارجی آن شامل موارد زیر است:

  • روکش خارجی
  • تیغه‌های لوور
  • مسدود کننده آفتاب

موارد استفاده داخلی

ترموود | ترمووود

ظاهر جذاب و از بین بردن رزین به این معنی است که چوب برای پروژه‌های داخلی نیز‌ایده‌آل است، از جمله:

  • روکش داخلی
  • سونا
  • مبلمان
  • کفپوش

چوب ترموود سخت و نرم

از چوب سخت در روکش و مبلمان نفیس، آلات موسیقی، کفپوش، ساخت و ساز و قایق سازی استفاده می‌شود. چوب‌های سخت به دلیل ساختار متراکم و پیچیده تر، از قدرت و دوام بالاتری برخوردار هستند. متداول ترین انواع چوب‌های سخت شامل: بلوط، ساج، ساپله، ‌ایروکو و مرنتی است. از آنجا که ‌این‌ها با سرعت بسیار کندتری رشد می‌کنند و به زمان خشک شدن بیشتری نیاز دارند، ‌ این عوامل باعث افزایش هزینه چوب می‌شوند. چوب‌های سخت مانند راش، افرا و گردو معمولاً برای پروژه‌های نجاری سفارشی، ساخت مبلمان، کفپوش چوبی و روکش‌های زیبا اختصاص داده می‌شوند.

چوب نرم به دلیل قابلیت انعطاف پذیری و استحکام خود مشهور است. چوب نرم که از سراسر جهان تهیه شده است، با گستردگی کاربرد‌ها و جذابیت چشمگیر زیبایی، می‌تواند در طیف وسیعی از پروژه‌های داخلی و خارجی از مبلمان و کفپوش گرفته تا کف سازی، محوطه سازی، نازک کاری خارجی و برنامه‌های ساختاری مورد استفاده قرار گیرد. چوب‌های نرم به راحتی در دسترس هستند و به راحتی قابل دستکاری هستند. آن‌ها همچنین با سرعت بیشتری توسعه می‌یابند و منجر به کاهش سطح هزینه‌ها می‌شوند. انعطاف پذیری، سبک وزنی و چگالی کمتری نسبت به اکثر چوب‌های سخت دارند.

انواع چوب‌های ترموود

ترموود - ترموچوب - ترمووود

انواع ترموود را می‌توان از نوع چوب آن تشخیص داد.

  • ترموود فنلاند: می‌توان برترین نوع ترموود از نظر زیبایی را چوب ترمو فنلاند معرفی کرد که آن هم در دو دسته ساسنا (پر گره) و یولکا (کم گره) است. در نمای ساختمان و دکوراسیون داخلی اغلب به دلیل زیبایی بیشتر و تعداد بالای گره‌ها از نوع ساسنا استفاده می‌گردد و همچنین در قسمتهایی که وسعت کار افزایش می‌یابد، از نوع یولکا استفاده می‌گردد تا تعداد بالای گره موجب آزار و خطای دید نشود.
  • ترموود‌ایرانی: در سال‌های گذشته و طبق روند رو به رشد تقاضا جهت خرید ترموود متخصصان ایرانی بر‌این شدند تا با ساخت و راه اندازی سیلندر‌های مخصوص چوب ترمود ایرانی محصول پر طرفدار را بومی‌سازی کنند. ‌این امر نیز محقق شد و از سال 1391 تولید چوب ترمو‌ایرانی آغاز گشت.  تفاوت ترموود فنلاند با ترموود‌ایرانی در‌این است که درتولید ترموود‌های فنلاندی از چوب درختان کشور فنلاند (کاج فنلاندی) که جزو چوب‌های سخت به حساب می‌آید استفاده می‌شود و در تولید ترموود‌ایرانی به صورت عمده از چوب‌های درخت کاج روسی و یا همان چوب روسی (نراد)  استفاده می‌گردد که دارای بافتنرمینسبت به چوب‌های فنلاندی است استفاده می‌گردد.
  • ترموود استون  یکی از بهترین محصولات برای استفاده در روکش و سازه‌های بیرونی است. سطح ماندگاری و‌ایمنی بالای ‌این محصول باعث می‌شود که تغییرات ابعادی کمتری در محل ثابت شدن آن به دیواره ‌ایجاد شود. ‌این محصول به دلیل کاهش بسیار کمی‌در ابعاد، از قدرت عملکرد و نصب بالایی برخوردار است. علاوه بر‌این، به دلیل از بین بردن رزین، مشکلات مربوط به گره‌ها و تورم اضافی در بدنه وجود نخواهد داشت.

سیر تکاملی چوب ترموود

ترموود - ترموچوب - ترمووود

با گذشت زمان و تابش نور خورشید و باران‌های اسیدی، رنگ چوب تغییر خواهد کرد.

ظاهر روکش ترموود

رنگ ترموود تحت تأثیر دمایی که چوب در معرض آن قرار دارد و مدت زمان قرار گرفتن در معرض گرما است. به دلیل تراکم‌های مختلف چوب نرم، اختلاف کمی‌در رنگ وجود خواهد داشت، اما به طور کلی، هرچه دمای بیشتری در معرض چوب باشد، ترموود تیره تر می‌شود.

مزایای چوب ترموود

  • ایستادگی در برابر رطوبت: محصولات ترموود به میزان قابل توجهی قدرت جذب را کاهش می‌دهند.
  • مقاومت در برابر پوسیدگی: هر فیبر تخته به طور طبیعی افزایش می‌یابد.
  • دوام استثنایی
  • ترموود آزمایش را جدی می‌گیرد: محصولات به طور مداوم از طریق نتایج آزمون شخص ثالث اثبات می‌شوند.
  • اصلاح کامل هر فیبر: ترموود هر صفحه را بطور کامل اصلاح می‌کند، تا هسته، منجر به دوام و ثبات بی نظیر می‌شود.

نگه داری ترموود

از آنجا که انتظار می‌رود ترموود عمر طولانی داشته باشد، لزوما نیازی به نگه داری سطحی ندارد. برخی از افراد برای غنی سازی رنگ آن، چوب، لکه یا رنگ را به رنگ چوب اضافه می‌کنند، اما اگر بدون نگه داری بماند، چوب به طور طبیعی به خاکستری نقره‌ای تبدیل می‌شود (شبیه چوب درخت سرو یا کاج).

ترموود

قیمت ترموود

ترموود به طور کلی ارزان‌تر از اکثر چوب‌های سخت است، و‌این ماده را برای اکثر صاحبان خانه و سازندگان بسیار ارزان قیمت و محبوب می‌کند. فرآیند تولید شامل هیچ ماده شیمیایی نیست، به‌این معنی که تولید آن هزینه کمتری دارد. با‌این حال، برای بهترین و رقابتی ترین قیمت‌های ترموود، ما اکیدا توصیه می‌کنیم امروزه از یکی از متخصصان چوب پیشنهاد دریافت کنید. هزینه ترمووود

منابع

https://www.timbercladdingsolutions.co.uk/thermowood-the-ultimate-guide-to-thermowood/#:~:text=Thermowood%2C%20also%20known%20as%20heat,using%20chemical%2Dfree%20heat%20treatment.
http://www.defneahsap.com/en/what-is-thermowood/
http://www.defneahsap.com/en/what-is-thermowood/http://thermowood.asia/en/?page_id=12

پست های مرتبط