بررسی مزایا و معایب ترموود (آپدیت آذر 1399)

ترموود و مزایا و معایب آن مواردی است که قبل از شروع کار با این ماده زیبا باید بدانید در پست های مختلف ما در مورد اینکه ترموود چیست و همه چیز در مورد ترموود صحبت کردیم. در این مقاله میخواهیم در مورد اینکه ترموود یا همان ترموچوب چه مزایا و معایبی دارد صحبت کنیم.

تفاوت خواص ترموود یا ترموچوب چوب با سایر چوب های موجود در چیست:

ترموود - ترموچوب - ترمووود

 در این مقاله قصد داریم در مورد مزیت ها و معایب چوب ترمووود برای شما مطالبی ارائه دهیم, در این محتوا با شروع یک تعریف کوچک از ترموود چوب بحث خود را شروع می کنیم. با انجام پروسه و فرایندهایی می توان موجب بهبود مقاومت بیولوژیکی چوب با استفاده از فرآوری های درست و مطابق با استانداردهای ترمووود شد و در نهایت خواص طبیعی آن را تغییر داد که همین امر باعث افزایش زیبایی آن شده و جلوه ی جذابی به چوب می بخشد و چوب ترمووود یک چوب اصلاح شده با حرارت بسیار بالا می باشد. یکی از اساسی ترین تغییراتی که می تواند بر روی چوب انجام داد در رابطه با خواص مکانیکی آن بوده که با تغییر دادن سختی چوب می توان به نتیجه رسید و چوب را ترد کرد. البته ذکر این موضوع از قاعده مستثنی نمی باشد که این خاصیت به صورت ناخواسته ایجاد می گردد و برای استفاده از آن در برخی مصارف بسیار لازم می شود.  

ترمووود

تفاوتی که سایر چوب های موجود در بازار با چوب های اصلاح شده با حرارت بسیار بالا دارد به این صورت است که به وسیله ی فرایند اصلاح حرارتی که موجب می شود چوب ترمووود در صورت سوخته شدن دودی که از آن خارج شده در مقایسه با چوب های معمولی مانند اسپروس خیلی کم می باشد که همین امر موجب می شود که یک ویژگی مثبت برای این چوب به حساب بیاید.

مزایای ترموود چوب به چه صورت است:

از جمله مزیت های این چوب به صورت زیر است:

  • در صورت فراوری کردن چوب با حرارت بالا موجب کم شدن خاصیت هیگروسکوپی می شود. به دلیل اصلاح شدن چوب با حرارت بالا باعث افزایش و بهتر شدن دوام چوب می شود و برای همین علت در کاربردهای متفاوتی استفاده می شود که موارد استفاده آن در تولید مبل هایی که در فضای باز استفاده می شود و کاربردهای مختلفی در ایجاد گلدان های چوبی و پایه های چراغ و تاب و صندلی های پارک و آلاچیق ها و نماهای ساختمان  و صدها مورد دیگر دارد.
  • یکی دیگر از مزیت های بسیار مهم فرایند ترموود افزایش ثبات ابعادی چوب می باشد که به دلیل همین فراروری که روی چوب ترموود به وجود آماده شده است. یکی از مهم ترین مزیت های چوب ترموود در ثبات ابعاد آن است که می تواند یک ویژگی اساسی این چوب برای استفاده در اماکن و محیط های باز و در مقابل باران و باد و نور خورشید می باشد که همین مزیت  موجب می شود از مقاومت بالایی در چنین فضاهایی برخوردار شود.
  • از دیگر مزایای چوب ترموود در این است که به دلیل اصلاح این چوب با استفاده از حرارت بسیار زیاد نزدیک به 215 درجه سانتی گراد موجب می شود که چوب ترموود در مقابل پوسیدگی از مقاومت بالاتری برخوردار شود که همین امر موجب مناسب شدن استفاده از آن چوب در کاربردهای متفاوت و مختلف می شود.
  • مزیت دیگر چوب ترمووود به دلیل اصلاح آن با حرارت زیاد این است که انجام این پروسه موجب استخراج کامل صمغ چوب شده که این امر باعث سبک تر شدن وزن چوب می شود برای همین علت استفاده از آن در کاربردهای گوناگون بسیار مناسب و ساده خواهد شد.
  • –        یکی دیگر از مزایای اصلاح چوب با حرارت بالا این است که این کار موجب می شود تا مقاومت چوب در مقابل پوسیدگی و تجزیه شدن بیولوژیکی بهبود و افزایش یابد که همین امر موجب می شود که انتخاب این چوب در مصارف گوناگون و مختلف زیاد شود.  به دلیل این که چوب به صورت طبیعی در هر لحظه ممکن است که در حال تجزیه باشد ولی به دلیل انجام این فرآوری بر روی چوب موجب تغییر یافتن این امر طبیعی شده و به صورت کامل تجزیه ی چوب متوقف می شود.
  • از دیگر مزیت های چوب های فراوری شده با حرارت بالا در رنگ تیره ی آن است که می تواند متناسب با دکوراسیون شما موجب ایجاد یک فضای گرم شده و جلوه ی زیبایی را به محیط و فضای مورد نظر شما بدهد. به علت این که  چوب های ترموود در کوره ها با دمای بسیار زیاد  حرارت داده می شوند رنگ چوب تیره می شود ولی این تیرگی به گونه ای بر روی سطح کلی چوب پراکنده می شود که در همه ی قسمت های چوب به صورت یکنواخت و جذاب و خیلی زیبا می شود و در همه ی قسمت های چوب به شکل یکسان پخش شده است.
ترمووود

از معایب ترموود یا ترموچوب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ترموود - ترموچوب - ترمووود

علی رغم مزیت ها و ویژگی های بسیار زیاد این چوب که در تعداد زیاد و به صورت گسترده است ممکن است برخی عیب های مختصری نیز داشته باشد که به هیچ صورتی موجب خدشه دار شدن جایگاه این چوب و کاربردهای استفاده از آن بلکه نمی شود حتی ذره ای از ارزش آن نمی تواند کم کند. این عیب ها و ایرادات چوب ترمووود  به صورت زیر است:

ترموود - ترموچوب - ترمووود
  • یکی از معایب چوب های فراوری شده با دما و حرارت بالا در کاهش زمان آتش گرفتن آن است که به خاطر اصلاح این چوب ها موجب کم شدن رطوبت و صمغ موجود در آن می شود.
  • از دیگر ایرادات و عیب های چوب های اصلاح شده در این است که به دلیل این که در طی فرایند حرارت دهی چوب تمامی رطوبت خود را از دست می دهد در نتیجه قدرت انعطاف و خم پذیری آن بسیار کم می شود که این امر ممکن است در انتخاب این چوب در برخی مصارف تاثیر گذار باشد. و در پروژه هایی مانند ایجاد ساختمان های گرد و سازه های منحنی نمی توان این محصول را برای تکمیل پروژه ها انتخاب کرد.
  • از اصلی ترین ایرادات و عیب های این چوب همانند سایر چوب ها در این است که برای تولید چوب ترموود که موجب تخریب درخت های جنگل می شود ممکن است آسیب های جبران ناپذیری را به زیست محیط وارد کند.
ترموود - ترموچوب - ترمووود

پست های مرتبط