استفاده از ترموود در استخر و سونا (آپدیت دی 1399)

خلاصه محتوا:

استخر و سونا از جمله تجهیزات رفاهی می باشند. که معمولا در ویلاها و خانه های بزرگ از آن ها استفاده می گردد. استفاده از متریال های مختلف جهت طراحی اطراف استخر و محل نشیمن استخر و سونا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. این محتوا به منظور آشنایی با دلایل و مزایای استفاده از ترموود در استخر و سونا، نگارش شده است.

ترموود - ترموچوب - ترمووود

استخر و سونا از جمله تجهیزات رفاهی می باشند. که معمولا در ویلاها و خانه های بزرگ از آن ها استفاده می گردد. استفاده از متریال های مختلف جهت طراحی اطراف استخر و محل نشیمن استخر و سونا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. امروزه از جمله متریال های جذاب و پرکاربرد جهت طراحی استخر و سونا، می توان به ترموود ها اشاره نمود. چوب های ترمو شده انتخابی است که در کنار جذابیت ویژه به راحتی می توان آن را نصب نمود. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با ترموود مورد استفاده در سونا و استخرها به طور کامل آشنا کنیم.

نوع ترموود مورد استفاده در استخر و سونا

تا به امروز در ساخت استخر و سونا، به وفور از کفپوش های سیمانی استفاده گردیده است. در صورتی که سیمان جزو مصالحی است که در فصل زمستان سرما را به شدت جذب می نماید. همچنین در فصل تابستان، کاملا گرما را جذب نموده و داغ می شود. بنابراین راه رفتن روی آن می تواند ناخوشایند باشد. به همین دلیل است که امروزه استفاده از ترموچوب ها جای کفپوش های سیمانی را گرفته اند.

ترموود - ترموچوب - ترمووود

استفاده از چوب های ترمو شده می تواند به جذب انرژی و تنظیم دما کمک نماید. همچنین ترموچوب ها نصب بسیار راحتی دارند و از نظر زیبایی نسبت به کفپوش های سیمانی برتری ویژه ای دارند. از طرفی ترمو چوب های مورد استفاده در سونا و استخر در عوامل جوی مانند برابر نور خورشید و عوامل محیطی مانند آب و رطوبت، از مقاومت بسیار خوبی برخوردار هستند.نورپردازی نمودن چوب های ترمو شده و همچنین امکان تعبیه خروجی جهت عبور آب از ترموود ها از دیگر مزایای آن است که موجب می شود تا آن را جایگزین متریال های قدیمی سونا و استخرها نمایند. به طور مثال فضای خالی میان ترمو چوب ها را می توان با استفاده از رشته های نوری پر نمود. این ویژگی ها موجب می شود تا از ترمو چوب ها جهت طراحی استخر و سونا در فضای آزاد نیز بتوان به راحتی استفاده نمود.

تاثیر استفاده از ترموود در سونا و استخر

  • از آنجایی که مدل و رنگ بندی ترموود های سونا و استخر از جمله ویژگی هایی است که، می تواند در زیبایی فضای سونا و استخر موثر باشد. تنوع رنگ و مدل چوب های ترمو شده موجب می شود تا، بتوان آن را به راحتی با دیگر المان های موجود در محیط هماهنگ نمود.
  • همچنین از آنجایی که نگهداری از ترمو چوب ها بسیار راحت می باشد. می توان زیبایی آن را در طولانی مدت حفظ نمود.
  • هنگام استفاده از ترمو چوب ها برای تمیز کردن فضای استخر و سونا، نیاز به صرف زمان و هزینه زیادی نمی باشد.
  • در صورت استفاده از ترموود در استخر آب گرم، بهتر است از ترمو چوب های ضخیم تر استفاده نمایید. این ترمو چوب ها مقاومت بیشتر در برابر دمای بالا دارند.

ویژگی های ترموود مورد استفاده در سونا و استخر

  • عدم نفوذ حشرات: از جمله ویژگی های ترموود مورد استفاده در سونا و استخر، می توان به مقاومت چوب های ترمو شده در برابر نفوذ حشرات اشاره نمود. چوب های معمولی به دلیل مواد مغذی موجود در آن، معمولا به سرعت حشرات را به خود جذب نموده و دچار پوسیدگی می شوند. ترمو کردن چوب موجب می شود تا، این مواد مغذی از بین بروند. به همین دلیل چوب های ترمو شده مورد استفاده در استخر و سونا، از مقاومت خوبی در برابر جذب حشرات برخوردار هستند.
  • جلوگیری از رشد قارچ ها: چوب های معمولی به دلیل رطوبت بالایی که دارند. محیط خوبی برای رشد قارچ ها و باکتری ها هستند. ترمو کردن چوب ها می تواند این رطوبت را به صفر برساند. به همین دلیل است که استفاده از ترموود های استخر و سونا، از مقاومت خوبی در برابر رطوبت برخوردار هستند. بنابراین از رشد باکتری و قارچ ها نیز جلوگیری می نمایند.
  • طول عمر و مقاومت بالا: ترموود ها از جمله متریال های به روز هستند که در مصارف مختلفی از جمله طراحی و ساخت سونا و استخر مورد استفاده قرار می گیرند. این متریال ها از دوام و مقاومت بسیار بالایی نسبت به چوب های معمولی برخوردار هستند. از آنجایی که ترمو چوب ها در برابر انبساط و انقباض بسیار مقاوم هستند. در نتیجه ابعاد آن ها نیز در سرما و گرما تغییر نخواهد کرد. همچنین مقاومت بالای ترمو چوب ها در برابر رطوبت موجب می شود تا هنگام استفاده در سونا از پوسته پوسته شدن و فرسودگی کفپوش ها جلوگیری شود. به همین دلیل است که استفاده نمودن از ترمو چوب ها به عنوان کفپوش های استخر و سونا، می تواند انتخابی کاملا بهداشتی باشد.

چوب مناسب جهت تولید ترموود سونا و استخر

معمولا چوب های مورد استفاده جهت ترمو شدن از درختان کاج تهیه می شود. اما نکته بسیار حائز اهمیت در رابطه با ترموود های استخر و سونا، چوبی است که مورد استفاده قرار می گیرد. چوب های مورد استفاده در تولید ترمو چوب ها با توجه به میزان رطوبت، عمر چوب و نوع الیاف به دو دسته نرم و سخت تبدیل می شوند. که با توجه به بررسی ویژگی های هر چوب می توان مشخص نمود، کدام برای تولید ترمو چوب استخر و سونا     مناسب تر است.

چوب های سخت به دلیل جذب گرما در صورت استفاده در سونا می توانند هنگام راه رفتن، موجب احساس سوختگی کف پاها شوند. در صورتی که چوب های نرم به دلیل وجود فیبر و سلولز سبک تر می توانند در برابر گرما مقاومت نموده و خنکی خود را حفظ نمایند. به همین دلیل انتخاب بهتری برای استفاده در سونا می باشند. چوب های نراد، زبان گنجشک، صنوبر، سدرا و شوکران از مناسب ترین چوب ها جهت تولید ترمو چوب سونای خشک می باشند.

به طور کلی هر چه میزان رطوبت چوب کمتر باشد. به معنای دوام بیشتر آن در برابر رطوبت و آب است. در نتیجه چوب هایی که رطوبت کمتری دارند، انتخاب مناسب تری برای تولید ترمو چوب مورد استفاده در فضای سونا و استخر می باشند. چوب هایی که رطوبت آن ها کم است. پس از تبدیل شدن به ترمو چوب، معمولا به عنوان ترموود های ضد آب از آن ها استفاده می گردد.

پست های مرتبط