ترموود چیست؟ (شرکت وارد کننده اصلی ترموود و ترموچوب فنلاند آپدیت آذر 1399)

 ترموود چیست:

در پاسخ به این سوال باید گفت که ترمووود به نوعی از چوب گفته می شود که در مقایسه با بقیه ی چوب ها از ماندگاری بالاتر و استحکام بیشتری برخوردار است, به دلیل این که این چوب با مکانیزم پیشرفته ی حرارت فراوری شده است نسبت به چوب های دیگر مستحکم تر است. با اطمینان خاطر می توان گفت که برای تولید و ایجاد این نوع چوب به هیچ عنوان از مواد شیمیایی استفاده نشده است.  همچنین ذکر این موضوع از قاعده مستثنی نمی باشد که چوب ترمووود در مقابل کپک زدن و موریانه و حشره های موذی و ساس  و قارچ از مقاومت بالایی برخوردار است. چوب ترموود به دلیل این که شکل آن سالیان سال ثابت می ماند و رنگ آن بعد از گذشت زمان نیز اصلا تغییری نمی کند برای همین علت است که می تواند سال های زیادی, زیبایی روز اول خود را حفظ کند.

ترمووود

به دلیل این که امروزه از نماهای چوبی بیشتر استفاده می شود و از محبوبیت بالایی برخوردار شده است ترموود به عنوان یک چوب مقاوم بهترین گزینه برای انجام این کار می باشد,  به صورت کلی می توان گفت که برای تولید چوب ترموود از چوب هایی که جنس زبان گنجشک و چوب گونه کاج استفاده می شود. ترمووود اغلب به عنوان محصولی از کشور فنلاند شناخته شده است ولی ناگفته نماند که ترمووود در آلمان و کانادا نیز به صورت وسیع تولید می شود. برای تولید کردن این نوع چوب بدون استفاده از مواد شیمیایی و حرارت استفاده می شود. به دلیل به روز شدن زندگی ها و تغییر سبک زندگی ها از ساده به صورت مدرن افراد سعی در استفاده از لوازمی که طبیعت را به آن ها الهام می دهد می کنند و برای همین علت از چوب ترموود در نما ها و سایر مواردی که به صورت کامل به آن ها توضیح خواهیم داد استفاده می کنند.

ترمووود

انجمن تحقیقاتی ترمووود فنلاند:

 اگر بخواهیم به صورت ساده تعریفی از ترموود داشته باشیم باید بگوییم که ترمووود یک نوع از انواع چوب گفته می شود که همانند سایر چوب ها که دارای خاصیت ذاتی ناپایدار بودن و فروپاشی را نداشته و برهمین اساس دچار پوسیدگی نمی شود. در همین راستا برای برطرف کردن این موضوع از پروسه ای به نام حرارت استفاده می شود و موقعی که چوب را حرارت می دهند به آن اصطلاح ترمووود را می گویند. از سال 1930 به صورت علمی برای بالا بردن مقاومت چوب و استفاده از آن در سازه های بیرونی از سوزاندن چوب و حرارت دادن آن به صورت علمی مورد تحقیق و مطالعه قرار می دهند. از پیشتازان صنعت ترموود کشور فنلاند می باشد که برای بار اول اقدام به راه اندازی و تولید  این صنعت اقدام نموده است.

ترمووود

در همین راستا در این کشور یک مرکز و انجمن تحقیقاتی برای این صنعت ترموود با نام VTT تاسیس شده است که به صورت گسترده در این زمینه بررسی ها و پژوهش هایی انجام  می دهند. در آخر هم بعد از طی فرایند تیمار حرارتی ترمو چوب و یا همان ترمووود که به وسیله ی انجمن ترموود کشور فنلاند و با همکاری صنعت محصول های چوبی وارد بازار فروش شد. تا به امروز چوب های ترمووود که روانه بازار فروش می شوند بر اساس تحقیق های به دست آماده و تحت بررسی و نظارت این انجمن تولید می شوند.

ترمووود

مراحل تیمار حرارتی چوب ترموود به شرح زیر است:

انجام فرایند تیمار حرارتی یک پروسه ی زمان بر است که در مرحله های متفاوت انجام می شود به این مراحل فاز نیز می گویند که اگر بخواهیم برای شما توضیحی مختصر از این مرحله ها داشته باشیم به شرح زیر است:

فاز اول: اولین مرحله برای انجام این فرایند و پروسه برش چوب ها در اندازه های متفاوت و مختلف است. بعد از برش دادن آن ها دمای  چوب ها را به دمای 100 درجه ی سانتی گراد توسط گرما و بخار آب رسانده می شود. بعد از این مرحله کم کم دمای چوب را تا 130 درجه ی سانتی گراد بالاتر برده می شود و بعد از این که دمای چوب به مرحله مورد نظر رسید برای حفاظت از چوب و این که چوب ترک برندارد و برای جلوگیری از ورود مواد شیمیایی به درون بافت چوب از بخار کمک گرفته می شود. بعد از طی کردن این مراحل جهت خشک کردن چوب دمای آن را تقریبا به صفر رسانده می شود تا به این وسیله چوب خشک شود.

فاز دوم:  در این گام با در نظر گرفتن رده بندی تا حدود 180 درجه سانتی گراد و نهایت تا 215 درجه سانتی گراد ترمو چوب را حرارت می دهند تا اندازه ای که ترمو چوب به دمای مورد نظر برسد بعد از این که به دمای مورد نظر رسید برای آن که ترمو چوب را در همان دما نگه داشت و موجب استخراج صمغ و نم کامل چوب شد از بخار آب استفاده می شود به این صورت که رنگ چوب قهوه ای روشن شده و هم این که این کار موجب می شود که چوب آتش نگیرد.

ترمووود

فاز سوم: گام سوم برای  انجام این فرایند به این صورت است که در این مرحله اقدام به رطوبت دهی چوب می کنند. انجام این کار به روش پاشیدن آب به شکل باران استوایی است که موجب کم شدن دمای چوب شده و در نهایت با پایین آمدن دمای چوب به رطوبتی که نیاز است می رسد و این مقدار رطوبت به اندازه ی 4 تا 6 درصد می باشد. تقریبا می توان گفت که در این گام فرایند ایجاد چوب تمام می شود و قسمت زیادی از رزین چوب استخراج شده و تنها بخش اندکی از آن که به صورت بلوری شده و برای بدن نیز ضرری ندارد. در طول انجام تمامی این فرایند ها به دلیل این که در دمای نزدیک به 215 درجه سانتی گراد که خیلی دمای بالایی می باشد به چوب حرارت داده می شود موجب تجزیه ی اسیدهای چوب و شکستن تمامی زنجیره های قندی شده که در نهایت یک محصولی بدون هیچگونه از مواد مغذی برای تمامی حشره های چوبخوار و هرگونه مواد شیمیایی می گردد.

ترمووود

خدمات شرکت ما در زمینه ترموود و ترموچوب:

تمامی خدمات ترموود و ترموچوب از جمله آلاچیق و پرگولا – اجرای کف ترموود – نمای چوبی و چوب نمای ترمووود – فلاورباکس و باغچه ترموود – استخر و محوطه سازی با ترمووود و ترموچوب – خدمات کلبه و ویلا سازی با جنس ترموود و ترموچوب – ساخت سایه بان و روف گاردن ترموود – درب و پنجره های ترموود و …

برای اطلاعات بیش تر با ما تماس بگیرید

پست های مرتبط