تفاوت ترموودهای ساخت ایران و فنلاند ( آذر1399)

در مقالات قبلی تلاش کردیم شما را با این که ترموود چیست و مزایا و معایب ترموود آشنا کنیم همچنین در مورد چوب اش که نوعی دیگر از ترموود است صحبت کردیم حال در این مقاله میخواهیم شما را با تفاوت ترموود ایرانی و فنلاندی آشنا کنیم

خلاصه محتوا:

کشور فنلاند بعد از کلی مطالعات و انجام تحقیقات زیاد در حوزه های جنگل داری و کسب دانش کافی در مورد موقعیت های جغرافیایی توانست با ایجاد جنگل های مصنوعی و توسعه بخشیدن به رشد و پرورش درخت های زبان گنجشک و کاج برای صنعت ترموود در رده ی اول تولید کننده های چوب ترمووود در سطح جهان باشد.

ترموود - ترموچوب - ترمووود

چوب های ترمووود:

همان گونه که می دانیم چوب های ترموود محصول کشور فنلاند بوده که بعد از گذشت سال ها و انجام بررسی های زیاد و مطالعات و تحقیقات فراوان در این زمینه کشورهای دیگر مانند آلمان و هلند و فرانسه توانستند اقدام به تولید این چوب ها نمایند. کشور فنلاند بعد از کلی مطالعات و انجام تحقیقات زیاد در حوزه های جنگل داری و کسب دانش کافی در مورد موقعیت های جغرافیایی توانست با ایجاد جنگل های مصنوعی و توسعه بخشیدن به رشد و پرورش درخت های زبان گنجشک و کاج برای صنعت ترموود در رده ی اول تولید کننده های چوب ترمووود در سطح جهان باشد. ولی به همت محققان زیاد و بررسی ها و انجام مطالعات فراوان کشور ایران نیز توانست اقدام به تولید این چوب ها نماید. مواردی همچون کاربرد های زیاد آن در انواع صنایع و همین طور جلوه ی زیبایی که دارد موجب شد که محققان سعی در انجام فرایند ترموود در سطح کشور ایران کند.

ترموود - ترموچوب - ترمووود

ولی به علت این که موقعیت های جغرافیایی و شرایط آب و هوایی جنگل های ایران به عنوان محلی مناسب برای رشد این درختان نبوده برای همین علت با وارد کردن مواد خام اولیه و یا چوب های خام برای انجام فرایند و پروسه ی ترموود از خارج کشور اقدام به این کار می کند. این موضوع در مورد کیفیت چوب های ترموود لازم به ذکر است که بعضی اوقات ممکن است به دلیل عدم استفاده از مواد خام و اولیه ی مناسب و یا نقص در پروسه ی ترمووود, نتیجه ی به دست آمده از این عملیات از کیفیت بالایی نسبت به کیفیت چوب های فنلاندی برخوردار باشد. ولی خوب برخی از افرادی که همیشه برای خرید به دنبال گزینه هایی با قیمت پایین هستند می تواند بهترین مورد باشد چون قیمت چوب های ترموود ایرانی به نسبت چوب های ترمووود فنلاندی بسیار پایین می باشد.

ترموود - ترموچوب - ترمووود

بررسی تفاوت های چوب های ترمووود ایرانی با ترموود فنلاندی در چیست:

  1. کیفیت و دوام چوب های ترموود: از مزایای  چوب های ترموود در مقاومت این چوب ها در مقابل شرایط جوی مانند باران و برف و نور خورشید است به این صورت که این چوب ها به هیچ عنوان رطوبت را جذب نکرده و ابعاد آن کاملا ثابت می باشد و در مقایسه با سایر چوب ها از وزن کمتری برخوردار است و در برابر نفوذ حشرات بسیار مستحکم می باشد  که همه ی این مزیت ها می تواند در انتخاب نوع ترمووود چوب تغییر کند و این تغییر به علت استفاده از مواد اولیه ی ابتدایی است و همچنین استاندارد بودن انجام فرایند ترموود نیز می تواند در کیفیت و دوام چوب تاثیر فراوانی بگذارد.

۲. مواد اولیه ی چوب های ترموود : انتخاب مواد اولیه ی چوب های ترمووود می تواند در کیفیت آن تاثیر زیادی داشته باشد و همان گونه که مستحضر هستید بهترین درختان برای چوب های ترموود در شمال کشور فنلاند رشد می کند و به همین دلیل ترمووود های که از این چوب ها تولید می شوند بسیار با کیفیت تر در مقایسه با بقیه ی ترموود های تولید شده از سایر چوب ها هستند. از آن جایی که ترمووود های ایرانی از قبلا با استفاده از چوب های درختان کاج روسی تولید می شدند ولی به علت این که کاج های روسی از کیفیت پایین تری برای انجام پروسه ی ترموود نسبت به کاج های فنلاندی بودند همین موضوع باعث شد تا تولید کننده های ایرانی از کشور فنلاند اقدام به خریداری چوب های کاج نمایند.

ترموود - ترموچوب - ترمووود

بررسی سایر تفاوت های چوب های ترموود ایرانی با فنلاندی:

ترموود - ترموچوب - ترمووود
  1. تکنولوژی اعمال پروسه ی ترموود: از دیگر مواردی که می تواند در کیفیت چوب های ترمووود تاثیر بگذارد انجام و اجرای درست و استاندارد پروسه ی فرآوری ترموود می باشد. به دلیل این که در اثر اجرای غیر استاندارد این پروسه در روی با کیفیت ترین چوب ها نیز می تواند منجر به تولید چوب های ترمووود ضعیف و بی کیفیت گردد. از جمله مواردی که می تواند استاندارد اجرای فرایند فراوری ترمووود را تحت تاثیر بگذارد در روند افزایش و کاهش دما و کنترل رطوبت در مدت زمان انجام این پروسه و میزان حرارت و یکنواختی حرارت و مدت زمان حرارت دادن در داخل کوره و…. می باشد. برخی آزمایشگاه هایی برای کنترل استاندارد  و تعیین کیفیت چوب های ترموود وجود دارد که  با انجام آزمایش های بسیار پیچیده و دقیق می توانند انجام استانداردهای پروسه ی ترموود را کنترل نمایند. مرکزهای اصلی این آزمایشگاه ها در کشورهای فنلاند و آلمان و سوئد و استونی  موجود می باشد برای همین علت است که چوب های تولید شده در این کشورها از استانداردهای لازم برخوردار بوده و به راحتی می تواند در تمامی دکوراسیون های داخلی و نما ها استفاده نمود در صورتی که چوب ترموود های ساخت ایران که به وسیله ی تولید کننده های نامعتبر ساخته می شود به علت این که استاندارد های کافی را برای انجام فرایند فراوری ترموود نداشته از کیفیت پایین تری برخوردار بوده و در صورت استفاده از آن ها در محیط های بیرون می تواند بعد مدت زمان کوتاهی خراب شود. 
  2. شکل ظاهری چوب های ترموود: چوب های ترموود فنلاندی به رنگ تیره بوده و به همین دلیل در اکثر شرایط آب و هوایی پایدار می باشد ولی ترمووود های ایرانی به علت حرارت دهی کم در کوره ها به رنگ روشن تر هستند. همین طور در صورت مقایسه ی تفاوت ترموودهای ایرانی و فنلاندی در شکل ظاهری آن ها مانند کیفیت پرداخت و صاف و صیقلی بودن کناره های این چوب ها هستند که ترموودهای ایرانی  در این موارد ضعیف می باشد.
  3. قیمت نهایی چوب های ترموود: به دلیل کیفیت بالای ترمووود فنلاندی که موجب می شود از طول عمر زیادی داشته باشد به طبع از قیمت بالاتری نسبت به ترموود ایرانی که از کیفیت های پایین تری در مقایسه با ترمووود فنلاندی تولید می شوند برخوردار شود, به دلیل این که چوب های ترموود ایرانی از چوب های کیفیت پایین روسی تولید می شوند و در مقایسه با درخت های جنگلی فنلاندی دارای مقاومت کمتری هستند.
ترموود - ترموچوب - ترمووود

پست های مرتبط