مزایای استفاده از ترموود در زیبا سازی ساختمان (آپدیت دی 1399)

آیا تا به حال از زیبایی یک ساختمان ساخته شده از جنس ترموود آنقدر به هیجان آمده­اید که فکر کرده باشید تا به آن روز نمایی زیباتر از آن ندیده باشید؟ ترموود، نوعی چوب فرآوری شده است که نسبت به چوب­های دیگر دارای استحکام و دوام بیشتری است. روش­های فرآوری چوب برای بهبود ویژگی­های آن سالهاست که مورد مطالعه قرار گرفته است. چوب فرآوری شده با حرارت، یکی از جدیدترین محصولات فرآوری شده است که وارد دنیای بازار چوب شده است. چون هر ساختمانی متفاوت به­ نظر می­رسد، در نتیجه به طور متفاوتی هم بر روی افراد تاثیر می‌گذارد. ترموود نیز احساس متفاوتی را در فرد به وجود می­آورد. سالهاست که معماران و فیلسوفان مدعی هستند که زیبایی ساختمان می­تواند باعث احساس شادی و خوشحالی در افراد شود. فقط تعداد کمی از مردم می­دانند که‌این نماهای زیبا و دیدنی چرا اینقدر جذاب هستند. ترموود، ارتباطی بین زندگی شهری و زندگی طبیعی در هر کجای جهان را خلق می­کند. شاید بهتر باشد کمی با ترموود آشنایتان کنیم. پس با ماه همراه باشید.

ترمووود

ترموود چه ویژگی­هایی دارد؟

همه ویژگی­هایی که در‌این مقاله به آن‌ها اشاره می­کنیم بر اساس نتایج صدها آزمایش است که در طی چندین سال انجام گرفته است.

پایداری هندسی ترموود: ترموود دارای پایداری هندسی فوق­العاده­ای است. در حقیقت،‌این چوب پایدارتر از چوب نرم فرآوری نشده است. چگالی مواد آن تقریبا ده درصد کمتر از کاج­های شمالی است. به یاد داشته باشید بویی که از‌این چوب به مشام می­رسد به خاطر تغییراتی است که در طی فرآوری به وجود آمده است. خوب، نگران نباشید چون هیچ آسیبی به هوا وارد نمی­کند.

مقاومت زیاد ترموود: ترموود نسبت به چوب­های فرآوری نشده دارای مقاومت بیشتری در برابر آب و هوا است.‌این چوب حتی در برابر قارچ و رطوبت نیز مقاوم است.

ماندگاری بالای ترموود: ماندگاری بالای ترموود باعث شده است تا در نمای داخلی و خارجی ساختمان‌ها استفاده شود. در مقایسه با چوب نرم نرمال، بیست تا بیست و پنج درصد، رسانایی حرارتی را کاهش می­دهد. یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که در استفاده از چوب به وجود می‌آید ‌این است که زود خراب می‌شود. چوب فرآوری نشده به راحتی قدرت استحکامی‌خود را از دست می‌دهد. محصولات چوبی فرآوری نشده در تماس با سطوح بالای رطوبت آب هستند که موجب تخریب ناخواسته آن می‌شوند.

تجربه امنیت بیشتر با ترموود: در مقایسه با چوب­ فرآوری نشده یا چوب­هایی که به طور شیمیایی فرآوری می‌شوند،‌این چوب دارای استحکام بیشتری است. حرارت باعث افزایش استحکام این چوب می­شود و آن را تبدیل به یک ماده جامد محکم می­کند. از‌این رو،‌ این چوب انتخاب خوبی محسوب می­شود.

 پروسه ترموود چگونه شروع شد؟

ترمووود

مطالعات در مورد مزیت­های ممکن تعدیل حراراتی چوب از دهه 1930 و 1940 در اروپا، ایالات متحده آمریکا شروع شد، اما پروسه تولید هرگز به یک مقیاس صنعتی نرسید. دهه­ها بعد، VTT (انجمن تحقیقات فنی فنلاند) به‌این ‌ایده علاقمند شد و در نتیجه پروسه ترموود ثبت شد و ‌این برند در فنلاند در انتهای دهه 1990 راه اندازی شد.

پروسه تولید ترموود بر اساس تعدیل حرارتی تدریجی چوب است که ویژگی­های شیمیایی و فیزیکی آن تحت دستخوش تغییر دائمی قرار می­گیرد. فرآوری حرارتی بدین معناست که در‌این پروسه فقط از تبخیر آب و حرارت استفاده می­شود و هیچ­گونه ماده شیمیایی اضافه نمی­شود. در‌این روش آب به دو دلیل مورد نیاز است: چون دما بسیار زیاد می­شود، آب از سوختن چوب در چرخه فرآوری با حرارت جلوگیری می­کند. همچنین از آب برای اطمینان از کیفیت محصول نهایی استفاده می­شود. رطوبت نهایی به محصول اضافه می­شود تا از شکستن آن جلوگیری شود و از عمر طولانی آن اطمینان حاصل شود. وقتی‌این پروسه تمام می­شود، درصد رطوبت ماده خام حدود 4 الی 7 درصد است.

رنگ و بو

برخی از تغییرات قابل توجهی که برای چوب­های فرآوری شده اتفاق می‌افتد، رنگ و بوی خود چوب است.

ماندگاری ترموود چقدر است؟

ترمووود

اگرچه شواهد از تجربه طولانی­مدت استفاده از ترموود در دسترس نیست، آزمایش­ها نشان داده­اند که مقاومت این مواد نسبت به چوب‌های نرم فرآوری نشده بیشتر است و برابر با چوب­های سخت استوایی است. هیچ گونه ماده شیمیایی در فرآیند تولید ترموود استفاده نمی­شود.

انجمن بین­المللی ترموود در سال 2016 گزارش کرد که تولید سالانه این محصول در سال 2014 برابر با 145000m3 بود که بیشترین مقدار در اروپا بوده است. علاوه بر‌این، انجمن بین­المللی ترموود، شرایط استاندارد‌این پروسه را تعریف می­کند. بر اساس‌این استاندارد، ترموود بر اساس کاربردهای مدت ماندگاری به دو دسته Thermo-D و Thermo-S تقسیم می­شوند. پروسه تولید ترموود در سه مرحله انجام می­گیرد:

مرحله 1: دما تا 130 درجه سانتی­گراد افزایش می­یابد که خشک شدن در دمای بالا انجام می­گیرد و مقدار رطوبت تقریبا تا صفر کاهش می­یابد.

مرحله 2: دما در داخل کوره تا بین 185 درجه سانتی­گراد تا 215 درجه سانتی­گراد افزایش می­یابد و سپس در آن سطح به مدت 2 تا 3 ساعت در زمین مسطح حفظ می­شود. دمای زمین مسطح، نوع ترموود را مشخص می­کند، گروه Thermo-D (212 درجه سانتی­گراد برای چوب­های نرم و 200 درجه سانتی­گراد برای چوب­های سخت) و Thermo-S (190 درجه سانتی­گراد برای چوب­های نرم و 185 درجه سانتی­گراد برای چوب­های سخت) .

مرحله 3: سردسازی با سیستم­های اسپری آب و سپس مرطوب­سازی دوباره به وسیله تهویه انجام می­گیرد تا مقدار رطوبت چوب بین 4 و 7 درصد برسد.

روکش چوبی درواقع پوسته ساختمان است. علاوه بر زیبایی و ظرافت، روکش چوبی می‌تواند مانند یک محافظ در مقابل سرما، گرما و رطوبت عمل کند و همچنین می­تواند دمای داخل ساختمان را ثابت نگه دارد. استفاده از ترموچوب در نمای ساختمان، سمبل نماد و زیبایی در معماری محسوب می­شود. محبوبیت ترموود به خاطر‌این است که نمای چوبی در شهرهای دودی باعث شده است که ساختمان‌ها، بیشتر طبیعی به نظر برسند.

به دلیل دمای بالای پروسه فرآوری ترموود، رزین از این چوب برداشته می­شود. همین باعث بالا رفتن کیفیت این چوب می­شود. رنگ چوب تحت تاثیر دما و زمان فرآوری است؛ هرچه دما بیشتر باشد، ظاهر آن تیره­تر می­شود. وقتی‌این محصول در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار می­گیرد، رنگ نقره‌ای زیبایی ظاهر می­شود.

روکش بیرونی Thermo-D می­تواند تا سی سال ماندگاری داشته باشد.

پیشنهاد ما‌این است که چوب ترموچوب را انتخاب کنید. ترموود به خاطر مقاومتی که دارد، یک انتخاب طبیعی برای روکش ساختمان است.

ترمووود

ترموود چگونه تولید می­شود؟

ترموود به وسیله آمیختن حرارت در کوره­های مخصوص در دمای 180 الی 230 درجه سانتی­گراد به مدت 96 ساعت ساخته می‌شود. بخار به عنوان گاز محافظتی استفاده می­شود و از آسیب به چوب در طول فرآوری کمک می‌کند. ترموود می­تواند دوباره بازیافت شود.‌ این چوب ارزان‌تر از اکثر چوب­های سخت است که باعث مشهور شدن آن در میان صاحبان خانه­ها شده است.

تغییراتی که در طول پروسه اتفاق می­افتد:

  • رزین کاملا تبخیر می‌شود یا خشک می­شود.
  • این ماده، جامدتر می­شود؛ به عبارتی رطوبت کمتری را از محیط جذب می­کند. علاوه بر‌این، سطح آن مقاوم در برابر آب است و در مقابل آب داغ تغییری در آن حاصل نمی­شود.
  • این چوب دارای تاثیرات منفی کمتری است و نمی­تواند به وسیله باکتری­ها، قارچ­ها، حشرات و نوسانات دمایی خراب شود. چون ترموود در برابر رطوبت مقاوم است، شکل آن تغییری نمی­کند. هرچه رنگ آن تیره‌تر باشد، قیمت آن گران­تر می­شود.
  • چنین چوبی نیاز به هیچ گونه محافظت شیمیایی ندارد. چون‌این ماده دوستدار طبیعت است، بوی طبیعی آن باعث شده است تا برای اتاق­­های مختلفی استفاده شود.

جایگزینی برای چوب سدار و چوب استوایی

ترمووود

ترموود، جایگزین عالی برای چوب­هایی مانند سدار یا چوب­های استوایی است. دلیل آن این است که سدار از کشورهایی مانند کانادا وارد می­شوند و زمان طولانی را صرف می­کنند تا به مقصد برسند همچنین چوب­های استوایی نیز همین طور. ‌این چوب بدون شیره است. بنابراین در هنگام نقاشی آن هیچ مشکلی به وجود نمی‌آید. پاسیوها، بالکن­ها، آلاچیق­ها، حصارها، پله­های بیرونی، در و پنجره‌ها و زمین بازی، جاهایی هستند که در نمای بیرونی ساختمان‌ها از ترموود استفاده می‌شود.

ترموود یک ماده بسیار ماندگار و کارآمد است که می­توانید برای ساختن چیزهای مختلفی از آن استفاده کنید. ترموچوب، انتخاب خوبی برای افرادی است که میخواهند ساختمان‌هایی با مدت دوام بیشتر و پایداری بعدی داشته باشند. ترموود یک ماده عالی برای محصولاتی است که تحت تاثیر شرایط آب و هوایی قرار می‌گیرند.

به خاطر مضر بودن چوب‌هایی که با مواد شیمیایی آمیخته شده اند، از سال 2004، اتحادیه اروپا استفاده از‌این نوع چوب‌ها را ممنوع اعلام کرده است. ترموچوب ماده جدیدی برای ساختمان‌هاست. طولی نمی‌کشد که هیچ رقیبی نخواهد داشت و در همه ساختمان‌ها استفاده خواهد شد. چون چوب فرآوری شده با حرارت فقط به دمای بالا نیاز دارد، هیچ گونه ماده شیمیایی مضر یا افزودنی به آن اضافه نمی­شود. به همین دلیل برای انسان هیچ خطری ندارد و با اطمینان می‌توان از آن استفاده کرد. امروزه از‌این چوب به طور گسترده‌ای استفاده می‌شود، اما هنوز برای بسیاری از افراد ناشناخته است. اکنون چوب­های فرآوری شده با حرارت نسبت به چوب­های فرآوری نشده گران­تر هستند، چون دارای ویژگی­های مقاومت بیشتر و ثبات ابعادی هستند. نوع تیرگی چوب می­تواند به وسیله فرآیند فرآوری کنترل شود، اما ممکن است موجب کاهش مقاومت یا استحکام مکانیکی شود.

پست های مرتبط