نمای ترموود ساختمان (آپدیت آذر 1399)

خلاصه محتوا:

ترمووود

از آنجایی که امروزه نمای ساختمانها بخش عظیمی از هر شهر و منطقه ای را تشکیل دادند. طراحی نماها دغدغه مهمی در حوزه معماری شده است. از آنجایی که نماهای یک شکل و تکراری میتوانند ظاهر شهر را مصنوعی و به دور از هیجان نشان دهند. نماهای نا هماهنگ میتواند ظاهر نا متعادلی را در شهر ایجاد کند. این محتوا به منظور آشنایی با نمای ترموود ساختمان، نگارش شده است.

از آنجایی که امروزه نمای ساختمان ها بخش عظیمی از هر شهر و منطقه ای را تشکیل داده اند. طراحی نماها دغدغه مهمی در حوزه معماری شده است. از آنجایی که نماهای یک شکل و تکراری می توانند ظاهر شهر را مصنوعی و به دور از هیجان نشان دهند. نماهای نا هماهنگ و به نوعی هر کدام یک رنگ، می تواند ظاهر آشفته و نا متعادلی را در شهر ایجاد کند. بنابراین طراحی نمای ساختمان ها، در حفظ ظاهر هر شهر و زیبایی آن بسیار موثر است. از آنجایی که در نماها از متریال های متنوعی استفاده می گردد. در ادامه قصد داریم شما را با نحوه طراحی نماها و همچنین نمای ترموود ساختمان به طور کامل آشنا نماییم.  

ترمووود

ترموود در نمای ساختمان

استفاده از متریال چوب در نمای ساختمان ها، امروزه از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. از طرفی به کار بردن این متریال در هر نمایی می تواند هماهنگی جذابی را ایجاد نماید. چوب  احساس هیجان و زندگی را در ظاهر شهر ایجاد می نماید. از طرفی چوب جزو متریال هایی است که، در تمامی دوران زیبایی و جذابیت خود را حفظ نموده است و هرگز خسته کننده و قدیمی نشده است.

اما از آنجایی که نمای ساختمان ها در برابر عوامل طبیعی و جوی، مانند باد و باران، برف، سرما، نور مستقیم خورشید و … قرار دارند. استفاده از متریالی که در برابر عوامل جوی مقاومت بالایی داشته باشند، بسیار حائز اهمیت است. از آنجایی که چوب در برابر رطوبت و نور خورشید از مقاومت کافی برخوردار نیست. استفاده از   چوب های معمولی در نمای ساختمان، امکان پذیر نیست.

به همین دلیل بهترین انتخاب برای نمای چوبی ساختمان ها، استفاده از ترموود است. ترمو چوب از چوب درخت کاج تهیه می شود. که در دمای بالا حرارت می بیند. که موجب افزایش مقاومت چوب در برابر نور، سرما و رطوبت می شود. ترموود ها را به راحتی می توان رنگ آمیزی نمود. همچنین روند تولید ترموود به گونه ای است که، دوام و استحکام چوب در برابر عوامل جوی و طبیعی به شدت افزایش می یابد.

البته نکته حائز اهمیت در رابطه با ترموود انتخاب شده جهت استفاده در نمای ساختمان، نحوه تولید ترمو چوب است. از جمله عوامل تاثیر گذار در انتخاب ترمو چوب نما می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • چوب اولیه ای که جهت تولید ترموود مورد استفاده قرار می گیرد، در تعیین کیفیت آن بسیار موثر است.
  • میزان حرارت وارد شده به چوب
  • و همچنین روند ترمو شدن چوب بر اساس استانداردها نقش موثری در تعیین کیفیت ترمو چوب نهایی دارند.

مزایای استفاده از ترموود در نمای ساختمان

ترمووود
  • از جمله مزیت های استفاده از ترموود در نمای ساختمان ها، سبکی و ماندگاری ترمو چوب ها در شرایط آب و هوایی مختلف است.
  • همچنین ترمو چوب ها نقش بسیار زیادی در زیبا سازی نمای ساختمان ها دارند.
  • تولید ترموچوب ها با ابعاد ثابت و مشخص از دیگر ویژگی های ترمو چوب نما می باشد.
  • طبیعی بودن ظاهر چوب می تواند موجب منحصر به فرد شدن نمای ساختمان شود.
  • ترمو چوب ها قابلیت رنگ آمیزی با استفاده از رنگ های مخصوص چوب دارند. که مقاومت آن ها را در برابر اشعه ماورا بنفش خورشید افزایش می دهد.
  • فرایند ترمو شدن این چوب ها، موجب از بین رفتن قارچ، ویروس و میکروب های موجود در چوب      می شود.
  • همچنین از بین رفتن رطوبت ترموود ها هنگام حرارت دیدن، از نفوذ حشرات و موریانه درون چوب نما جلوگیری می نماید.
  • ترمو چوب ها مقاومت بسیار بالایی در شرایط آب و هوایی مختلف دارند.
  • همچنین به راحتی می توان این چوب ها را جا به جا نمود و یا روی نما نصب کرد.
  • به دلیل حرارت دیدن ترمو چوب ها، امکان برش های منحنی ترموچوب ها بدون ایجاد ترک روی    چوب ها وجود دارد.
  • از آنجایی که در ساختمان های چندین طبقه و گسترده، سبک سازی نما به دلیل کاهش وزن ساختمان، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. استفاده از ترمو چوب ها می تواند بهترین روش برای کاهش قابل توجه وزن ساختمان ها و همچنین سبک سازی نمای ساختمان ها باشد.
ترمووود

اصول استفاده از ترموود در نمای ساختمان

ترموود های تولید شده از درخت های کاج با برگ های سوزنی (روسی)، به دلیل سبک وزنی که دارند برای استفاده در نمای ساختمان مناسب تر از دیگر ترمو چوب ها هستند. از طرفی مدت و میزان حرارت دهی این چوب ها نیز در انتخاب آن ها بسیار موثر است. همچنین مقاومت کم ترمو چوب ها در برابر اشعه UV خورشید از جمله ضعف های ترموود ها می باشد.

اما برای از بین بردن این ضعف، کافی است تا از رنگ های مخصوص ترمو چوب ها استفاده نمود. این رنگ ها مقاومت ترمو چوب را در برابر اشعه UV به شدت افزایش می دهد. معمولا ترمو چوب هایی که در نما استفاده   می شوند. پس از مدتی به دلیل برخورد همین اشعه ها، دچار تغییر رنگ می شوند. که با رنگ آمیزی مجدد،    می توان مقاومت اولیه ترموود ها را بازگرداند. پوشش های های توصیه شده جهت مقاوم نمودن ترمو چوب ها در برابر اشعه UV، واکس با پایه آبی، لاک الکل و رنگ یا روغن می باشد.

رعایت استانداردهای استفاده از ترمو چوب از دیگر اصول نما سازی است که باید به آن کاملا توجه نمود. از جمله استانداردها می توان به نحوه برش چوب، نحوه پیچ کردن آنها، فاصله میان پیچ ها، چوب انتخاب شده جهت    زیر سازی، جنس پیچ و همچنین فاصله میان پیچ با اولین الوار اشاره نمود.

نحوه نصب ترموود های نما، به مواردی همچون ضخامت پروفیل های مورد استفاده، برند انتخابی ترمو چوب و تراکم ترمو چوب ها بستگی دارد. استفاده نمودن از درز بند های مناسب (فلاشینگ) که معمولا فلزی هستند، میان ترمو چوب و پروفیل های بام و همچنین در و پنجره های نما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

نکته: توجه نمودن به درز بندی در نماهایی که با استفاده از ترمو چوب طراحی شده اند، می تواند علاوه بر افزایش کیفیت کار، میزان مقاومت و طول عمر ترمو چوب ها و همچنین نمای ساختمان را افزایش دهد.

پست های مرتبط