روف گاردن چیست و کاربرد ترموود در آن (آپدیت آذر 1399)

خلاصه محتوا:

ترموود با توجه به میزان دمایی که متوجه چوب می شود، در فضاهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. البته که ترموود در فضاهای داخلی و خارجی کاربرد دارد. اما طبیعتا استفاده از آن در فضاهای خارجی از جذابیت بسیار ویژه ای برخوردار است. این محتوا به منظور آشنایی با روف گاردن و کاربرد ترموود در آن، نگارش شده است.

ترموود-رووف گاردن

ترموود با توجه به میزان دمایی که متوجه چوب می شود، در فضاهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. البته که ترموود در فضاهای داخلی و خارجی کاربرد دارد. اما طبیعتا استفاده از آن در فضاهای خارجی از جذابیت بسیار ویژه ای برخوردار است. از جمله کاربردهای آن در فضاهای خارجی می توان به استفاده در نمای ساختمان ( در، پنجره، نرده و …) اشاره نمود. اما یکی از جذاب ترین کاربردهای ترموود می توان به استفاده از آن در     روف گاردن ها اشاره داشت. در ادامه شما را با تعریف روف گاردن و همچنین کاربرد ترموود در آن، بیشتر آشنا خواهیم نمود.

ترموود-رووف گاردن

روف گاردن چیست؟

قطعا تمامی افرادی که در حوزه معماری و دکوراسیون دارای تخصص و مهارت هستند. یا افرادی که به دکوراسیون علاقه مند هستند و مطالب آن را دنبال می کنند، واژه روف گاردن را به وفور شنیده اند. روف گاردن یا همان بام سبز نوعی باغچه است که در پشت بام خانه ها ایجاد می شود. شما می توانید با استفاده نمودن از چند گلدان طبیعی و یا اجرای یک فضای سبز گسترده، پشت بام خانه خود را به روف گاردن تبدیل نمایید.

ترموود - ترموچوب - ترمووود

معمولا با توجه به ویژگی های معماری خانه، نحوه و قدرت لوله کشی، عایق بندی، راه آب و … میزان طبیعی بودن و یا مصنوعی بودن فضای سبز تعیین می گردد. معمولا در بیشتر روف گاردن ها هر چقدر که مقاومت بنا و عایق بندی آن، استاندارد و اصولی باشد. از چمن های مصنوعی استفاده می گردد. دلیل این انتخاب رسیدگی راحت تر به چمن های مصنوعی نسبت به چمن های طبیعی است. از آنجایی که چمن مصنوعی نیازی به آبیاری و یا هرس کردن ندارد. به همین دلیل است که مناسب ترین انتخاب برای روف گاردن ها می باشد.

به طور کلی در اجرا نمودن روف گاردن ها دو متریال جذاب و دائمی وجود دارد. که این دو شامل گیاهان و چوب می باشند. جذابیت، هماهنگی و زیبایی میان سبزی گیاهان و متریال چوب برای هیچ کسی پوشیده نیست. بنابراین اگر می خواهید روف گاردن جذابی داشته باشید. که در طولانی مدت نیز از آن خسته نشوید. می توانید از این ترکیب بهره ببرید.

ترموود - ترموچوب - ترمووود

برای اجرای بام سبز در خانه خود، باید به مواردی توجه نمایید. که از ابتدایی ترین آنها می توان به زیرسازی روف گاردن اشاره نمود. عایق بندی درست و زیرسازی از اولین قدم هایی است که برای اجرای فضای سبز در پشت بام خانه باید به آن توجه نمود. زیرا در صورت ضعف زیر سازی عمر مفید این فضای سبز به شدت کاهش می یابد. از طرفی می تواند به ساختمان آسیب های جدی مانند نفوذ نم به درون دیوارها وارد نماید.

ترموود-رووف گاردن

این زیر سازی شامل عایق بندی استاندارد و اصولی پشت بام و تعبیه خروجی آب از بام می شود. پس از         زیر سازی می توانید با توجه به وزن ساختمان و وزن روف گاردن از گیاهان متنوعی استفاده نمایید. توجه به وزن نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به طور مثال اگر وزن ساختمان به خودی خود زیاد باشد. شما نمی توانید از درختان سنگین و بزرگ در روف گاردن استفاده نمایید. به طور کلی بهترین انتخاب برای بام های سبز، استفاده از درختچه ها می باشد.

از آنجایی که امروزه ساختمان های بلند مرتبه موجب کاهش فضاهای سبز و لذت بردن از طبیعت شده اند. از طرفی زندگی های ماشینی این اجازه را نمی دهد تا افراد هر روز برای لذت بردن از طبیعت مسیر طولانی را طی نمایند. اجرای روف گاردن ها امروزه از محبوبیت و استقبال بسیار زیادی برخوردار شده است. این بام های سبز موجب می شود تا افراد هر زمان که می خواهند، بدون نیاز به طی کردن مسیرهای طولانی، بتوانند از حضور در فضای سبز لذت ببرند. ترکیب ترموود و گیاهان می تواند در ریکاوری نمودن روحیه و انرژی انسان ها بسیار موثر واقع شود. بنابراین ساخت روف گاردن ها با استفاده نمودن از این متریال ها، تاثیر مستقیمی در زندگی افراد خواهد گذاشت.

ترموود-رووف گاردن

کاربرد ترموود در روف گاردن

از آنجایی که هدف از اجرایی نمودن روف گاردن ها، ایجاد محیطی سبز برای حفظ روحیه و سلامت جسمی افراد، توجه نمودن به طبیعت و در عین حال اقتصادی بودن هزینه های اجرای آن نسبت به ارزشمندی آن است. استفاده از متریال های مقرون به صرفه و در عین حال ایده آل، از مهم ترین انتخاب های این بام های سبز      می باشد.  ترموود نوعی از متریال چوب است که، در اجرای روف گاردن ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

در مناطق گرم معمولا از ترموود برای اجرای لوور در پشت بام های سبز استفاده می شود. لوور در فرانسوی به معنای سایه بان می باشد. استفاده از ترموود به عنوان سایه بان می تواند نور مستقیم خورشید را بشکند. از آنجایی که نور بیش از اندازه و مستقیم می تواند علاوه بر آزار دهنده بودن برای افراد، موجب پژمردگی و آسیب دیدن گیاهان نیز شود. بنابراین ایجاد سایبان در روف گاردن های مناطق گرم بسیار ضروری می باشد.

ترموود - ترموچوب - ترمووود

به دلیل ویژگی های ترموود، معمولا در ایران برای ساخت لوور ها از این متریال استفاده می گردد. پس از نصب لوور ها نیز آن ها را رنگ آمیزی می نمایند. از دیگر کاربردهای چوب ترمو در روف گاردن ها می توان به ساخت پرگولا اشاره نمود. پرگولا نوعی سازه چوبی است که مانند آلاچیق اجرایی می شود. اما نمی تواند از ورود آب باران و تابش نور جلوگیری نماید. به همین دلیل پس از اجرا پوششی روی آن قرار خواهد گرفت.

اجرای کفپوش های روف گاردن، از دیگر مصارف ترموود ها در اجرای پشت بام سبز می باشد. اجرای       کفپوش های چوبی در پشت بام های سبز می تواند جذابیت بسیار زیادی داشته باشد. البته با توجه به مساحت روف گاردن می توان از ترکیب ترموود و چمن استفاده نمود. معمولا برای حفظ زیبایی و مدیریت نمودن      هزینه های اجرای پشت بام های سبز، تمامی کفپوش ها را چمن در نظر گرفته و مسیر های حرکتی را با استفاده نمودن از چوب ترموود مشخص می نمایند. ایجاد بستر حرکتی علاوه بر ملموس نمودن فضای روف گاردن      می تواند در کاهش هزینه های ساخت روف گاردن نیز موثر باشد.

پست های مرتبط