همه چیز در مورد چوب ترموود (آپدیت آذر ۱۳۹۹)

بررسی همه چیز در مورد ترموود:

در پست های قبلی در مورد اینکه ترموود چیست صحبت کردیم و همچنین از مزایا و معایب ترموود گفتیم

ترموود - ترموچوب - ترمووود

با توجه به شرایط قیمت ترموود متغیر است و به دلیل این که وارداتی است ممکن است قیمت آن فرق کند. استفاده از چوب ترمووود در بناها و ساختمان ها سالیان دراز است که یک کار پسندیده و مطلوبی می باشد  با وجود این که به دلیل خاصیت های فیزیکی چوب ترمووود برخی محدودیت هایی در اجرای آن مخصوصا در محیط های باز ایجاد می شود. ولی به مرور زمان تمامی افراد به این نکته پی بردند که حرارت دادن چوب در دمای بالا موجب می شود تا دوام آن زیاد شده و دیرتر خراب شود. به دلیل این که فرایند تولید چوب ترمووود به وسیله ی حرارت دادن چوب با دمای 180 درجه سانتی گراد تا 220 درجه سانتی گراد در بازه ی زمانی نزدیک به 100 ساعت که با توجه به نوع چوب  اولیه متغیر است ایجاد می شود. در طول این مدت زمان این فرایند تمامی اکسیژن چوب از بین می رود که این امر باعث می شود تا امکان سوختن چوب ترمووود از بین برود.

ترموود - ترموچوب - ترمووود

روش های متعدد و گوناگونی برای انجام فرایند و پروسه ی ترمو کردن چوب وجود دارد که در آن پروسه ها از بخارآب و روغن و … استفاده می شود و انجام این موارد در همه ی روش های انجام پروسه ی ترمو یکسان است این موارد عبارت است از خشک کردن و حرارت دادن و در نهایت خنک کردن. برندهایی  که چوب های فضای باز  و محیط های بیرون را ارائه می دهند عمدتا فنلاندی هستند. ترموود ها با توجه به کیفیت و نوعی که دارند در برابر شرایط جوی مانند نور خورشید و یا گرما و سرما  و گرد و غبار و برف و باران بسیار مقاوم بوده و با توجه به سایر چوب ها و چوب های معمولی از دوام بالاتری برخوردار هستند در همین راستا می توان گفت که از طول عمر بالاتری نیز برخوردار است. همچنین ذکر این موضوع از قاعده مستثنی نمی باشد که عناصر شیمیایی نیز که موجب فاسد شدن چوب می شود در طی انجام این فرایند حرارت دهی با دمای بالا از بین می رود. ناگفته نماند که هر اندازه فرایند انجام ترموچوب طبیعی باشد به همان اندازه ترموچوبی که به دست می آید از دوام بالاتری برخوردار است.

ترموود - ترموچوب - ترمووود

بررسی مختصر در مورد موارد استفاده از این ترموود در چیست؟

موارد استفاده از ترمووود چوب که عمده ترین و اصلی ترین آن ها در نماهای ساختمانی است از دیرباز طرفداران مخصوص به خود را داشته و از محبوبیت بالایی در بین طراحان داخلی و مهندس های معماری دارد. تنها نکته ای که باید به آن توجه شود این است که تقریبا یک درز برای انبساط به اندازه ی 2 سانتی متر ما بین  ترموود و سایر متریال هایی که استفاده می شود را رعایت کنید. به دلیل این که چوب های ترموود به صورت مستمر سایزشان تغییر می کنند.  که به این حالت تغییر سایز چوب ترموود نیز گفته می شود. از دیگر موارد استفاده از این چوب ها در محیط های مرطوب مانند حمام و سونا و سرویس های بهداشتی و سونا و کف های دوره های استخر می باشد همچنین امروزه در اکثر آلاچیق ها و پرگولا نیز به دلیل چوبی بودن خصلت ترمووود استفاده از آن کاملا پذیرفته است.

ترموود - ترموچوب - ترمووود

در مورد این چوب ها به صورت مختصر و کوتاه راجع به نصب آن ها نیز می پردازیم که به صورت عمومی نصب این چوب ها به دو شکل استفاده از کلیپس و یا زیر سازی  چوبی می باشد که در روش اول زیرسازی از طریق آهن کشی و یا استفاده از پروفیل گالوانیزه انجام می شود و این چوب ها به وسیله ی کلیپس به زیرسازی متصل می شود و در روش های دوم این زیر سازی به شکل عمودی بر روی پروفیل های چوب نما انجام می شود و به وسیله ی پیچ های استاندارد ضد زنگ و پروفیل های ترموود در روی پروفیل نصب می گردد.

رنگ این چوب ها به چه مواردی بستگی دارد:

راجع به رنگ ترموود باید گفت که اگر چه این چوب با فرایند و پروسه ی استاندارد تولید شود در این صورت نیازی به رنگ چوب ترمو نیست و برای این که این چوب از طول عمر بالاتری برخوردار شود نیازی به استفاده از سایر پوشش ها نمی باشد. همین طور با توجه به نحوه ی دکوراسیون و سلیقه ی طراح می توان از چوب های تیره و روشن و یا رنگ های مخصوصی که مد نظر معمار داخلی است و همچنین از رنگ های رایج نیز برای این کار استفاده نمود. البته ذکر این موضوع نیز خارج از قاعده نمی باشد به دلیل این که انجام این فرایند و پروسه ی دما دادن چوب ها با دو روش حرارتی انجام می شود, چوب هایی که از سطح حرارتی بالاتری برخوردار هستند از رنگ تیره بوده که این قابلیت را دارند که در فضاهای مجهز به سیستم های گرمایش از کف نیز قرار بگیرند و چوب هایی که از سطح متوسط حرارتی برخوردار بوده اند از رنگ های روشن تری برخوردار هستند. مقدار سطح حرارت  این پروفیل ها تا حدود  190 درجه ی سانتی گراد است.     

ترموود - ترموچوب - ترمووود

همچنین از دیگر دلیل های استفاده از این چوب و انتخاب چوب ترموود برای دکوراسیون های داخلی و خارجی در این است که از این مدل چوب به دلیل استحکام بالایی که دارد می توان برای ایجاد تاب ها و آلاچیق ها و نماهای بیرونی و داخلی برخی ساختمان ها استفاده کرد و دیگر موارد استفاده از آن در ایجاد انواع مبل ها و گلدان های زینتی و پایه های چراغ دار است.  به دلیل فراوری این چوب ها با دمای بالا که موجب خارج شدن تمامی مواد مغذی این چوب ها می شود این امر باعث می شود که این چوب از حمله ی حشره های چوب خوار در امان باشد. جنگل های شمال آمریکا بهترین مکان برای تهیه ی درخت های چوب های زبان گنجشک می باشد. منبع اصلی تامین این چوب ها جنگل های مرکز کشور فنلاند می باشد و همچنین بهترین مرکز برای تامین چوب های درخت های سوزنی برگ و تولید مواد خام موردنظر برای ترموود همین جنگل ها می باشد.

ترموود - ترموچوب - ترمووود

پست های مرتبط